تکرار در تَکــرار

اصولگرایان با «ائتلاف بزرگ» وارد رقابت‌های انتخاباتی مجلس دهم شدند اما مغلوب «تَکرار می‌کنم» خاتمی شدند و توفیق آنها در راهیابی به مجلس به اندازه اصلاح‌طلبان و حامیان دولت نبود. حالا می‌خواهند دوباره ائتلاف بزرگ خود را شکل دهند تا شاید بتوانند با تکرار آن، «تَکرار» اصلاح‌طلبان را ناکام بگذارند.

محبوبه ولی، روزنامه نگار

این زمستان که بگذرد و زمستان سال آینده بیاید، انتخابات مجلس یازدهم شروع خواهد شد. فعالیت‌های انتخاباتی اما از هم‌اکنون شروع شده است؛ فعالیت‌هایی که اصولگرایان را گرد هم جمع کرده تا راهی برای ورود مرام و مسلک خود به بهارستان پیدا کنند، اما آیا این دور هم جمع شدن‌ها منجر به ائتلاف خواهد شد؟ 

محمدرضا باهنر، دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین و رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری، که سابقه‌ای طولانی در نمایندگی مجلس نیز دارد و در دوره‌هایی نایب رئیس مجلس بوده است، دیروز در نشستی خبری ضرورت ائتلاف اصولگرایان برای پیروزی در انتخابات آتی را مطرح کرده و گفته است: «در حال ایجاد یک ائتلاف بزرگ هستیم اما هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.»

نشانه‌هایی از تحرک برای شکل‌گیری این ائتلاف را می‌توان در همان جامعه اسلامی مهندسین که باهنر دبیرکل آن است، پیدا کرد. در هفته‌های اخیر چهره‌های شاخصی از اصولگرایان مانند حداد عادل، قالیباف و جواد لاریجانی در جلسات جامعه اسلامی مهندسین دیده می‌شوند؛ چهره‌هایی که ید طولایی در کاندیداتوری انتخابات مختلف دارند و فعالیت‌های انتخاباتی را نیز مدت‌هاست که شروع کرده‌اند. 

خجسته پور، قائم مقام باهنر دو روز پیش درباره دعوت از این چهره‌ها در جامعه اسلامی مهندسین گفته بود که فضای کشور نباید زودتر از زمان خود انتخاباتی شود، اما شروع بحث‌های درون‌گروهی در خصوص انتخابات لازم است.

او با اشاره به اینکه سه ماه بیشتر تا پایان سال نمانده، گفته بود که در این سه ماه باید برنامه‌ریزی‌های درون‌گروهی برای انتخابات صورت پذیرد تا در سال آتی اصولگرایان منظم و باقوت وارد فعالیت‌های اجرایی انتخابات مجلس یازدهم شوند. 

اما نگاهی به احزاب و تشکل‌های اصولگرایی حاکی از آن است که مواضع اصولگرایان در موارد متعددی از یکدیگر بسیار دور است؛ گروهی از آنها متمایل به اعتدال هستند، دسته‌ای دیگر تندرو و جماعتی هم خود را از دو دسته قبلی جدا می‌کنند. برای نمونه در موضوع بحث‌برانگیزی مانند FATF فردی مانند باهنر معتقد به تصویب است و چهره‌های تندروتر اصولگرا آن را خیانت می‌دانند.

آخرین باری که اصولگرایان برای راهیابی به مجلس ائتلاف کردند، همین انتخابات سه سال پیش مجلس دهم بود که درنهایت تنها 73 نفر از لیست  آنها وارد مجلس دهم شدند و لیست امید با «تَکرار می‌کنم» محمد خاتمی، 127 نفر را راهی مجلس کرد

 پدرخوانده‌ای برای ائتلاف

در جزئیات اختلافات آنها همچنان به قوت خود باقی است. جمنا یا همان «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» که تنها دو سال از اعلام موجودیتش می‌گذرد، اکنون یکی از مدعیان بزرگ اصولگرایی است که با مانیفست نواصولگرایی از سوی قالیباف، سعی دارد تا شکل تازه‌ای از اصولگرایی را تعریف کند، اما مانیفست او چندان مورد اقبال دیگر اصولگرایان نبوده است. 

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی مؤتلفه اسلامی، اخیرا درباره این مانیفست گفته بود:«مانیفست آنان مانیفست همان حزب خودشان است. آنان که برای کل احزاب اصولگرا تهیه‌اش نکرده‌اند؛ برای راه‌ و روش خودشان طراحی‌اش کرده‌اند و امتیازش برای خودشان است. به‌هرحال بقیه احزاب اصولگرایی قدیمی هستند و خودشان از گذشته دارای مرام‌نامه بوده‌اند که تغییر در آن ملزم به برگزاری نشست‌های متعدد با اعضاست. این احزاب در حال حاضر مشغول تطابق مرام‌نامه‌هایشان با قانون جدید فعالیت احزاب هستند تا مجوزشان را حفظ کنند، بنابراین دیگر دنبال این نیستند که بیایند و مانیفستی را هم به آن اضافه کنند.»

