مدیر ملی ستاد مقابله با پدیده گرد‌و‌غبار از تهیه سند ملی مقابله با گرد‌و‌غبار و نهایی شدن مطالعات منشایابی داخلی فرسایش بادی، توفان ماسه و گرد‌و‌غبار خبر داد و اظهار کرد: سال بعد استان‌های خوزستان، سیستان‌و‌بلوچستان، کرمان و هرمزگان در اولویت مقابله با گرد و غبار قرار می‌گیرند. 

علی محمد طهماسبی بیرگانی با اشاره به تهیه سند ملی مقابله با پدیده گرد‌و‌غبار در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرد: این سند هفته آینده در کمیته تخصصی گرد‌و‌غبار - که با حضور دستگاه‌های مختلف برگزار می‌شود - مطرح خواهد شد تا اگر اعضا نظری روی این سند دارند، اعمال شود.

وی ادامه داد: برنامه پنج ساله مقابله با گرد‌و‌غبار یک سند بالادستی است که برنامه‌ها و رهنمودهای کلی را در حوزه سیستم‌های پیش‌بینی می‌کند، هشدار گرد‌‌غبار، عملیات اصلاحی و روش‌های احیایی را شامل می‌شود و همچنین وظایف همه دستگاه‌های اجرایی را مشخص می‌کند.

مدیر ملی ستاد مقابله با گرد و غبار در پاسخ به این پرسش که در عملیات مقابله با گرد و غبار کدامیک از دستگاه‌ها بیشترین وظیفه را برعهده دارند، گفت: تقریبا بیش از ۵۰ درصد تکالیف مقابله با گرد و غبار در حوزه مسئولیت‌های وزارت جهاد کشاورزی به‌ویژه بخش‌های زراعت و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است و عمده اعتبارات نیز به این وزارتخانه اختصاص یافته است. در درجه بعدی وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط‌زیست بیشترین نقش را دارند. تأمین حق‌آبه مورد نیاز تالاب‌ها و دریاچه‌ها به منظور حفظ رطوبت عرصه‌ها مهمترین وظیفه وزارت نیرو است و سازمان حفاظت محیط‌زیست هم بیشتر به عنوان هماهنگ‌کننده دستگاه‌ها فعال خواهد بود.

24 میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض فرسایش پذیری

طهماسبی بیرگانی همچنین با اشاره به نهایی شدن گزارش کشوری مطالعات منشایابی داخلی فرسایش بادی، توفان‌های ماسه و گرد‌و‌غبار تصریح کرد: گزارش شامل چند فصل است که در آن نقشه‌های متعدد مرتبط با گرد‌و‌غبار و کانون‌های آن تهیه شده است. برای مثال پتانسیل فرسایش‌پذیری سرزمین، یک مؤلفه مهم است که نقشه‌های آن تهیه شده است که نشان می‌دهد حدود ۲۴ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور دارای این پتانسیل است؛ همچنین مشخص شده است منشاهای گرد‌و‌غبار کشور دارای وسعتی برابر ۲۸ میلیون هکتار می‌باشد.

به گفته این مقام مسئول در سازمان محیط‌زیست، در حال حاضر اطلاعات وضعیت گرد و غبار کشور در مناطق مختلف برای ماه‌ها و فصل‌های مختلف به‌طور مجزا تهیه شده است که به احتمال قوی تا خردادماه سال آتی منتشر می‌شود و در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌گیرد.