عضو هیات رئیسه منطقه آسیا و اقیانوسیه فدراسیون جهانی مددکاری اجتماعی گفت: تخریب بولدوزری مناطق حاشیه‌نشین تاثیر پایدار و ماندگار ندارد و باعث پخش شدن آسیب‌های اجتماعی می‌شود و البته تجربه آن را در مناطقی مانند خاک سفید یا مناطقی در استان‌های دیگر داریم.

سیدحسن موسوی چلک در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: رسیدگی به سکونتگاه‌های غیررسمی یا مناطق حاشیه‌ای یکی از پنج اولویت حوزه آسیب‌های اجتماعی است و با توجه به ویژگی این سکونتگاه‌ها و تجاربی که در کشور و دنیا در این حوزه داریم، تخریب این مناطق کارآیی ندارد.

وی که کمیسر اخلاق فدراسیون جهانی مددکاری اجتماعی نیز هست، اضافه کرد: بر همین اساس به منظور ایجاد یک بستر برای ادغام این مناطق در محیط‌های شهری و پرهیز از انگ و برچسب‌زنی به مردم این مناطق به عنوان مناطق آسیب‌خیز و جرم‌خیز، رویکرد مسئولان نیز در سند ملی احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده است و در این راستا ستاد ملی پیش‌بینی شد.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران گفت: با توجه به ماهیت بین بخشی و فرابخشی بودن کار در مناطق حاشیه‌نشین در این ستاد در سطح ملی ستادی با ریاست رئیس‌جمهور و عضویت سازمان‌های مختلف و در سطح عمرانی با مسئولیت استانداری، در سطح شهرداری با دبیری شهرداری، «ستادبازبینی محلات» پیش‌بینی شد.

موسوی چلک افزود: هماهنگی‌های لازم بین سازمان‌های مختلف انجام شد تا ادغام اجتماعی مناطق حاشیه‌نشین در مناطق شهری صورت بگیرد و همه ظرفیت‌ها برای توانمندسازی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به کار گرفته شود تا موضوع افزایش سرمایه اجتماعی و هویت فرهنگی با هدف افزایش احساس تعلق و مشارکت مردم تقویت شود.

وی تاکید کرد: اگر قرار باشد در محلات حاشیه‌نشین کار کنیم، بدون مشارکت مردم امکانپذیر نیست. بنابراین انتظار می‌رود جامعه اسلامی تشکیل ستاد را به‌عنوان یک فرصت برای انجام هماهنگی‌های بین بخشی قلمداد کند و ابعاد اجتماعی سکونتگاه‌های غیررسمی را مورد توجه قرار دهد.

 مردم مناطق حاشیه‌نشین شهروند درجه دو نیستند

رئیس مددکاری اجتماعی ایران تاکید کرد: فراموش نکنیم مسائل مناطق حاشیه‌نشین را با تخریب پخش خواهیم کرد؛ بنابراین انتظار این است که بافت فرسوده فقط با رویکردی کالبدی و ساخت و ساز دیده نشود.

موسوی چلک افزود: برای این کار نیاز به مردمی داریم که دارای اعتماد و حس مشارکت بوده، مسئولیت‌پذیر و ناظر باشند و انتظار داریم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این موضوع را جدی‌تر بگیرد.

وی ادامه داد: مردم مناطق حاشیه‌نشین شهروندان این کشور هستند شهروندان درجه دو نیستند. اگر روح زندگی کردن در این مناطق را تقویت کنیم و سرمایه اجتماعی در این مناطق را بالا ببریم آن‌گاه برای توسعه کالبدی گام‌های بلندتری برمی‌داریم.

وی اضافه کرد: اگر اعتماد و مشارکت مردم را بالا نبریم حتی اگر ساخت‌و‌سازها در مناطق حاشیه‌نشین انجام شود، کارآیی ندارد، آنچه که مردم نیاز دارند حس رضایت و احساس تعلق، نهادینه نخواهد شد.

عضو هیات رئیسه منطقه آسیا و اقیانوسیه فدراسیون جهانی مددکاری اجتماعی گفت: وزیر رفاه باید موضوع مسئولیت‌های اجتماعی بنگاه‌ها -از جمله بنگاه‌های تابعه و سایر بنگاه‌ها- و شرکت‌ها را برای تقویت شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی و بهداشتی در مناطق حاشیه‌نشین به کار گیرد و ترغیب کند تا مسئولیت اجتماعی در این مناطق بیش از بیشتر شود.

موسوی چلک افزود: انتظار من به‌عنوان مسئول تشکل غیردولتی این است که آن راهی که شروع شد، استمرار پیدا کند و اگر اشکالی می‌‌بینند اصلاح کنند، اما کنار گذاشتن تفکر اجتماعی در سکونتگاه‌های غیررسمی اشتباه استراتژیک است که نباید اتفاق بیافتد و مددکاران اجتماعی نیز در این مسیر بهترین کمک برای وزارت شهرسازی و دبیرخانه مربوطه خواهند شد.