رئیس‌جمهور با بیان اینکه من خبر دارم که بخش بزرگی از مواد غذایی مردم قاچاق می‌شود، گفت: ما به طور رسمی با این مشکل مقابله کرده‌ایم تا قاچاق مواد غذایی را تا سطح زیادی کاهش دهیم.

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح دیروز در جمع وزیر و مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی با تشکر از کشاورزان و تلاش آنها، اظهار کرد: تأمین نهاده‌های دامی که باید از خارج از کشور وارد کنیم، مانند کنجاله، علوفه و ذرت، بخشی از گرفتاری‌های دولت است و اعتبار میلیارد دلاری به خود اختصاص می‌دهد، برخی از مردم تعجب می‌کنند که چطور نهاده‌های کشاورزی جزء کالاهای اساسی است که به کشور وارد می‌کنیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت خودکفایی در تأمین نیاز کشاورزان اظهار کرد: ما باید در تمام امور خودکفا شویم و برای نیاز کشاورزان هم به خودکفایی برسیم. ممکن است ۵ تا ۱۰ سال برای برخی موارد زمان نیاز داشته باشیم تا خودکفا شویم اما باید موادغذایی ما از مزرعه‌ خودمان باشد.

روحانی در مورد امنیت کشاورزان خاطرنشان کرد: وزیر جهاد کشاورزی با دلسوزی بر اساس وظایف قانونی و شرعی خود برای کشاورزان تلاش می‌کند و گاهی هم با ما دعوا می‌کند تا مثلاً قیمت گندم آنطور بهتر است که مصوب شود و ما هم طبق وظایف خود برخورد می‌کنیم چرا که به جز امنیت کشاورزان، قدرت خرید مردم هم مهم است.

وی ادامه داد: یکی از مسائل مهمی که باید مد نظر قرار دهیم، قدرت خرید مردم است وگرنه محصولات کشاورزی روی دست کشاورز می‌ماند و باید تعادل در این رابطه بوجود آوریم که کار سختی است. 

روحانی یادآور شد: امنیت کشاورزان به روش‌های مختلف تأمین می‌شود از جمله در اختیار قرار دادن سم، کود و بذر لازم و گاهی هم با خرید تضمینی، این مهم محقق می‌شود.

هر سال به موادغذایی بیشتری نیاز داریم

وی همچنین بیان کرد: تلاش می‌کنیم تا ارتباط میان صنعت، کشاورزی و دانشگاه‌ها برقرار شود چرا که جمعیت کشور رو به فزونی است؛ به نحوی که در ابتدای پیروزی انقلاب ۳۶ میلیون نفر جمعیت کشور بود، الان بیش از ۷۰ میلیون نفر است و هر سال هم یک میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه می‌شود.

رئیس‌جمهور افزود: بنابراین ما هر سال به موادغذایی بیشتری نیاز داریم. زمین حاصل‌خیز کشاورزی ما محدود است، بخشی از کشور ما بیابانی است و حتی اگر مشکل زمین نداشته باشیم، با محدودیت منابع آبی مواجه هستیم.

سطح آب‌های زیرزمینی کاهش یافته است

روحانی عنوان کرد: هم‌اکنون ۸۷ درصد پروتئین مورد نیاز کشور را خودمان تأمین می‌کنیم و این مهم است که بخش قابل توجهی از نیاز غذایی‌مان در داخل کشور تأمین شود، درحالی‌که ذخایر آب زیرزمینی کم شده، بعضی از منابع طبیعی را پیش‌خور کرده‌ایم و مجوزهای بیش از اندازه برای برداشت از آب‌های زیرزمینی صادر کردیم.

رئیس جمهور اظهارداشت: امروز سطح آبهای زیرزمینی ما کاهش یافته است که این بسیار خطرناک است. قبلاً در مکانی که من در آنجا زندگی می کردم با حفر یک چاه ۳۰ متری به آب می رسیدیم ولی الان با ۳۰۰ متر هم دسترسی به آب حاصل نمی شود. این به آن معنا است که ما بسیار برداشت بی رویه انجام داده ایم. خداوند طبیعت را طوری خلق کرده است که به هر میزان که ما استفاده کنیم، جایگزین آن قرار بگیرد و آن گردش به درستی انجام شود.

