شهردار تهران:

مشکلات کلانشهرها تهدید بزرگ سلامت شهروندان است

شهردار تهران گفت: ترافیک و آلودگی شهر با سلامت شهروندان ارتباط مستقیمی دارد، در صورت عدم توجه به معضلات شهری، هزینه ‌های بسیار سنگینی در حوزه سلامت به مردم و کشور وارد خواهد شد. پیروز حناچی در گفت وگو با  خانه ملت  در رابطه با وضع شهر تهران گفت: با توجه به اینکه بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور در شهرها زندگی می‌کنند، مدیریت شهری بسیار با اهمیت است  و باید با دقت و حساسیت بیشتری به آن پرداخته شود.

شهردار تهران با اشاره به اهمیت مدیریت شهری تصریح کرد: مسئولیت مدیریت شهر‌ها با وجود مشکلات و معضلات فراوان آن اعم از تامین منابع مالی، انظباط شهری، حمل و نقل عمومی، آلودگی هوا و ترافیک برعهده شهرداری ها است. بی تردید نقش شهرداری‌ها  در آرامش و آسایش مردم بسیار پر رنگ است.   حناچی ادامه داد:کلانشهر‌های کشور به دلیل مشکلات بزرگی چون ترافیک و آلودگی هوا نیازمند برنامه ریزی هدفمند و بودجه مناسب هستند. در صورت عدم توجه به معضلات شهری، هزینه ‌های بسیار سنگینی در حوزه سلامت به مردم و کشور وارد خواهد شد. ترافیک و آلودگی شهر با سلامت شهروندان ارتباط مسقیمی دارد، سلامتی مردم موضوعی نیست که به راحتی بتوانیم از آن بگذریم. اگر برای مدیریت شهری بر اساس قوانین پایه، قوانین بودجه و متناسب با اندازه موضوع هدف گذاری کنیم، بسیاری از مشکلاتمان حل خواهد شد شهردار تهران اظهار کرد: قانون بودجه و قوانین پایه مانند لایحه تامین منابع مالی برای شهرداری، دهیاری، لایحه مالیات بر ارزش افزوده فرصتی است برای اینکه به مشکلات شهری و سلامت مردم بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. قطعاً اگر مسیر توسعه شهری درست و دقیق شناخته و در راستای آن گام‌های موثری برداشته شود بسیاری از مشکلات امروز کلانشهرها به حداقل خود خواهد رسید.   حناچی در پایان با اشاره به نشست مجمع 51 نفره امید با وی خاطرنشان کرد: جلسات نمایندگان تهران یک ماموریت در راستای  بهبود و ساماندهی مشکلات شهری و رفع مشکلات شهروندان است، چراکه هیچ چیز مهمتر از آرامش و سلامتی مردم نیست.

    


نتایج مطالعه جدید نشان می‌دهد؛

تاثیر  مخرب عدم امنیت شغلی بر سلامت قلب

به‌گفته محققان، از دست دادن شغل یا کاهش حقوق به شکل قابل‌توجهی موجب افزایش ریسک حمله قلبی، سکته، نارسایی قلبی یا مرگ می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محققان دانشگاه میامی آمریکا دریافتند افرادی که در طول سال‌ها با نوسانات زیاد در درآمد مواجه هستند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی یا مرگ زودهنگام قرار دارند. «تالی الفاسی»، پژوهشگر ارشد، در این باره می‌گوید: افرادی که دارای بیشترین میزان نوسان در درآمدشان بودند در مقایسه با اشخاصی که در معرض کمترین میزان نوسانات درآمدی بودند، تقریبا دو برابر بیشتر با ریسک بیماری قلبی-عروقی و مرگ در طول ۱۰ سال بعد مواجه بوده‌اند. این محققان دریافتند افرادی که بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۵ با بیشترین نوسان درآمدی دست‌وپنجه نرم می‌کردند، حدود دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی قرار داشتند و ۷۸ درصد بیشتر با احتمال مرگ به هر دلیلی در طول دهه بعد مواجه بودند. محققان اذعان می‌کنند درآمد ناپایدار می‌تواند به طرق مختلف بر سلامت فرد تاثیر گذارد. افراد تحت فشار و استرس، بیشتر با احتمال افزایش فشارخون و التهاب روبرو هستند که احتمالا ناشی از میزان بالای ترشح هورمون کورتیزول است. توانایی این افراد در فرآوری قندخون هم صدمه می‌بیند. همچنین محققان تاکید می‌کنند انجام ورزش تاحدودی می‌تواند موجب کاهش آثار مضر این استرس و فشار ناشی از نوسانات درآمد شود.