در حالی که مطالعات متعددی در مورد مصرف لبنیات، لبنیات پرچرب را منبع چربی‌های اشباع شده دانسته که باعث بروز یا افزایش چربی خون و بیماری‌های قلبی عروقی می‌شوند، بزرگ‌ترین مطالعه آینده نگر مبتنی بر جمعیت چند ملیتی جهان، مهر پایان بر این فرضیه زده است.

به گزارش ایرنا، در این مطالعه مهم جهانی، بیش از ۱۳۶ هزار نفر از افراد ۱۸ تا ۷۰ سال در ۲۱ کشور جهان شامل آرژانتین، بنگلادش، برزیل ، کانادا ، شیلی، چین، کلمبیا، هند، ایران، مالزی، فلسطین، پاکستان، فیلیپین، لهستان، آفریقای جنوبی، عربستان، سوئد، تانزانیا، ترکیه، امارات و زیمبابوه  طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ تحت پوشش تحقیقاتی قرار گرفتند تا ارتباط مصرف فرآورده های لبنی با مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی و سکته‌های قلبی و مغزی در آنان بررسی شود.

با شواهد و مدارک کافی به دست آمده از این مطالعه، تمامی مطالعات حاکم بر دستورالعمل غذایی مصرف نکردن یا مصرف حداقلی لبنیات پرچرب، متهم به تمرکز بر عوارض احتمالی اسیدهای چرب اشباع شده و تاثیر آن یک نشانگر زیستی یعنی چربی خون شده‌اند. 

در مطالعه کوهورت آینده نگر چند ملیتی بزرگ جهان، آمده است که محصولات لبنی یک گروه غذایی متنوع هستند و تاثیر آن‌ها بر سلامتی نمی تواند در اثرات احتمالی اسیدهای چرب اشباع شده خلاصه شود. حتی اسیدهای چرب اشباع شده نیز شامل محصولات متنوع هستند و اثرات آن بسته به محتوای یک اسید پرچرب متفاوت است.

یافته های این مطالعه آینده نگر، نشان می‌دهد که نه تنها مصرف لبنیات پرچرب هیچ ارتباطی با بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و مرگ‌های ناشی از آن نداشته، بلکه حتی ارتباط معکوس مصرف بالای لبنیات با بیماری‌های قلبی و عروقی و مرگ و میرناشی از آن را اثبات کرده است.