مرگ خاموش یک ستاره عظیم

در تصویری که ناسا اخیرا منتشر کرده تصاویر یک ستاره عظیم که سوخت آن تمام شده و در حال پایان دادن به زندگی‌اش است، قابل مشاهده است.

به گزارش ایسنا، این ستاره عظیم در صورت فلکی ماهی زرین قرار دارد و سوخت آن تمام شده است. این ستاره پس از یک انفجار ناگهانی به یک ابرنواختر تبدیل شده و این ابرنواختر نیز تقریبا ۱۶۰ هزار سال نوری از زمین فاصله دارد. انفجار این ستاره یکی از قدرتمندترین انفجارها بود، زیرا ابرنواختری که توسط آن تشکیل شده دارای مقدار زیادی اکسیژن نئون و منیزیم در خود است. البته لازم به ذکر است که ستاره همراه آن از انفجار جان سالم به در برده است. «ماهی زرین» (Dorado) یکی از صور فلکی جنوبی است. ماهی زرین، تکه غبارآلودی از ابر بزرگ ماژلانی را دربرگرفته‌ است. پرجرم‌ترین ستاره‌های عالم، زندگی خود را با انفجاری عظیم به نام ابرنواختر (Supernova) به پایان می‌برند. یک ابرنواختر زمانی رخ می‌دهد که یک ستاره در حال مرگ شروع به خاموش شدن می‌کند. آنگاه به‌طور ناگهانی منفجر شده و مقدار بسیار زیادی نور تولید می‌کند و در پس خود یک هسته کوچک نوترونی به جای می‌گذارد. 

    


برای از بین بردن پسماندهای غذایی

چینی‌ها دست به دامن سوسک‌ها شدند

چینی‌ها به تازگی برای از بین بردن پسماندهای غذایی از سوسک‌ها استفاده می‌کنند و سوسک‌ها را با این غذاها تغذیه می‌کنند. به گزارش اینهبیتت با افزایش روند رو به رشد جمعیت شهرهای چین مشکلات این شهرها در مورد پسماندهای غذایی نیز رو به افزایش است. امروزه جمعیت چین پسماند غذایی بسیار زیادی را تولید می‌کند، به‌طوری‌که بخش دفن زباله این کشور جوابگوی این ظرفیت نیست. دراین راستا چین برای رفع این مشکل دست‌ به دامن سوسک‌ها شده است. شهر «جینان» که مرکز استان «شاندونگ» است، هم‌اکنون در حال حذف و از بین بردن ۵۰ تن پسماند غذایی آشپزخانه‌های این شهر است. جمعیت کنونی این شهر ۷ میلیون نفر است. این راهکار جدید نیز تغذیه سوسک‌ها با این پسماندهای غذایی است و در آن باقی‌مانده‌های غذاها به سوسک‌ها داده می‌شود. چینی‌ها معتقدند این روش خلاقانه راهی برای تبدیل زباله به منابع است و می‌تواند برای اقتصاد و محیط زیست اثرات مثبتی داشته باشد. حال این فرآیند، چین را تشویق کرده که صنعت تولید سوسک در این کشور را گسترش دهد.

    


ناسا به دنبال شبیه‌سازی برای سفر طولانی به ماه است

رئیس گروه زیست‌شناسی و پزشکی فضایی سازمان فضایی آمریکا (ناسا) در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ریانووستی اعلام کرد: ناسا دو آمریکایی را انتخاب کرده تا در یک آزمایش چهار ماهه برای شبیه‌سازی پرواز به ماه تحت‌عنوان «سیریوس» شرکت کنند. به گزارش ایسنا؛ کریگ کندروتی گفت: با همکاری پژوهشگاه بررسی‌های زیست پزشکی ما دو نفر را برای این آزمایش انتخاب کردیم تا در یک آزمایش چهار ماهه برای شبیه‌سازی پرواز به ماه شرکت کنند. وی خاطرنشان کرد: پس از این مرحله و بررسی شرایط نتایج آزمایش‌ها تصمیم داریم چنین بررسی‌هایی را برای اقامت‌های هشت ماهه و یک ساله به انجام برسانیم. کندروتی گفت: ناسا برخی مطالعات را مستقل از روسیه انجام می‌دهد و آنها دخالتی در کار نمی‌کنند. با توجه به توافق بین طرفین، تمام وظایف علمی هماهنگ شده و هیچ‌گونه نقطه منفی وجود ندارد. در همان زمان، به گفته وی، امکان «زندانی کردن» خدمه‌ها برای بیش از یک سال نیز مورد بحث قرار گرفته است، اما از آنجا که پیش از این چنین مرحله‌ای توسط پژوهشگاه بررسی‌های زیست پزشکی و ناسا به‌طورکامل مورد بحث قرار نگرفته، جزئیات هنوز مشخص نشده است.