عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: آمار مهاجرت نیروهای درمانی از کشور، وحشتناک است و به مرکز پژوهش‌های مجلس سپرده شد که دلایل این مسئله، بررسی شود. خیلی از اظهارات مراجع تخصصی، باید شنیده و جدی گرفته شود.

به گزارش مهر، زهرا شیخی خاطرنشان کرد: کمبود نیروی انسانی و مهاجرت آنها، تهدیدکننده حیات و کل جامعه است و بار مادی و معنوی زیادی به کشور تحمیل می‌کند.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی در جامعه پزشکی، واقعی نبودن تعرفه‌های خدمات پزشکی است و جامعه پزشکی، صادقانه می‌گویند با مردم کاملاً همراه هستیم. در مجلس تاکید داریم که مردم باید همیشه مورد توجه باشند و حوزه سلامت نباید به گونه‌ای باشد که مردم تصور کنند عده‌ای از آن کسب درآمد می‌کنند و به فکر مردم نیستند.

شیخی با این پرسش که دستگاه اجرایی چه اقدامی برای واقعی شدن تعرفه‌های خدمات پزشکی کرده است، گفت: براساس قانون باید پرداختی از جیب مردم، کاهش یابد. مهاجرت نیروهای درمانی علل زیادی دارد و یکی از آنها، همراه نبودن برخی همکاران ما در مجلس با جامعه پزشکی است. وقتی می‌گوئیم مالیات پزشکان مناطق محروم باید برداشته شود تا انگیزه ماندگاری و خدمت ایجاد شود اما برخی همکاران ما در صحن علنی، عنوان می‌کنند که نگاه ما، صنفی است و در عین حال با تذکرات متعدد نمایندگان روبرو می‌شویم که از کمبود پزشک، سخن می‌گویند.

وی ادامه داد: از یک بیمارستان در اصفهان بازدید کردیم و رئیس بیمارستان می‌گفت یکی از معضلات اصلی ما این است که دانشجویان، همه حواس شأن به مهاجرت است و الان هم مهاجرت ساده‌تر شده و امتحانات سخت قبلی از جمله زبان خارجی، دیگر در سایر کشورها برگزار نمی‌شود. با چند نفر از رزیدنت‌ها برای چندین ساعت، صحبت کردم اما حرف یکی از آنها که ذهن بنده را درگیر و صحبت همه شأن انگار بود، این سوال بود که چرا نرویم و مهاجرت نکنیم؟ مسئولان اجرایی کشور برای این سوال، چه پاسخ‌هایی دارند؟ برخی از این رزیدنت‌ها عنوان می‌کنند که ساختار اجرایی کشور نه بر اساس ضوابط بلکه با روابط،

 اداره می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: اغلب نخبگان کشور اولین رشته انتخابی شأن، پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی است که باید رتبه پایین باید داشته باشند و وقتی با هزاران امید و آرزو شروع به تحصیل می‌کند، تازه باید امتحان علوم پایه و پره انترنی را بگذرانند که امتحان ساده‌ای نیست که همانند کنکور ورودی دانشگاه است و شاهدیم که خیلی از دانشجویان موفق به عبور از این مرحله نمی‌شوند.

نیروی پزشکی را برای کشورهای دیگر تربیت می‌کنیم

شیخی به مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی به میزان سالانه ۲۰ درصد توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: کمیسیون بهداشت و درمان خیلی تاکید کرد که مراقبت کنید تربیت دانشجویان پزشکی همانند سایر رشته‌ها نیست و محیط خاصی برای آموزش نیاز است و دانشجویان باید بر بالین بیماران، حاضر شوند و نیاز به زیرساخت‌های آموزشی، نیروی انسانی و خوابگاهی دارد. وزارت بهداشت مکرراً اعلام کرد که زیرساخت برای افزایش ظرفیت نداریم. نگرانی کمیسیون بهداشت و درمان این است که نیروی انسانی در حوزه سلامت را برای کشورهای دیگر تربیت می‌کنیم.

نگران برگشت به عقب هستیم

وی تاکید کرد: تا قبل از کرونا، بیشتر جمعیت مهاجران جامعه پزشکی، پزشک عمومی بودند اما زنگ خطر به صدا درآمده چون حجم متخصصان و فوق تخصص‌هایی که قصد مهاجرت دارند، به شدت رو به افزایش و وحشتناک است. نگرانیم که دوباره برگشت به عقب داشته باشیم و دوباره شاهد حضور پزشکان خارجی برای فعالیت در کشورمان باشیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: نگرانیم که فرزندان ایران در سایر کشورها به فعالیت پزشکی و درمانی بپردازند اما در کشور شاهد حضور پزشکان خارجی باشیم. الان مقاصد مهاجرتی نیروها، محدود به کانادا و آمریکا نیست بلکه در کشورهای حوزه خلیج فارس، هم شاهد مهاجرت نیروهای ایرانی هستیم. در برخی رشته‌های تخصصی در آزمون‌های دستیاری و فوق تخصص، هیچ فردی متقاضی نیست و یا بسیار اندک و در حد یک یا دو نفر است.