رئیس قوه قضاییه با تاکید بر ضرورت حل مشکلات معیشتی و صنفی کارگران با همکاری همه قوا، گفت: دشمن در پی سوءاستفاده از برخی مطالبات است و کارگران نباید اجازه دهند که مطالبات‌شان، بستر و بهانه‌ای برای استفاده ابزاری دشمنان و ایجاد بی نظمی در کشور شود.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با اشاره به اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد: رئیس‌جمهور شیرین عقل و نادان آمریکا ادعا کرده که ملت ایران تروریست است. اینکه کسی یک ملت رشید، بصیر و دارای پشتوانه چند هزار ساله تمدنی را «تروریست» بخواند، بسیار تعجب‌آور و گزاف است. نمی‌توان پذیرفت که میراث‌دار گاوچران‌های طپانچه به دست با آن سابقه کثیف اخلاقی‌اش، ملتی بزرگ را متهم به تروریست بودن کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، بر همکاری قوا برای حل این مشکلات تاکید کرد و گفت: بار اصلی مسئولیت برای حل مشکلات بر دوش قوه مجریه است، منتها قوای دیگر نیز باید به دولت کمک کنند. با تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا برخی از گره‌ها در حال گشوده شدن است و به تدریج شاهد ثبات و وضعیت بهتری خواهیم بود. آملی لاریجانی با بیان اینکه «مسأله اقتصاد و معیشت، محور اصلی نفوذ دشمن و ضربات او است»، به برخی مشکلات کارگران و مطالبات آنان اشاره کرد و گفت: امروز قشر کارگر تحت فشارهای معیشتی بسیار زیادی است. به هر حال، حقوق ثابتی داشته‌اند و یک باره قیمت ارزاق و اجناس بالا رفته است. ما باید به حل مشکلات آنها توجه داشته باشیم. گاهی ماه‌ها حقوق کارگران به تعویق می‌افتد، چگونه زندگی کنند؟ این مسائل، دو وجه دارد؛ یکی وجه اجرایی است که دادگستری، سازمان بازرسی کل کشور و سایر نهادهای مسئول باید در جایی که بحث حقوق عمومی مطرح است به موضوع ورود پیدا کنند و اگر مسئولی کوتاهی می‌کند، با او برخورد شود.

وی ادامه داد: وجه دیگر، سوءاستفاده دشمن از برخی خلاءها و کاستی‌هاست. با کسانی که بخواهند از کارگران، در مسیر رسیدن به مطالباتشان بهره‌برداری ابزاری کنند و با ورود افراد بیگانه از محیط کارگری، به بهانه مطالبات کارگران نظم کشور را برهم بزنند باید برخورد شود. این قبیل مسائل، ابزار دشمن است و برخی درصدد بهره‌گیری از این ابزار هستند. هیچگاه با اغتشاش، بحران و اقدامات خلاف نظم عمومی، مطالبات به نتیجه نخواهد رسید.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: مطالبات کارگران باید در یک فضای معقول، با تفاهم‌های منطقی با پیمانکاران و با ورود دولت و دستگاه قضایی به نتیجه برسد. اینکه عده‌ای این مطالبات را بخواهند و عده‌ای بهانه کنند و نظم و انتظام کشور را به هم بریزند، قابل قبول نیست. در عین حال تأکید می‌کنم که دولت باید مسأله معیشت کارگران را واقعاً مدنظر داشته باشد و در جاهایی که مشکلاتی پدید می‌آید فوراً رسیدگی کند. از زحمات دستگاه‌های اجرایی برای حل مشکلات، تشکر می‌کنیم اما تاکیدمان این است که مسائل سر وقت خود و به موقع حل و فصل شوند تا نتیجه‌بخش باشند.

وی با تاکید بر ضرورت دقت در واگذاری‌ها و نظارت کامل دولت بر روند کار واحدهایی که به بخش خصوصی واگذار می‌شوند، تصریح کرد: باید دقت شود که بخش خصوصی دقیقا می‌خواهد به چه شکل عمل کند. نباید روند کار به گونه‌ای باشد که عده‌ای بخواهند از منافع یک کارخانه سوءاستفاده کنند و سپس معیشت کارگران را به خطر بیندازند. دولت باید در عین واگذاری بخش‌های دولتی به بخش خصوصی، نظارت تام داشته باشد و شرط اصلی و اساسی‌اش نیز نگهداری کارگران در بستر کار کارخانه باشد، نه اینکه کارخانه را بفروشند و فردی هم که خریدار است، از فضای فیزیکی کارخانه استفاده کند و زمین‌های آن را بفروشد! شرط اساسی این است که کارخانه باید به قوت خود باقی باشد.

وی با تاکید بر حمایت دستگاه قضایی از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، واگذاری معقول و منطقی با نظارت تمام را از ارکان یک واگذاری صحیح دانست و خاطرنشان کرد: انشاءالله همه قوا دست به دست هم بدهند و برای حل مشکلات کارگران و کارمندان که اقشار ضعیف جامعه به لحاظ درآمدی هستند، گام بردارند.