در مورد نقش و جایگاه علم ریاضیات سخن بسیار است. بسیاری از متخصصان بر این باورند که دیر یا زود همه مشاغل در دنیای امروز به آموزش ریاضی بعد از دبیرستان نیازمند خواهند بود. بنابراین وظیفه هر دولت و نظام آموزشی فراهم کردن شرایط مناسب تدریس و یادگیری ریاضیات و ایجاد انگیزه در مردم برای فراگیری آن است. این در حالی است که حداقل طی دو دهه اخیر با افت چشم‌گیر ریاضیات در کشور مواجه شده‌ایم و دیگر اشتیاقی برای ادامه تحصیل در بین دانش‌آموزان در رشته ریاضیات نسبت به گذشته وجود ندارد و بحث اشتغال نیز یکی از دغدغه‌های فارغ‌التحصیلان این رشته است.

به گزارش ایسنا، امروزه ریاضیات در ایران شرایط پیچیده‌ای را تجربه می‌کند. ریاضیات در اولویت انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها نیست و استادان و دانشجویان این رشته از رخوت حاکم بر دانشگاه‌ها شکایت دارند. این در حالی است که به گفته استادان ریاضیات، حضور دو ریاضیدان ایرانی در فهرست برندگان مدال فیلدز و نتایج المپیادهای دانشجویی و دانش‌آموزی نمایانگر این است که ایران جایگاه خوبی در ریاضیات جهان دارد. طی دو سال اخیر داوطلبان ورود به این رشته در دوره کارشناسی ۱۸ هزار نفر کاهش داشته، دانشجویان رغبت کمتری به انتخاب رشته‌های علوم‌پایه به خصوص ریاضی در دانشگاه دارند و چند سالی است که دانش آموختگان رشته ریاضیات دانشگاه‌های برتر در صف اول مهاجرت هستند. همه اینها باعث شد اداره علمی و دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از پاییز سال جاری سلسله گفت و گوهایی با استادان برجسته ریاضیات و دانشجویان این رشته داشته باشد تا از دریچه نگاه آنان وضعیت علم ریاضیات در ایران بررسی شود.

داستان تکراری اشتغال

یکی از مشکلات پیش‌روی ریاضیات در ایران تعداد بالای فارغ‌التحصیلان آن و نبود جایگاه شغلی مناسب برای آن‌هاست و همین مسئله یکی از مهم‌ترین عوامل مهاجرت دانش آموختگان است. در حال حاضر یک فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ریاضیات و کاربردها نمی‌تواند وارد حوزه تدریس شود؛ چرا که آموزش و پرورش نیاز خود به معلم را از دانشگاه‌های فرهنگیان تأمین می‌کند و از طرف دیگر دانش‌آموختگان ریاضی برای کار در شرکت‌ها به عنوان برنامه‌نویس باید با مهندسان کامپیوتر و دانش‌آموختگان علوم کامپیوتر که برنامه‌نویسی را به صورت تخصصی‌تر آموخته‌اند، رقابت کنند. یکی دیگر از موقعیت‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان ریاضی استخدام در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف به عنوان تحلیل‌گر «داده»  است که در صورتی امکان حضور فارغ‌التحصیلان ریاضی در آن فراهم می‌شود که این دانشجویان در طول دوره تحصیلی خود کار با نرم‌افزارهای مختلف را آموخته باشند و در رقابت با دانش‌آموختگان علوم کامپیوتر و آمار در تصاحب شغل موفق باشند. استادان ریاضی در گفت‌وگوهایی که با ایسنا درباره دلایل افت ریاضیات داشتند، راهکارهای مختلفی برای حل بحران اشتغال دانش‌آموختگان ریاضی داشتند.

در گفت‌وگوهای انجام شده ایسنا با استادان ریاضی، اغلب استادان بر معرفی راه‌حل‌های ریاضی و کاربردهای آن به مسئولان، شناساندن قابلیت‌های ریاضی و ترغیب به استفاده از آن‌ها تاکید کردند.  مژگان محمودی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در این باره گفت: اگر سیاستمداران متوجه اهمیت ریاضی شوند، شاهد سیاست‌گذاری‌های مناسب در حوزه ریاضیات خواهیم بود و دانش‌آموزان هم اگر ببینند حاصل این سیاست‌گذاری‌های مناسب اشتغال دانش‌آموختگان ریاضی است، این رشته را انتخاب می‌کنند. هم‌چنین  محمد صالح مصلحیان، عضو هیات‌علمی دانشگاه فردوسی هم مهم‌ترین چالش پیش‌روی ریاضیات را اعتقاد نداشتن سیاستمداران به نقش علم دانست و گفت: مسئولان به علم و فناوری به عنوان ابزار استراتژیکی که می‌تواند اسباب آرامش و آسایش مردم را فراهم کند، بها نمی‌دهند و به علم صرفاً به چشم راهکار جزئی و حاشیه‌ای و یک ابزار تجملی نگاه می‌کنند. این در حالی است که ریاضیات می‌تواند کاربردهای گسترده‌ای در بخش‌های مختلف داشته باشد، چنانکه  هرمزی، محقق ریاضیات در گفت‌وگو با ایسنا گفت: ریاضی و آمار در مدیریت بحران، تکیه‌گاه‌های مهمی هستند. به کمک آن‌ها، می‌توان زمان و میزان گردوغبار را پیش‌بینی کرد. فساد اقتصادی و اداری را کاهش داد. احادیث جعلی را از معتبر تشخیص داد. نیروی انتظامی را در جرم‌شناسی کمک کرد و با به‌کارگیری در صدها مورد مشابه، زمینه اشتغال شمار بالایی از متخصصان ریاضی را فراهم کرد تا انگیزه بالایی برای گرایش به این دانش فراهم شود.

