نتایج بررسی زمین لرزه 8.2 ریشتری بولیوی نشان می‌دهد:

زیر زمین نیز پر از کوه است!

یک زمین‌لرزه بزرگ فاش کرد که درون زمین نیز احتمالا همانند سطح آن پر از پستی و بلندی است و کوه‌هایی در عمق ۶۶۰ کیلومتری زمین قرار دارند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، زمین‌لرزه‌ها و به ویژه بزرگترین آنها، ترس به دل‌ها می‌اندازد و موجب خرابی‌ها و گرفتن جان‌های بسیاری می‌شوند. اما در این مورد، یک زلزله عظیم باعث کشف جدیدی درباره سیاره زمین شد.

برخی از ژئوفیزیکدانان دانشگاه پرینستون با همکاری مؤسسه زمین‌سنجی و ژئوفیزیک «سیدائو» در چین اطلاعاتی را از زلزله‌ای به بزرگی ۸.۲ ریشتر کشف کردند که دومین زمین‌لرزه بزرگی بود که تاکنون ثبت شده است.

این زمین‌لرزه کشور بولیوی را در سال ۱۹۹۴ لرزاند و اکنون موجب یافتن کوه‌ها و توپوگرافی دیگر در لایه‌ای از زمین در عمق ۶۶۰ کیلومتری شده است.

دانشمندانی که هسته زمین را مطالعه می‌کنند این کار را با استفاده از قوی‌ترین امواجی که بر اثر این زمین‌لرزه به وجود آمده بود انجام دادند.

در حال حاضر لایه کشف شده از طریق داده‌های این زلزله قدیمی توسط محققان به نام «مرز ۶۶۰ کیلومتری» نامگذاری شده است و بر اساس گفته آنها مرزی فوق‌العاده سخت است. به بیان دیگر توپوگرافی قوی‌تری نسبت به کوه‌های راکی یا آپالاچی دارد.

محققان همچنین معتقدند این کوه‌های زیرزمینی ممکن است بزرگ‌تر از هر کوه موجود در سطح زمین باشند. علاوه بر این محققان دریافتند که سختی آنها درست مانند سطح زمین یکسان نیست و دارای انواع ناخالصی و نواحی صاف هستند.

قبل از اینکه این کشف را به عنوان یک موضوع مضحک یا دانش بی‌فایده بدانید باید توجه داشته باشید که این کشف جدید تأثیرات مهمی برای درک چگونگی شکل‌گیری سیاره زمین دارد.

این لایه تازه کشف شده، گوشته پایینی را که حدود ۸۴ درصد از حجم زمین را تشکیل می‌دهد از گوشته بالایی جدا می‌کند.

    


روسیه گردشگر به فضا می‌فرستد

روسیه در حال توسعه یک وسیله گردشگری فضایی برای ارسال گردشگرانی به مدار نزدیک به زمین است. 

به گزارش خبرنگار گروه علمی خبرگزاری فارس، «الکساندر بیگاک» طراح ارشد فناوری‌های فضایی و هوانوردی «NPO » به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: روسیه در حال توسعه یک وسیله گردشگری فضایی است که قادر به پرواز از هر فرودگاهی است و توریست‌هایی را با خود به مدار نزدیک به زمین می‌برد.

بیگاک با اشاره به اینکه طرح ساخت این گردشگر فضایی دو سال پیش آغاز شده است، افزود: این گردشگر می‌تواند در هر فرودگاهی همانند هواپیماها فرود بیاید. در حال حاضر تیم تحقیقاتی این پروژه با محاسبات خود بهترین زمان برای سفر فضایی و یک مسیر پروازی راحت و مناسب را انتخاب می‌کنند زیرا تجربه نشان داده نیازی نیست افراد به مدت 10 دقیقه در شرایط بدون گرانشی باشند.

وی اضافه کرد: قرار است سه گردشگر فضایی با ظرفیت 6 مسافر و یک خلبان تولید شود. البته این فضاپیما بدون خلبان هدایت‌پذیر است اما یک خلبان برای آسودگی مسافران حضور خواهد داشت.

طبق گفته بیگاک، هزینه این پرواز حدود 250 هزار دلار برای هر مسافر است و نخستین پرواز در 5 سال آینده آغاز خواهد شد.