شریعتمداری در دیدار با کارگران هفت‌تپه:

وزارت کار، خانه تمام کارگران ایرانی است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دیدار با کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه تاکید کرد: مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خانه و متعلق به همه کارگران ایران و تمام تلاش ما صیانت از اشتغال موجود است.

محمد شریعتمداری همراه با علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر با نمایندگان کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌‌تپه دیدار کرد.

وی در این دیدار بیان کرد: هر فردی که در مقابل صیانت اشتغال موجود می‌ایستد از ما نیست. صیانت از مشاغل موجود برای افرادی که نان‌آوران خانه‌هایشان هستند، امری ضروری است و وزارت کار به دنبال تثبیت اشتغال موجود حتی در شرایط تحریم است.

‎وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: مکلفیم از طریق شرکای اجتماعی از حقوق مردم و کار صیانت کنیم. طرح طبقه‌بندی مشاغل به عنوان حق کارگر باید حل شود و بهانه‌ای هم پذیرفته نیست. انجمن‌های صنفی کارگران هفت‌تپه هم باید با ظرفیت‌های قانونی موجود تشکیل شود.

شریعتمداری ادامه داد: وقتی نماینده‌ای به این شرکت فرستادیم بر ایجاد آرامش تاکید کردیم برای اینکه کمک کنیم حقوق افراد پیگیری شود. بنده هم حامی کارفرما برای آوردن سرمایه در گردش برای اداره کارخانه و هم حامی کارگر هستم که همه حقوق معوقه‌اش پرداخت شود. کارگری که هفت ماه حقوق نگرفته، حق دارد عصبانی شود. هر فردی هفت روز حقوق نگیرد عصبانی می‌شود. حداقل باید به این کارگران گفته شود ما حقوق شما را به رسمیت می‌شناسیم و اکنون توان پرداخت نداریم و فعلا با ما همکاری کنید، اگر شما این سخن را بگویید کارگران با شما همراهی می‌کنند و سفره‌های نداشته خود را نیز به روی شما می‌گشایند. وزیر کار ادامه داد: قلدری کردن برای کارگر و گفتن اینکه تو کار نکرده‌ای و ما حق تو را نمی‌دهیم، درست نیست و باید از نیروی کار صیانت کنیم. شریعتمداری تاکید کرد: موضوعات اجتماعی، سیاسی نباید تبدیل به موضوعات امنیتی شود. یکی از زیباترین جملاتی که از کارگران هفت‌تپه شنیدم این بود که کارگران به دنبال این بودند که کارگاهشان راه بیفتد و این خود 80درصد کار را پیش می‌برد.

    


محجوب: 

یک بار اجرای مزد منطقه‌ای برای هفت پشت‌مان بس است

دبیرکل خانه کارگر با انتقاد از آغاز مطالعات مزد منطقه‌ای در مجلس گفت: مزد منطقه‌ای شدنی نیست. اگر قابلیت اجرایی داشت تاکنون این کار صورت گرفته بود.

علیرضا محجوب در گفت‌وگو با ایلنا افزود: یک بار هم در دوران شاه این کار کردند که برای هفت پشت‌مان بس است. برای اعتبار و مقبولیت خودمان هم که شده نباید چنین مسأله‌ای را مطرح کنیم چرا که مردم نمی‌پسندند و همراهی نمی‌کنند. دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه آنهایی که مزد منطقه‌ای را مطرح می‌کنند، خیال می‌کنند که موضوع جدیدی را کشف کرده‌اند، اظهار داشت: مزد منطقه‌ای یک بار در دوران شاه اجرایی شد و فهمیدیم برای کل تاریخ ایران بس است. با این حال یک موسسه خیریه که در فکر کسب اعتبار است اجرای آن در روستاها را پیگیری می‌کند. محجوب با بیان اینکه این خیریه برای خود استدلال‌هایی دارد که پذیرفتنی نیست، تصریح کرد: مگر می‌شود به کارگری که روزی ۲۰۰هزار تومان مزد می‌گیرد، روزانه ۲۰ یا 40 هزار تومان دستمزد داد و او را راضی نگه داشت؟ اساسا در روستاها به کارگران باغات و زمین‌های کشاورزی کمتر از ۸۰هزار تومان در روز دستمزد پرداخت نمی‌شود. وی با بیان اینکه این خیریه می‌تواند درآمدهای خود را آزادانه نذر فقرای روستایی کند اما حق ندارد که دسترنج مردم را نذر کسی یا جایی کند، خاطرنشان کرد: این خیریه می‌گوید مردم خودشان دلشان می‌خواهد که با ۴۰هزار تومان در روز کار کنند، شما نمی‌گذارید. می‌گوید که مردم دلشان نمی‌خواهد که بیکار بمانند پس با روزی ۴۰هزار تومان کار می‌کنند! بعد می‌گویند شما نمی‌گذارید که مردم با این دستمزدها کار کنند! مگر مردم برای کار کردن یا نکردن منتظر اشاره ما هستند؟

رئیس فراکسیون کارگری مجلس ادامه داد: این‌گونه تصمیمات کشور را دچار چالش و مشکل می‌کند. کسانی که می‌گویند مزد را برای روستانشینان این‌گونه و آن‌گونه کنیم، یک روز هم سابقه تصمیم‌‌گیری ندارند و کشور را به خاطر ایده‌های عبث، دچار بحران می‌کنند ولی ما به دنبال بحران و برهم ریختن تعادل روستایی نیستیم. برخی می‌خواهند با سوءاستفاده از اطلاعات ناچیز افراد آنها را اغفال کنند.