رئیس فراکسیون امید مجلس با انتقاد از برخوردهای امنیتی و قضایی با کارگران، بر ضرورت حل ریشه‌ای مشکلات کارگران تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا عارف در دیدار با اعضای هیأت مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران، بر ضرورت رفع ریشه‌ای مشکلات این قشر از جامعه تاکید کرد و گفت: در شرایط سخت و دشوار فعلی کشور بیشترین فشار اقتصادی متوجه قشر کارگر است و باید به مطالبات آنان به صورت جدی رسیدگی شود. برخوردهای بعضا امنیتی و قضایی با مطالبات کارگرانی که در چارچوب قانون پیگیر حق و حقوق خودشان هستند با ذات انقلاب اسلامی همخوانی ندارد و این‌گونه برخوردها، پاک کردن صورت مسأله است.

وی با بیان اینکه لازم است با دقت بررسی شود که چرا صندوق‌های بیمه‌ای کشور دچار مشکل شده‌اند، سوددهی ندارند و نمی‌توانند سرپا بمانند و دچار ورشکستگی می‌شوند، تاکید کرد: به نظر من دلیل اصلی مشکلات صندوق‌ها ضعف و چالش‌های مدیریتی است. پولی که به صندوق‌ها واریز می‌شود، باید تبدیل به ارزش افزوده شود و سرمایه‌گذاری صورت بگیرد که متاسفانه در این زمینه به درستی عمل نشده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه تامین اجتماعی با دیگر صندوق‌های کشور تفاوت بزرگی دارد، گفت: امروز از مشکلات تامین اجتماعی آگاهی دارم و کسری صندوق نیز باعث نگرانی است اما بزرگترین مشکل صندوق تامین اجتماعی از گذشته تاکنون، نگاه دولت‌ها به این صندوق بوده است.

وی با تاکید بر اینکه همواره دولت‌ها در موارد ضروری دست در جیب صندوق تامین اجتماعی کرده‌اند، گفت: اکنون باید به این مهم بیندیشیم که آیا می‌توان کاری کرد که دولت‌ها به تامین اجتماعی نگاه منفعت‌طلبانه نداشته باشند و اجازه دهند سازمان به خدمات‌رسانی به قشر کارگر و بازنشسته بپردازد.

عارف با انتقاد از قوانینی که باعث شده صندوق تامین اجتماعی به چالش کشیده شود، گفت: متاسفانه دولت‌ها بخشی از مشکلات خود را به تامین اجتماعی منتقل کردند. سن بازنشستگی را پایین آوردند و یک باره نیروی کار با ۲۰سال سابقه بازنشسته شد. در مجالس گذشته برخی قوانین را وضع کردند تا دولت بخشی از تعهدات کارفرمایان را برعهده بگیرد و خلاصه آنکه هر جا کم آورند، از جیب تامین اجتماعی هزینه کردند.

وی با تاکید بر اینکه اگر به کارآمدی صندوق تامین اجتماعی توجه بیشتری می‌شد، این صندوق می‌توانست خودکفا باشد و بدون هیچ مشکلی به حیات خود ادامه دهد، تصریح کرد: چالش‌هایی که درست شد، ناشی از قوانین احساسی و موردی بود که تامین اجتماعی را به شکل امروزی درآورده است.

رئیس فراکسیون امید مجلس با تاکید بر اینکه امروزه به تنهایی نمی‌توان مشکلات سازمان تامین اجتماعی را حل کرد، گفت: حل مشکلات تامین اجتماعی به عزم ملی نیاز دارد و باید دولت مجلس، کارگران، بازنشستگان و همه کسانی که با تامین اجتماعی درگیر هستند، به یاری این سازمان بشتابند.