او این را هم اضافه کرده بود این مانیفست چیز تازه‌ای ندارد و همان گرایش به جوانان و به‌روز کردن گفتمان اصولگرایی در آن مطرح شده است. 

برخی تحلیل‌ها می‌گویند احزاب و تشکل‌های اصولگرای دیگر، مخصوصا قدیمی‌ترهایشان نمی‌خواهند حول محور جمنا جمع شوند و به عبارتی بر سر اینکه کدام یک از آنها پدرخواندگی این ائتلاف را برعهده بگیرد، اختلاف است. اخیرا سیدمحمد حسینی، سخنگوی جمنا گفته بود: «اینکه گفته شود اعضای شورای مرکزی جبهه مردمی، نوعی پدرخواندگی برای خود قائل هستند را قبول نداریم.»

محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه مهندسین، دیروز در نشستی خبری ضرورت ائتلاف اصولگرایان برای پیروزی در انتخابات آتی را مطرح کرده و گفته است: «در حال ایجاد یک ائتلاف بزرگ هستیم اما هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم»

ائتلافی بدون رئیسی

موضوع دیگر در صورت شکل‌گیری این ائتلاف، چهره مورد حمایت اصولگرایان است. چهره مورد حمایت آنها همواره ابراهیم رئیسی بوده است، اما با قوت گرفتن احتمال ریاست رئیسی بر قوه قضائیه باید منتظر چهره دیگری بود. 

ابراهیم رئیسی روز گذشته واکنشی دوپهلو به احتمال ریاستش بر قوه قضائیه نشان داده و درباره صحت اخبار مربوط به آن گفته است: «از همان‌هایی که این خبر را منتشر کرده‌اند، بپرسید.»

پیش از این دادستان کل کشور نیز واکنشی مشابه به این خبر داشته و با عدم تکذیب آن، گمانه‌ها در این مورد را تقویت کرده است. رئیسی به نسبت کسانی مانند قالیباف یا حداد عادل چهره تازه‌ای بود که اصولگرایان امکان سرمایه‌گذاری روی او را داشتند. حال باید دید اصولگرایان چهره تازه‌ای مانند رئیسی را وارد عرصه رقابت‌های انتخاباتی می‌کنند یا حمایت خود را معطوف به کسانی مانند قالیباف می‌کنند که پرونده املاک نجومی او در شهرداری همچنان باز است. آماده شدن قالیباف برای ریاست بهارستان تکذیب شده و به نظر نمی‌رسد که باز هم حدادعادل سر لیست این لیست باشد، بنابراین باید دید اصولگرایان برای ریاست مجلس یازدهم چه کسی را در نظر می‌گیرند.  

قالیباف و رئیسی، هر دو در هفته‌های گذشته تحرکات انتخاباتی ریاست‌جمهوری را از خود نشان داده‌اند. همین 16 آذر بود که سخنرانی ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف در دانشگاه‌ها به مناسبت روز دانشجو، حاشیه‌ساز شد. حاشیه مربوط به اظهارات ابراهیم رئیسی مبنی بر اینکه قالیباف آمادگی داشته تا در ستاد او حاضر شود. قالیباف این ادعا را رد کرد و اظهارنظرهای دیگری که حول این موضوع از سوی دو طرف مطرح شد، نشان می‌داد که وفاق چندانی میان آنها نیست.

قدرت گرفتن رئیسی در قوه قضائیه قطعا بر قدرت جریان نزدیک به او در وقایع سیاسی به ویژه انتخابات اثرگذار خواهد بود. 

تکرار در برابر «تَکرار»

حال اگر با تمام این اختلافات، اصولگرایان موفق شوند که به ائتلاف برسند، این ائتلاف تضمینی برای پیروزی آنها در انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری نخواهد بود. آخرین باری که آنها برای راهیابی به مجلس ائتلاف کردند، همین انتخابات سه سال پیش مجلس دهم بود و اصلا عنوان «ائتلاف بزرگ اصولگرایان» از همان زمان و برای ورود به مجلس دهم شکل گرفت. غلامعلی حداد عادل، رئیس لیست ائتلاف بود اما درنهایت تنها 73 نفر از آن لیست وارد مجلس دهم شدند. در آن سوی ماجرا لیست امید متشکل از اصلاح‌طلبان و حامیان دولت با  «تَکرار می‌کنم» محمد خاتمی، 127 راه‌یافته به مجلس داشت. محمدرضا عارف، رهبر ائتلاف آنها نیز به مجلس راه یافت.

در آن انتخابات، ائتلاف توفیق چندانی برای اصولگرایان به همراه نیاورد، اما ائتلاف آن روز آنها با ائتلاف امروز، یک تفاوت بزرگ دارد و آن نتیجه «تَکرار می‌کنم» خاتمی در مجلس است. عملکرد ضعیف لیست امید در مجلس دهم، بیشتر از هر ائتلافی می‌تواند شانس اصولگرایان را برای پیروزی در انتخابات مجلس یازدهم بالا ببرد.