به احترام و برای کودکان مجموعه «بردیا و گولاخ‌ها»

«بردیا و گولاخ‌ها» نام یک مجموعه سه جلدی است که مهدی رجبی نوشته و نشر افق منتشر کرده است. جلد نخست کتاب «شاهزاده شنل تشتکی»، جلد دوم، «پیشگوی چشم نقره‌ای» و سومین مجلد «هیولای کلمه‌خوار» نام دارد. بردیا نام قهرمان کوچک این مجموعه است که در موقعیت‌های ماجراجویانه‌ای که قرار می‌گیرد، به توانایی‌های خود پی می‌برد. بردیا یک همستر دارد که نامش آلبرت است. آلبرت، همستر بردیا گم می‌شود و بردیا به پیرزن همسایه مشکوک می‌شود، زیرا او را جادوگری می‌داند که قرار است با همستر او سوپ درست کند. بنابراین شنل تشتکی‌اش را می‌پوشد و با آسانسور هزار طبقه به زیر زمین می‌رود تا همسترش را نجات دهد، اما بردیا در آن‌جا با گولاخ‌های آدم‌خوار رو به‌رو می‌شود و ماجراهای کتاب ادامه می‌یابد. 

در جلد دوم، بردیا با خوردن میوه‌های جادویی گوش‌های گولاخی درمی‌آورد. در این هنگام پیشگویی، یک تشتک فلزی به بردیا می‌دهد و بعد سر و کله مانیا که دختری مرموز است پیدا می‌شود. این بار گولاخ‌ها از زیر زمین به روی زمین می‌آیند و می‌خواهند همه کتاب‌ها را نابود کنند و با کمک خواهرها، دروازه‌های تاریکی را باز کنند و ماجراهای بردیا ادامه می‌یابد. 

جلد سوم با این جمله خورخه لوئیس بورخس آغاز می‌شود: «همیشه تصور کرده‌ام که دنیا جایی خواهد بود شبیه یک کتابخانه».  در این بخش، بردیا دسته گل به آب می‌دهد و باعث می‌شود یکی از خواهرها به دست گولاخ‌ها بیافتد و حالا گولاخ‌ها می‌توانند با گذشتن از دروازه تاریکی همه کتاب‌ها را نابود کنند، اما قبل از این‌که کار از کار بگذرد، بردیا و گروه نگهبانان جنگجو باید از تونل دنیاها بگذرند و به جنگ جادوی هوم‌ها بروند، اما باید دید که جنگجوها می‌توانند مقاومت کنند و از رودخانه طلسم شده نوشابه نخورند یا نه؟

مجموعه «بردیا و گولاخ‌ها» به‌ نوعی هری پاتر ایرانی است و مهدی رجبی که پیش از این نیز کتاب‌های موفقی برای کودکان نوشته، هوشمندانه از عناصر ایرانی و فضا و موقعیت‌های آشنا با مکان و جهان درونی کودکان استفاده کرده است. برای مثال با استفاده از پیرزن جادوگر که از عناصر افسانه‌های هزار و یک شب است در فضای مدرن شهری داستان را به ماجراهایی ملموس برای کودکان تبدیل کرده است. روایت طنزآمیز مهدی رجبی از ماجراهای پرحادثه و هیجان‌انگیز، این مجموعه را از ژانر وحشت دور کرده است. مهدی رجبی هوشمندانه نجات کتاب‌ها را هدف بردیا قرار می‌دهد تا تلویحا به کودکان یادآوری کند که وجود کتاب‌ها چه‌قدر برای جهان حیاتی هستند. مهدی رجبی از معدود نویسندگان کودک است که زبان کودکانه را نیز خوب می‌شناسد.