مراودات علمی بین‌المللی ضعیف 

پس از اشتغال دانش‌آموختگان ریاضی که به نظر، مهم‌ترین دغدغه دانشجویان ریاضی است، استادان ریاضی به مراودات علمی بین‌المللی ضعیف میان استادان و دانشجویان، تأثیر کنکور بر آموزش ریاضی و بسته‌شدن راه ورود دانشجویان ریاضی به حوزه تدریس اشاره کردند. زهرا گویا، عضو هیات‌علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به تبلیغات مؤسسات کنکوری و بیلبوردهای این مؤسسات در سطح شهرها و جاده‌ها، این حجم تبلیغات را علامت هشداردهنده‌ای خواند که آموزش عمومی و رایگان را به سُخره گرفته و باید به آن توجه شود. همچنین  زنگنه عضو هیأت علمی دانشگاه شریف هم درباره تأثیر تبلیغات گسترده مؤسسات کنکور بر آموزش ریاضی می‌گوید: پرتکرارترین تبلیغ‌ها، مربوط به درس ریاضی است! این تکرار، یک نوع حساسیت، ترس و تنفر در دانش‌آموزان ایجاد کرده که نمی‌دانند چرا باید آنقدر برای درس ریاضی زحمت بکشند؟

پس از اشتغال دانش‌آموختگان ریاضی که به نظر، مهم‌ترین دغدغه دانشجویان ریاضی است، استادان ریاضی مراودات علمی بین‌المللی ضعیف میان استادان و دانشجویان، تأثیر کنکور بر آموزش ریاضی و بسته‌شدن راه ورود دانشجویان ریاضی به حوزه تدریس را از مشکلات شکوفایی ریاضی در ایران می‌دانند

وضعیت آموزش ریاضیات 

چطور است؟

اما نباید از نقش آموزش ریاضیات در میزان علاقه‌مندی دانش‌آموزان و دانشجویان به این علم غافل شویم. تعدادی از استادان ریاضیات معتقدند آموزش ریاضیات در سطح دانشگاه ضعفی ندارد؛ اما تعدادی دیگر معتقدند تعامل صحیحی بین استادان و دانشجویان و حتی میان استادان وجود ندارد. بیژن ظهوری زنگنه، استاد دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه تدریس ریاضی در دانشگاه‌های ایران چندان استاندارد نیست، گفت: «در دانشگاه صنعتی شریف، اغلب اوقات، استادان خوب و با تجربه دروس عمومی ریاضی را تدریس می‌کنند. اما در بسیاری دانشگاه‌های دیگر، الزاماً چنین نیست. گاهی مسئولیت دروس عمومی به مدرسانی سپرده می‌شود که ساعت‌های تدریسشان زیاد است و حتی تدریس درس‌های عمومی و پایه را، نوعی مجازات و کوچک‌انگاری خود تصور می‌کنند. زیرا می‌بینند استادان باتجربه و قوی درس‌های دوره‌های کارشناسی ارشد و ی را ارائه می‌کنند و آنها باید منتظر تدریس در این دوره‌ها بمانند! این نظام طبقاتی، انگیزه‌بخش نیست، بلکه انگیزه‌کش است! وقتی پایه خوب ایجاد نشود، چگونه انتظار دارید که ساختمان خوب بالا برود؟ نمی‌شود دوره کارشناسی را سرسری گرفت و توقع داشت دانشجویان تحصیلات تکمیلی قوی داشت؟! این هم یک فاجعه دیگر است که نشان می‌دهد تدریس ریاضی در دانشگاه‌های ما، خیلی استاندارد نیست.»  فاطمه شریفی، استاد دانشگاه شیراز هم با اشاره به اینکه برخی از استادان ایرانی بین خودشان تبادل علمی ندارند و دانش روز را با یکدیگر به اشتراک نمی‌گذارند، گفت: دروس در تعدادی از دانشگاه‌های کانادا بر اساس مسائل جدید و در قالب کارگروهی و با استفاده از وسایل کمک‌آموزشی تدریس می‌شود. استادان دانشگاه‌هایی که من با آنها در تماس هستم، خیلی به‌روز هستند و وقت زیادی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند و دانشجو هم در ازای زمانی که می‌گیرد، دقیقاً می‌داند قرار است چه کار کند.

