مدیر بخش سیاست محیط زیست در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با تاکید بر ارتباط میان زیر پا گذاشتن حق طبیعت با سوانح طبیعی، گفت: برای مدیریت این سوانح، مهار جهان‌گرمایی اهمیت دارد.

به گزارش ایرنا، محمد درویش، در نشست «تغییر اقلیم، مدیریت سوانح طبیعی ایران» که به مناسبت هفته ترویج علم برگزار شد، افزود: انسان‌ها به بهانه‌های مختلف حق طبیعت را خدشه‌دار می‌کنند و این باعث می‌شود تا سیلی طبیعت را در قالب سیل، زلزله، خشکسالی و توفان دریافت کنیم. وی با اشاره به آثار تغییر اقلیم بر طبیعت در چند سال گذشته که ناشی از فعالیت‌های انسانی است، گفت: چندی پیش زلزله‌ای در نپال رخ داد که کارشناسان و مسئولان امر احتمال دادند به علت آب شدن یخچال‌ها در هیمالیا باشد. عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: یک آبشار یخی به ارتفاع 5 هزار و 100 متر در دماوند وجود دارد که تا چندی پیش هیچ کوهنوردی نگفته بود پیوستگی یخی آن قطع شده، اما امسال برای نخستین بار این پیوستگی قطع شد و این یک هشدار بزرگ است، زیرا خارج شدن از این فرم طبیعی نشان‌ می‌دهد پدیده تغییر اقلیم و جهان‌گرمایی روبه‌گسترش است.

وی تاکید کرد: مشکل این است که به جای شکل‌گیری همکاری بیشتر در سطح بین‌المللی برای مهار این پدیده خطرناک، همدلی و همکاری‌ها کاهش یافته است و توافق‌نامه پاریس که در همین راستا شکل گرفته بود با روی کار آمدن دونالد ترامپ متزلزل شد و برخی کشورها از آن خارج شدند. درویش به تاثیر تغییر اقلیم بر طبیعت اشاره کرد و گفت: در بیانیه پایانی اجلاس هیات میان‌‌دولتی تغییرات آب ‌و هوایی با حضور 197 کشور جهان که حدود سه هفته قبل در سئول منتشر شد، آمده است که 12 سال فرصت داریم تا بتوانیم زمین را از فاجعه گرم شدن نجات دهیم، رسیدن میزان افزایش دمای زمین به دو درجه یک فاجعه بزرگ است، کره زمین حداقل تا 1.5 درجه افزایش را می‌تواند تحمل کند؛ اما اگر به 2 درجه برسیم میزان جمعیتی که از آن متاثر می‌شوند 50 درصد افزایش می‌یابد.

درویش افزود: همچنین اعلام کردند که با این افزایش احتمال اینکه مرجان‌ها از بین بروند زیاد است و اگر این اتفاق بیافتد، حیات گیاهی و جانوری در دریاها را نیز از دست خواهیم داد که می‌تواند منجر به بروز بحران جدی در تهیه غذای موردنیاز 7.5 میلیارد جمعیت زمین شود.

وی گفت: همچنین دانشمندان این زنگ خطر را به صدا درآورده‌اند که اگر دمای زمین نیم درجه افزون بر 1.5 درجه افزایش یابد، گرده‌افشانی در جهان تقریبا متوقف می‌شود و این یعنی زادآوری در تمام رویشگاه‌های گیاهی روی زمین نابود می‌شود و در سطح زمین با پهنه‌هایی برهنه که مستعد فرسایش آبی و بادی هستند، مواجه خواهیم شد. این فعال محیط زیست افزود: در سال 93 کتابی باعنوان«بیدهای روزپرواز در ایران» منتشر شد که در آن آمده است 60 نوع بید روزپرواز در ایران منقرض شده‌اند که این بیدها مسئول زادآوری بخش بزرگی از گونه‌های گیاهی در مراتع بودند. 

به گفته وی، همچنین طبق گزارش اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست(IUCN)، از سال 1960 تاکنون 60 درصد کل جانوران موجود در کره زمین از بین رفته‌اند.

درویش گفت: دانشمندان در سئول راهکار مشخصی ارائه کردند تا دمای کره زمین تا سال 2100 حداکثر از 1.3 بیشتر افزایش نیابد، آنها گفتند با کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، رفتن به سمت استحصال انرژی‌های نو مانند خورشیدی، بادی، آبی و زمین گرمایی و تقویت کسب‌و‌کارهای سبز قادر به مهار گرم شدن زمین تا دو درجه خواهیم بود؛ البته به شرطی که چنین عزمی وجود داشته باشد.