نمایشگاهی به یاد مرحوم توران میرهادی

 «از کودکی...»عنوان نمایشگاهی است که با آثار 17 هنرمند به یاد مرحوم توران میرهادی و به انتخاب بهنام کامرانی تا جمعه 25 آبان در گالری ویستا به تماشاست.در این نمایشگاه آثاری از فرح اصولی، ثمیلا امیرابراهیمی، ندااعظمی، مهناز پسیخانی، مهدیس توکل، تبسم تهم، مهدی‌حسینی، ستاره حسینی، سمیرا دریا، آذین رستمی، گیزلا وارگا سینایی، ترانه صادقیان، نجوا عرفانی، نفیسه عمران، بهنام کامرانی، وانا نبی‌پور و رضا هدایت ارائه شده است که تم محوری آثار کودکی و تحلیل منظرهای گوناگون در خصوص این دوره حساس است.

بهنام کامرانی، کیوریتور این نمایشگاه در این باره توضیح داد: انگیزه اولیه برگزاری این نمایشگاه بزرگداشت توران میرهادی بود. سال قبل گالری با تصویرسازان همکاری کرده بود اما امسال پیشنهاد کردم از دریچه نگاه نقاشان به ماهیت کار خانم میرهادی بپردازیم. بنابراین اسم این نمایشگاه را 

«از کودکی...» گذاشتیم و تلاش کردیم که از هنرمندانی که سابقه کار هنری در زمینه کودک دارند دعوت کنیم.

او گفت: دوره کودکی دوران بسیار مهمی است که ما کمتر به آن پرداخته‌ایم. سالگرد درگذشت توران میرهادی بهانه خوبی برای پرداختن به آن است. به این بهانه توانستیم نگاه‌های مختلف به موضوع کودکی را گرد هم آوریم. برخی از هنرمندان به فضای ذهنی و تخیل کودکان پرداختند. برخی رابطه ترس و فضای کنونی جهان و منطقه خاورمیانه را بررسی کردند و می بینید که تعدادی هم دوران جنینی کودک را دستمایه خود قرار داده اند.

در این نمایشگاه، آثار با تکنیک‌های مختلفی نمایش داده شده است. کیوریتور نمایشگاه «از کودکی...» در این‌باره توضیح داد: تکنیک آثار هنرمندان برایم مطرح نبود ولی در چیدمان سعی کردم آثار را طوری کنار هم بگذارم که نزدیکی‌های تکنیکی داشته باشند و با هم چفت شوند.

در شب افتتاحیه این نمایشگاه، تعدادی از آثار به دیوار آویخته شده خریداری شد. مدیر گالری ویستا درباره قیمت‌گذاری آثار گفت: همواره تلاش کردم قیمت‌گذاری آثار منطقی باشد و با مشورت هنرمندان و در نظر گرفتن جایگاه آنها انجام شود. تمام سهم گالری از این نمایشگاه به شورای کتاب کودک تعلق می‌گیرد و از هنرمندان هم خواستیم اگر تمایل دارند ده درصد از سهم خود را به شواری کتاب کودک هدیه کنند. سال گذشته هم این تجربه را داشتیم. در نتیجه خواستیم قیمت‌ها به گونه‌ای باشد که علاوه بر حفظ شان هنرمندان، برای مخاطبان جذاب باشد.

این مدیر هنری درباره ادامه اتفاق بزرگداشت میرهادی در گالری ویستا گفت: حتما سال آینده و سال‌های بعدتر این رویداد ادامه خواهد یافت. در این یک ماه همزمان با سالروز درگذشت خانم میرهادی اتفاق‌های فرهنگی زیادی برای او رقم می‌خورد اما اتفاق هنری نداریم و دلم می‌خواهد ما برپاکننده آن باشیم. مسلما به مدیاها و لحن‌های دیگر هم فکر می‌کنیم. 

 

شخصیت‌های سینما سر از بوم نقاشی درآوردند

نمایشگاه نقاشی «پیچ آخر» متشکل از ۱۲ تابوی نقاشی است که رسول سلطانی از تلفیق بازی رنگ‌ها با حس درونی‌اش خلق کرده است.رسول سلطانی که به عنوان هنرمند نقاش، نمایشگاه «پیچ آخر» را برگزار کرده است به خبرنگار مهر گفت: ۱۰ تابلوی نقاشی با ابعاد ۱۷۰×۱۹۰ در این نمایشگاه دارم که در کنار ۲تابلوی کوچک با ابعاد ۱۰۰× ۱۲۰ به نمایش گذاشته شده است. وی درباره آثاری که در نمایشگاه ارایه کرده است، تصریح کرد: نقاشی‌هایم اکریلیک روی بوم است و اگرچه بسیاری از افراد سبک نقاشی‌هایم را پاپ آرت می‌دانند اما خودم عنوان خاصی برای کارهایم در نظر نگرفته‌ام.

سلطانی درباره سوژه نقاشی هایش گفت: در هر تابلوی این نمایشگاه یک تصویر دیده می‌شود، در یک تابلو سوپرمن، در یکی دیگر ناصر ملک مطیعی، در دیگری عکس سرباز، پرتره پدرم و در بوم‌های ۱۰۰×۱۲۰ میکی موس و لوک خوش شانس که هیچ ربطی به هم ندارند نقاشی شده است.

این هنرمند نقاش با تاکید بر اینکه این نمایشگاه با توجه به تفاوت حال و هوای هر یک از تابلوها، یک مجموعه‌ محسوب نمی‌شود، درباره تابلوهایی که بدون چارچوب به دیوار آویخته شده است، بیان کرد: من رزومه‌ای در سینما دارم که باعث شد به این شکل از ارایه آثار روی آورم و اتفاقا تابلوها به واسطه ابعاد و آشنا بودن تصاویرشان برای بسیاری از سینمادوستان، کار را به پرده سینما نزدیک کرده است و به همین دلیل احساس کردم ارایه تابلوهای بدون قاب می‌تواند آن را جذاب‌تر کند و در رساندن فضایی که در آن کار می‌کنم، کمک می‌کند. ضمن اینکه از نظر مکانی محدودیت برای نصب ۱۲ چارچوب و قاب بزرگ در گالری داشتم و برای انبار کردن و نگهداری تابلوهای قاب‌دار آن هم با ابعاد بزرگ، باید انباری در نظر می‌گرفتم تا بتوانم این تابلوهای قاب‌دار را در آن جای دهم.

وی افزود: وقتی تصمیم به برگزاری نمایشگاه در این گالری گرفتم فکر کردم این شکل از ارایه بهتر است چون هم به محتوا کمک می‌کند و هم از نظر مکانی دچار محدودیت نمی‌شوم. از این نوع ارایه بسیار راضی هستم و فکر می‌کنم در نمایشگاه‌های بعدی‌ام هم به همین روش آثارم را به نمایش بگذارم.

سلطانی درباره شیوه خلق آثارش نیز تشریح کرد: زمانی که نقاشی می‌کشم به هیچ چیز نمی‌اندیشم و با بازی رنگ به جایی می‌رسم که حس می‌کنم لازم است یک تصویر را روی بوم نقاشی کنم. در آثارم اتودهای از پیش تعیین‌شده‌ای وجود ندارد و در کارهایم موضوعیت خاصی را دنبال نمی‌کنم بلکه صرفا ارتباط من با بوم، رنگ و اتفاقاتی که در زمان نقاشی می‌افتد کار را پیش می‌برد.