مسافران با وجود درخشان نبودن آمارهای تیمی تیم ملی در جام جهانی 2018، نمایش فردی چند بازیکن، امیدواری زیادی در مورد انتقال آنها به باشگاه‌های اروپایی به وجود آورده بود. اوضاع در تابستان، چندان مطابق میل ستاره‌های فوتبال ایران پیش نرفت. چند نفر از آنها، پیشنهاد جذابی دریافت نکردند و دیگران نیز در باشگاه‌های جدید، چندان فوق‌العاده ظاهر نشدند. نزدیک شدن به جام ملت‌ها بهانه‌ای شد تا نگاهی به عملکرد ملی‌پوشانی داشته باشیم که پس از جام‌ جهانی تیم‌های‌شان را تغییر دادند.

مسافران انگلیس

سعید عزت‌اللهی و کریم انصاری‌فرد در تابستان با باشگاه‌هایی در چمپیونشیپ انگلستان قرارداد امضا کردند. سعید به ردینگ پیوست و کریم بعد از مدت‌ها کش و قوس سرانجام به ناتینگهام فارست منتقل شد. هیچ‌کدام از این دو بازیکن هنوز زمان زیادی برای بازی به دست نیاورده‌اند. آنها وقت زیادی را هدر داده‌اند و با توجه به زمانی که در طول جام ملت‌ها همراه تیم ملی خواهند بود، کار بسیار سختی برای فیکس شدن در باشگاه‌های‌شان دارند. گرانقیمت‌ترین بازیکن تاریخ باشگاه برایتون، در این فصل تنها یک بار به صورت ثابت در لیگ برتر برای تیمش به میدان رفته و در آن مسابقه، نمره خوبی دریافت نکرده است. علیرضا جهانبخش هنوز هم یک مهره نیمکت‌نشین در تیم کریس هیوتون محسوب می‌شود و همچنان نتوانسته از بین آنتونی ناکارت و سولی مارچ یک نفر را نیمکت‌نشین کند. او در هر مسابقه تنها چند دقیقه به میدان می‌رود. بسیاری از انگلیسی‌ها همین حالا او را یک خرید شکست‌خورده می‌دانند.

مسافران ترکیه

 ترابوزان اسپور در پروژه جذب پورعلی‌گنجی شکست خورد اما توانست دو ستاره ایرانی دیگر را به خدمت بگیرد. آنها وحید امیری را جذب کردند و با مجید حسینی نیز به توافق رسیدند. مجید در ترابوزان، به یک بازیکن ثابت تبدیل شده اما هنوز در حد و اندازه یک مدافع کاملا مطمئن نبوده است. وحید امیری اما در این باشگاه ضعیف‌تر از حد انتظار ظاهر شده و نمایش او مقابل بولیوی نیز ثابت کرد که نیمکت‌نشینی در ترکیه، روی کیفیتش اثر گذاشته است.

مسافران امارات

امید ابراهیمی یکی از درخشان‌ترین مهره‌های تیم ملی در جام جهانی 2018 روسیه بود. امید پس از پایان جام جهانی پیراهن باشگاه الاهلی امارات را بر تن کرد. محمدرضا خانزاده نیز در همین باشگاه همبازی او شد. این دو بازیکن هم همانند سایر لژیونرهای تابستان، عملکرد چندان قابل قبولی نداشته‌اند و نتوانسته‌اند در لیگ امارات خودی نشان بدهند.

مسافران بلژیک

ستاره فصل گذشته السد قطر، بالاخره رویای انتقال به اروپا را محقق کرد اما این اتفاق با یک تیم بزرگ برای او رخ نداد. مرتضی در تابستان به باشگاه یوپن در بلژیک منتقل شد. تیمی که با بیشترین گل خورده در آخرین رده جدول لیگ بلژیک دیده می‌شد، با حضور این مدافع شرایط بهتری پیدا کرد. به محض جا افتادن در ترکیب تیم اما مرتضی حالا در اردوی تیم ملی با مصدومیتی شدید روبه‌رو شده است. مصدومیتی که شاید غیبت چند ماهه او در زمین فوتبال را به همراه داشته باشد.

مسافر فرانسه

بدون تردید او موفق‌ترین لژیونر این روزهای فوتبال ایران است. سامان قدوس در تابستان از لیگ سوئد به لیگ فرانسه منتقل شد تا پیراهن آمیان را بپوشد. او با گل‌ها و پاس‌ گل‌های فوق‌العاده‌اش، در شمار بهترین بازیکنان این فصل لوشامپیونه قرار گرفته و آنقدر خوب ظاهر شده که حالا دیگر کی‌روش نیز نمی‌تواند این بازیکن را به نیمکت بدوزد. در بین همه بازیکنانی که در تابستان به یک باشگاه جدید پیوستند، قدوس یک استثنای بزرگ بوده است.

مهاجرت معکوس

کاپیتان‌های اول تا سوم تیم ملی در تابستان از اروپا به ایران برگشتند تا برای تراکتورسازی به میدان بروند. اشکان دژاگه، مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی با استقبال بسیار زیادی از سوی تراکتوری‌ها روبه‌رو شدند اما شروع درخشانی در این تیم نداشته‌اند. اشه در تبریز، با جان توشاک درگیر شد و احسان و مسعود نیز بالاخره به لیگ برتر برگشتند اما هنوز با فرم ایده‌آل فاصله دارند.