رئیس جمهور ادامه داد: نباید ما گمان کنیم که اگر جنگل‌ها را نابود کردیم، به همان میزانی که تمام جنگل‌ها سالم بود باران بیاید. وقتی ما زمین را خشک کنیم، بارش هم کاهش خواهد یافت و ابرها عبور می‌کنند. ما باید خودمان شرایط لازم را برای کشور خودمان مهیا کنیم. امروز میزان زمین و آب برای کشور ما محدود است ولی توانمندی ملی ایرانیان عزیز نامحدود است که این نامحدود باید بخش محدود را حل کند. جوانان و دانشگاهیان در بخش های مختلف این محدودیت را باید جبران کنند. نخبگان باید بگویند درست است که زمین و آب ما محدود است ولی تلاش خواهیم کرد تا با همین شرایط محدود، میزان کشت، رشد پیدا کند و این طراحی خود ماست. 

تاکید بر فعال‌تر شدن  زراعت چوب

روحانی افزود: امروز زراعت چوب جزء یکی از مهمترین زراعت‌های کشور است. زراعت چوب می‌تواند در برخی مناطق درآمدش از پول کشاورزی هم بیشتر می‌شود. زراعت چوب در بخش های مختلف کشور تاثیرگذار است. ما امروز باید در موضوع زراعت چوب فعال‌تر شویم و مردم را تشویق کنیم تا زراعت چوب را گسترش دهند.

وی با اشاره به اهمیت کشت دیمی در کشور گفت: امروز موضوع مهم این است که چگونه کاری انجام دهیم تا کشت دیمی ما مطمئن و پرمحصول باشد. در برخی کشورهای اروپایی که زیتون هم در آنها فراوان است، تمام تولید زیتون آنها به صورت دیمی کشت می شود. من در اسپانیا در بخش های مختلف پرس و جو کردم و در بخش های مختلفی خود مشاهده کردم که زیتون را به صورت دیمی رشد می دهند. در کشور مادرید تولید زیتون حجم بسیار زیادی از کشاورزی آنها را به خود اختصاص داده است. در کشور ما نیز در بسیاری از جاها این امکان وجود دارد. حال زیتون یکی از آن دسته کشت هایی است که برای سلامت مردم مفید است. به همین دلیل باید در این حوزه بسیار تلاش کنیم.

قاچاق دام کشور گسترش یافته است

روحانی همچنین با اشاره به موضوع تامین لبنیات و گوشت مردم افزود: ما بسیار در خصوص لبنیات و گوشت در دولت بحث کردیم. مردم ما امروز نباید نگران باشند. ما باید طوری تامین کنیم که مردم در آرامش زندگی کنند. من شنیده ام که قاچاق دام بسیار گسترش یافته که باید کنترل شود.

وی افزود: امروز ما باید با توجه به شرایط کشور، الگوی مصرفی گوشت مردم را اصلاح کنیم. یک زمانی گوشت قرمز بسیار مصرف می شد که با حضور گوشت سفید، میزان مصرف آن کاهش یافت. امروز هم زمانی است که باید آبزیان وارد چرخه گوشتی مردم شوند. حال این پرورش ماهی در دریا بسیار مفید است که در حال اجراست. این موضوع مهم می تواند برای ما مانند انواع ماهی، آبزیان و میگو را به ارمغان بیاورد.

انداختن بار گوشت  به گردن دریا

رئیس جمهور افزود: امروز باید مقداری از بار گوشت مردم را به گردن دریا بیاندازیم و در این زمینه فعالیت بیشتری انجام دهیم. بنابراین آن چیزی که امروز باید به آن فکر کرد، تامین مواد غذایی مردم است. البته خبر دارم که بخش بزرگی از مواد غذایی مردم قاچاق می شود. ما به طور رسمی با این مشکل مقابله کرده ایم تا سطح قاچاق مواد غذایی را تا سطح زیادی کاهش دهیم.

روحانی گفت: امروز کالاهای اساسی را ما با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌کنیم ولی افرادی هستند که همین کالای اساسی ۴۲۰۰ تومانی را به خارج از مرزها قاچاق می کنند تا به دو برابر قیمت بفروشند. این در اصل رانت خواری، سوء استفاده و خیانت به کشور است. این کالاهای اساسی متعلق به ملت ایران است و نباید توسط دلالان به خارج از کشور منتقل شود.

وی گفت: امروز لازم است که در کنار برنامه ریزی با این موضوع، نیروهای نظامی و انتظامی به صورت مستمر بر این مسئله نظارت کنند و با قاچاق مواد غذایی و به خصوص کالاهای اساسی مقابله کنند.