مریم علامه‌زاده

روز سه شنبه (هجدهم دی ماه) وکلای پاول منافورت به صورت اتفاقی افشا کردند که دادستان‌های آمریکایی منافورت را به اشتراک اطلاعات کمپین انتخاباتی ترامپ برای کیلیمنیک متهم کردند. 

آن‌ها نوشته‌اند که منافورت به صورت عمدی اقدام به گمراهی بازرسان پرونده نکرده است، بلکه به گفته این وکلا، وی در زمانی که موضوع از سوی بازرسان مورد سوال واقع شده، صرفاً‌ به یاد نمی‌آورده که چه چیز اتفاق افتاده است و این اصلاً‌ عجیب نیست چرا که او با مشکلات روحی و  فراموشی درگیر است.

بر اساس دفاعیه‌ای که وکلا برای رفع اتهامات منافورت ارائه کرده‌اند، دفتر مولر، بازرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 آمریکا، همچنین تأیید کرده است که احتمالاً منافورت بر سر صلح روسیه با اوکراین نیز با کیلیمنیک، تاجر روسی مرتبط با مقامات عالی مرتبه روسیه، نه یک‌بار که چندین مورد مذاکره کرده است و احتمالاً‌ دیدارهای این دو زمانی صورت گرفته که هر دو نفر به سفر مادرید رفته بودند.

در بخش دیگری از این اسناد وکلای منافورت نوشته‌اند که در جلسه‌ای که منافورت به همراه وکلایش برای مذاکره با مولر در ماه سپتامبر (شهریور - مهر) حاضر شده بودند، منافورت درگیر افکار مسائل کمپین انتخاباتی بوده است که برای او مسئله ساز بودند. برای همین فراموش کرده بیشتر به موضوع برنامه صلح اوکراین بپردازد و به گروه مولر در مورد آن توضیح دهد.

جامعه امنیتی ایالات‌متحده آمریکا به این نتیجه رسیده که روسیه در رقابت انتخاباتی سال 2016 آمریکا دخالت کرده است و این عمل به منظور کاشت بذر اختلافات در جامعه سیاسی امریکا و همچین تحریف نتیجه انتخابات به نفع ترامپ صورت گرفته است.

یکی از اهداف کلیدی تحقیقات گروه بازرس ویژه، رابرت مولر، بر این موضوع استوار است که آیا کمپین انتخاباتی ترامپ به روسیه در رسیدن به اهداف دخالت در انتخابات کمک کرده است یا خیر و اینکه آیا این کمپین پیشنهادی به کرملین در ازای کمک این کشور به کمپین در طول انتخابات ارائه کرده است یا نه.

در کنار این موضوع، دادستان‌ها در حال بررسی طرح صلح روسیه - اوکراین هستند که مایکل کوهن، وکیل سابق ترامپ و کارچاق‌کن قدیمی او که در حال حاضر در حال همکاری با گروه مولر است، قرار بود در روزهای ابتدایی آغاز به کار دولت ترامپ به دنبال آن باشد.

بر اساس این طرح که کوهن، فلیکس ساتر، تاجر زاده روس و اندری آرتیمنکو، سیاست‌مدار اوکراینی به دنبال آن بودند، قرار بود آمریکا تحریم‌های خود را علیه روسیه در ازای قطع حمایت روسیه از جدایی‌طلبان در شرق اوکراین، بردارد؛ همچنین بر اساس آن روسیه می‌توانست کنترل کریمه را که در سال 2014 از خاک اوکراین جدا کرده بود، در اختیار بگیرد.

از زمانی که در حین کمپین انتخاباتی سال 2016 جزئیات روابط منافورت با منافع طرفداران روسیه در اوکراین بر ملا شد، وی به یکی از شخصیت‌های جذاب برای دادستان‌های آمریکایی تبدیل شد.

بازرسان همچنین در حال بررسی این موضوع هستند که آیا منافورت از مسائل کمپین انتخاباتی با روسیه به عنوان کانالی برای تخفیف بدهی‌های مالی رو به فزونی خود به روس‌های ثروتمند مرتبط با کرملین استفاده کرده است یا خیر. یکی از افراد اولگ دریپاسکا، از اشراف‌زادگان روس است که ارتباط نزدیکی با کیلیمنیک، دیگر تاجر روس، دارد.

همچنین گفته می‌شود که منافورت به دریپاسکا، (تاجر روسیه دیگر) از طریق کیلیمنیک، در زمان اوج رقابت‌های انتخاباتی، پیشنهاد جلسه خصوصی داده تا مسائل مربوط به بدهی‌های خود را با این تاجر آلمینیوم حل کند. منافورت و کیلیمنیک که سال‌های سال در مورد منافع اوکراینی‌های طرفدار روسیه با یکدیگر همکاری می‌کردند، علاوه بر ارتباطات ایمیلی، چندین بار هم در طول کمپین‌های انتخاباتی با یکدیگر دیدار داشتند.

گفتنی است که وکلای منافورت به طور سهوی در حالی که سعی داشته‌اند منافورت را از اتهامات تبرئه کنند، افشا کرده‌اند که دادستان‌ها او را محکوم به افشای اطلاعات انتخاباتی برای روسیه کرده‌اند.

بر همین اساس این نخستین بار است که مشخص می‌شود دادستان‌های آمریکایی به نتیجه رسیده‌اند که کمپین انتخاباتی ترامپ با روسیه برای تحریف انتخابات همکاری کرده است.

در این دفاعیه همچنین وکلای منافورت به موضوعی که مولر به آن پرداخته و عنوان کرده که منافورت در مورد پرداخت 125 هزار دلار به یک شرکت دروغ گفته است، اشاره می‌کنند و  با رد این ادعا می‌گوید: دولت اظهار می‌کند که بیانیه آقای منافورت در مورد این پرداخت همسو با سایرین نیست، اما این دفاعیه هنوز شواهدی از سایر بیانیه‌ها مبنی بر حمایت از ادعای دروغ‌گویی دریافت نکرده است.

گروه وکلای منافورت در مورد تمامی اتهامات دفاعیه صادر نکرده‌اند؛ به‌جای آن وکلا هرگونه اتهام در مورد اعترافات دروغ منافورت را رد و عنوان کردند که این اعترافات به اصطلاح دروغ به صورت عمد اتفاق نیوفتاده است.

پیش‌تر دادگاهی در آمریکا منافورت را به حبس محکوم کرده بود اما گروه تحقیقات مولر از دادگاه خواست تا رأی نهایی را به تعویق اندازد تا او با گروه همکاری کند.