ماجرای قبرهای بارکددار بهشت زهرا چیست؟

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا در واکنش به انتشار تصاویری در فضای مجازی با موضوع تجهیز قبرستان برخی کشورهای اروپایی به بارکد، گفت: این موضوع یک سال است که در بهشت زهرا اجرایی شده است. 

سعید خال در گفتگو با خبرآنلاین گفت: اخیرا عکسی از قبرهای کشور سوئد در فضای مجازی دست به دست می‌شود که دارای  بارکد هستند که به‌این‌ترتیب به وسیله آن بارکد می‌توان اطلاعاتی در خصوص زندگینامه شخص فوت شده کسب کرد.

 وی افزود: جالب است بدانید این کار دوسالی هست که در بهشت زهرای تهران انجام شده و تحت نام «یادکده» از آن بهره‌برداری می‌شود.

 خال توضیح داد: مسئولان و دست‌اندر‌کاران سازمان بهشت زهرا در گام اول، برای برخی شهدای بهشت زهرا  بویژه قهرمانان دوران دفاع مقدس این طرح را اجرایی کردند؛ قهرمان‌هایی که بسیار ضروری بود تا نسل جوان با رشادت‌ها و دلاوری‌های آنها آشناتر شوند. 

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا گفت: بر‌اساس این طرح، سنگ قبرها به بارکدخوان مجهز شده‌ است که مراجعان می‌توانند با اسکن تلفن همراه، به خلاصه‌ای از زندگینامه و تصاویر این شهیدان دسترسی پیدا کنند. در‌واقع آنها از طریق این بارکد، به سایت مورد نظر هدایت  شده و می‌توانند مشخصات لازم را دریافت کنند.

 خال با بیان این مطلب که این طرح مورد استقبال خانواده شهدا و جوانان علاقه‌مند قرار گرفته است ادامه داد: تصمیم‌سازان سازمان بهشت زهرا بر آن شده‌اند در دو سه ماه اخیر قطعه هنرمندان را هم به این بارکدها مجهز کنند؛ زیرا در این قطعات، فرهیختگان و بزرگان آرمیده‌اند و این عزیزان مراجعه کننده‌های بسیاری دارند.

    


تملک خانه نیما یوشیج تسریع می‌شود

خانه‌ها و حتی وسایل شخصی شخصیت‌های محبوب دنیا از قبیل عرفا، شاعران، نویسندگان و هنرمندان در اغلب جوامع جزء سرمایه‌های تاریخی، فرهنگی و درآمدی آنها به شمار می‌روند؛ حال در کشور ما که دارای تاریخی کهن و فرهنگی غنی است، به قدری این موارد زیاد است که در بعضی موارد، از رسیدگی به این اماکن غفلت شده و در برخی موارد دیگر هم ارزش تاریخی، فرهنگی و اقتصادی آنها نادیده گرفته شده است.

در این بین خانه نیما یوشیج یکی از مکان‌های تاریخی ارزشمند کشور است که در پی غفلت دستگاه‌های مسئول توسط شخصی خریداری شده که برای تخریب این خانه و تبدیل آن به ساختمانی بلند از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

بر این  اساس شهردار منطقه یک تهران گفت: به منظور حفظ و صیانت از خانه شاعر پرآوازه معاصر «نیما یوشیج» اقدامات لازم در تملک آن در حال انجام است و فرایند آن تسریع می‌شود.

به گزارش ایسنا و بنابر اعلام روابط عمومی شهرداری منطقه یک، سید حمید موسوی شهردار این منطقه به همراه کاظمی - مدیر کل دفتر شهردار تهران و ضرغامی مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران ضمن بازدید از خانه معمارچی، خانه نیما یوشیج و خانه موزه سیمین و جلال با اعلام این خبر گفت: با هدف فراهم کردن زمینه‌های لازم در آشنایی بیشتر شهروندان با تاریخ ادبیات ایران، حفظ خانه نیما یوشیج «پدر شعر نو»، در دستور کار شهرداری قرار گرفت که طی مذاکرات انجام شده، مراحل تملک این خانه در حال انجام است تا این مکان به عنوان یک پاتوق فرهنگی در اختیار شهروندان قرار گیرد.