رئیس اداره گوش و سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه پوشش غربالگری شنوایی نوزادان در کشور به ۸۰ درصد رسیده است گفت: ایران در مکان پنجم برنامه سلامت شنوایی جهان قرار گرفته است. به‌گزارش خبرگزاری فارس طبق آمار سازمان بهداشت جهانی در سال  ۲۰۱۸ حدود ۴۷۵ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به کم‌شنوایی و ناشنوایی عمیق تا شدید هستند. بر همین اساس این سازمان، دولت‌های کشورها را موظف به اتخاذ برنامه‌های پیشگیرانه برای کاهش این آمار و بار ناشی از این بیماری چه از نظر اقتصادی و چه اجتماعی و روانی و روحی کرده است.

افزایش چشمگیر مبتلایان به ناشنوایی در جهان

با‌توجه به اهمیت سلامت گوش افراد جامعه و بار هزینه‌هایی که این بیماری به جامعه وارد می‌کند رئیس اداره گوش و سلامت وزارت بهداشت تصریح کرد: طبق آمار رسمی سازمان جهانی بهداشت از نظر رتبه‌بندی و بر‌اساس شاخص سال‌های سپری شده زندگی افراد کم‌شنوایی از جمله بیماری‌هایی است که برای افراد ناتوانی ایجاد می‌کند و از آن به عنوان اپیدمی خاموش یاد می‌شود.  بین سال‌های 2010 میلادی تا 2015 آمار سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد بیماری کم‌شنوایی از بین بیماری‌های پرخطر از رتبه 13 به رتبه سوم رسیده است. یعنی کم‌شنوایی و اختلالات شنوایی از لحاظ بار بیماری اختلالات بیشتری نسبت به بیماری دیابت ایجاد می‌کند.  وی افزود: سازمان جهانی بهداشت در همین راستا از کشورها درخواست کرده که برای کاهش بار بیماری برنامه‌هایی را ارائه دهد و تمام کشورها در همین زمینه برنامه پنج‌ ساله‌ای را تدوین و اجرا کرده‌اند که خوشبختانه ایران در این زمینه عملکرد موفقی داشته است.

ابتلای ۴۶۶میلیون نفر به بیماری ناشنوایی

رئیس اداره گوش و سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: تعداد افراد مبتلا به کم‌شنوایی بر اساس برآورد سازمان جهانی بهداشت تا سال 2050 به یک میلیارد نفر خواهد رسید که این موضوع نشان می‌دهد تعداد افراد کم‌شنوا روز‌به‌روز در حال افزایش است و کشورها باید راهکاری را برای پیشگیری و کنترل آن داشته باشند.

وی با بیان اینکه در سال 2017 آمار مبتلایان به کم شنوایی به 466 میلیون نفر رسید، گفت: 36 میلیون از این تعداد کودکان بوده و 430 میلیون نفر را بزرگسالان تشکیل می‌دهند.  محمودیان تصریح کرد: از این تعداد 183 میلیون نفر مرد و 143 میلیون نفر دیگر زنان هستند که این آمار نشان می‌دهد، مردان در زمینه ابتلا به بیماری کم‌شنوایی به دلیل کار کردن در محیط‌هایی که از آلودگی صوتی زیادی برخوردار است به نسبت زنان بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

مهمترین مشکل کم‌شنوایان ازکارافتادگی است 

محمودیان خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به کم‌شنوایی مهمترین مشکل‌شان از کارافتادگی است. بنابراین عدم بهره‌وری آنها مشکلات زیادی را برای خانواده و افراد جامعه ایجاد می‌کند. 

رئیس اداره گوش و سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه برنامه سلامت و شنوایی از سال‌های گذشته به خانه‌های بهداشت وارد شد، گفت: این موضوع در راستای اجرای عدالت در زمینه دسترسی به خدمات سلامت‌محور انجام شده است که به این وسیله بسیاری از روستاییان نیز از این خدمات بهره‌مند شده‌اند.

محمودیان افزود: متأسفانه بررسی‌ها و تحقیقات میدانی نشان می‌دهد که 97 درصد مردم کشور از اطلاعات کافی در زمینه بیماری‌های کم‌شنوایی و ناشنوایی برخوردار نیستند که باید برنامه‌ریزی صحیحی در این زمینه صورت گیرد. وی با بیان اینکه ایران در زمینه غربالگری شنوایی در منطقه، کشور اول است، گفت: برخی از کشورهای منطقه حتی از میزان 50 درصدی پوشش غربالگری نیز برخوردار نیستند و خوشبختانه در زمینه برنامه‌های سلامت شنوایی، ایران جزو 5 کشور برتر دنیا است. رئیس اداره گوش و سلامت وزارت بهداشت در خصوص وضعیت کاشت حلزون در کشور توضیح داد: کاشت حلزون به عنوان آخرین مرحله پیشگیری و درمان به شمار می‌رود که طی سال‌های گذشته در این زمینه نیز قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده است.

انجام ۱۰هزار عمل موفق کاشت حلزون

وی تصریح کرد: برنامه کاشت حلزون از حدود 15 سال پیش در کشور ما اجرایی شده که طی این مدت 10 هزار کاشت حلزون برای بیماران و خصوصاً کودکان زیر 3 سال انجام شده است.

رئیس اداره گوش و سلامت وزارت بهداشت با اشاره به هزینه‌های بالای کاشت حلزون توضیح داد: 110 میلیارد دلار از منابع هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی تاکنون صرف کاشت حلزون شنوایی شده است و تنها در سال قبل حدود 41 میلیارد تومان اعتبار به این مبحث اختصاص یافته است. رئیس اداره گوش و سلامت وزارت بهداشت در پایان گفت: برنامه ثبت اطلاعات کم‌شنوایی در حال حاضر در حال پیگیری است که با شکل‌ گرفتن و اجرایی شدن این برنامه می‌توان اطلاعات بیماران را ثبت کرده و برای کنترل بیماری‌های مربوط با شنوایی از آن استفاده شود.