دانشمندان آمریکایی در یک بررسی جدید دریافتند که تبعیض، تنها مختص انسان‌ها نیست و در ربات‌هایی که به هوش مصنوعی مجهز هستند نیز قابل گسترش است.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، شاید ربات‌ها در آینده، گونه‌های دیگر از جمله انسان را کم‌ارزش‌تر از خود بدانند.

شاید به نظر برسد تبعیض، پدیده‌ای مخصوص به انسان‌هاست و به شناخت انسانی نیاز دارد اما به گفته متخصصان، تبعیض در مورد دیگران، به سطح بالایی از توانایی شناختی نیاز ندارد؛ در نتیجه ماشین‌های مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند به سادگی آن را بروز دهند. در حال حاضر برخی از الگوریتم‌های رایانه‌ای، می‌توانند تبیض نژادی و جنسیتی را نشان دهند.

این ماشین‌ها می‌توانند جدا کردن گونه‌های دیگر از گروه خود را به یکدیگر آموزش دهند. جدیدترین یافته‌های مبتنی بر شبیه‌سازی رایانه‌ای می‌توانند گروهی را شکل دهند و با یکدیگر تعامل داشته باشند.

متخصصان علوم رایانه و روانشناسی دانشگاه‌های «کاردیف» و «ام.آی.تی» دریافتند که ربات‌های خودکار، با شناسایی، کپی‌برداری و یادگیری این رفتار از یکدیگر، می‌توانند تبعیض را نشان دهند.

دانشمندان برای بررسی این موضوع، با استفاده از شبیه‌سازی، شرکت کردن ربات‌ها در یک بازی را مورد مطالعه قرار دادند. در این بازی، هر شرکت‌کننده باید در مورد دادن پول به اعضای گروه خود و اعضای گروه‌های دیگر تصمیم می‌گرفت. این آزمایش نشان داد که شرکت‌کنندگان، راهبردهای جدید را از دیگر اعضای گروه خود تقلید می‌کنند.

پروفسور «راجر وایتکر» استاد دانشکده علوم رایانه و انفورماتیک دانشگاه کاردیف گفت: ما با انجام دادن این شبیه‌سازی‌ها، موفق شدیم چگونگی تکامل شرایط ترویج یک تصمیم یا منع آن را درک کنیم. این شبیه‌سازی‌ها نشان می‌دهند که تبعیض، یک نیروی طبیعی و قابل تکامل است؛ در نتیجه به سادگی میان یک جامعه شیوع پیدا می‌کند.