وضعیت تدریس ریاضیات در دوران مدرسه را در گفت‌وگو با تعدادی از دانشجویان ریاضی دانشگاه‌های تهران و شریف جویا شدیم؛ تعدادی از دانشجویان دانشگاه شریف به معرفی نادرست علم ریاضی در مقاطع پایین تحصیلی اشاره کردند و می‌گویند: «بچه‌ها وقتی می‌خواهند ریاضیات بخوانند، چندان دیدگاه مشخصی درباره این رشته ندارند و از آن جایی که پارادایم آموزشی در مدارس موفقیت در کنکور است، تصور می‌شود آمادگی در کنکور می‌طلبد که آنچه ریاضیات واقعی است، آموزش داده نشود و صرفاً به بچه‌ها تکنیک‌های تست‌زنی یاد داده شود.» 

 امروزه ریاضیات در ایران شرایط پیچیده‌ای را تجربه می‌کند. ریاضیات در اولویت انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها نیست و استادان و دانشجویان این رشته از رخوت حاکم بر دانشگاه‌ها شکایت دارند

خانه‌های ریاضی در جست‌وجوی منابع مالی

در میان فضای ایجادشده حاصل از تأثیر منفی کنکور و تبلیغات گسترده مؤسسات کنکوری بر آموزش ریاضیات، خانه‌های ریاضی می‌توانند تأثیر مهمی در هدایت دانش‌آموزان مستعد و علاقه‌مند به ورود به حوزه ریاضیات داشته باشند. در این مراکز که به گفته  علی رجالی، یکی از بنیان‌گذاران خانه‌های ریاضیات که اولین بار در اصفهان تأسیس شده، فضایی برای دانش‌آموزان دوره دبستان ایجاد شده که به جای روبه‌رو شدن با ترس از ریاضی با ابزارهای ریاضی و بازی‌های ریاضی آشنا شوند؛ هم‌چنین در این مراکز در سطح دانشگاهی دانشجوها برای فعالیت‌های گروهی و کارهای بین‌رشته‌ای آموزش داده می‌شوند، اما تعدادی از خانه‌های ریاضیات در حال حاضر وضعیت مطلوبی ندارند. خانه ریاضیات شهر اصفهان به دلیل پاره‌ای از مشکلات مالی موقتاً تعطیل شده و مدیران برخی دیگر از این مراکز در گفت‌وگوهایی که با ایسنا داشتند به کمبود منابع مالی و کاهش علاقه‌مندی دانش‌آموزان دبیرستانی به شرکت در فعالیت‌های این خانه‌ها اشاره کردند. مدیران خانه‌های ریاضیات اصفهان، کرمان، بروجن، بابل، نیشابور، یزد و قزوین در گفت‌وگو با ایسنا به بیان نظرات خود در خصوص جایگاه فعلی ریاضیات و مشکلات خانه‌های ریاضیات پرداختند. علی رجالی، مؤسس اولین خانه ریاضیات ایران، هدف از تأسیس این مراکز را عمومی‌سازی ریاضی، تصحیح روش‌های آموزش ریاضی، انجام کارگروهی، آموزش جانبی و کارهای بین‌رشته‌ای می‌داند. او در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: «هدف خانه‌های ریاضیات آموزش کلاسیک نیست. خانه‌های ریاضیات، دانش‌آموزان را از کودکی به کمک بازی و ریاضی با مفاهیم ریاضی آشنا می‌کنند. بعد از آن هم در دبیرستان، دانش‌آموزان را با مفاهیم اساسی ریاضی آشنا می‌کنند و به آن‌ها چگونه مطالعه کردن و چگونه تحقیق کردن را می‌آموزند. این مدیران در ادامه گفت‌وگوهای خود به بیان مشکلاتی که خانه‌های ریاضیات سرگرم دست و پنجه نرم کردن با آن‌هاست، پرداختند. مدیر خانه ریاضیات قزوین مهم‌ترین دغدغه خود را داشتن فضای کافی برای برگزاری کارگاه و ایجاد کتابخانه دانست؛ هم‌چنین مدیر خانه ریاضیات یزد هم درخصوص تأمین منابع مالی این مرکز علمی گفت: «بارها با ارگان‌ها از جمله شهرداری یزد صحبت کردیم که بتوانیم مانند خانه ریاضیات اصفهان کمک مالی بگیریم، ولی تاکنون موفق نشده‌ایم.» مدیر خانه ریاضیات بابل هم مهم‌ترین دغدغه خود را مسائل مالی معرفی کرد. هم‌چنین رئیس شورای خانه‌های ریاضیات ایران هم کمبود بودجه، نبود فضای مناسب و ضعف ارتباط با دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش را سه مشکل عمده خانه‌های ریاضیات دانست.