یک فوق تخصص گوارش با اشاره به اینکه 5 هزار پزشک از نظام پزشکی برگه گرفته‌اند و تمایل به خروج از کشور دارند؛‌ از خودکشی 10 نفر از دانشجویان پزشکی در سال گذشته خبر داد.

دکتر محمدجعفر فره‌وش در گفت‌وگو با شفقنا تصریح کرد: ادامه داد: یکی از افرادی که خودکشی کرد خانم دکتر طب اورژانس بود که در دوران رزیدنتی آنقدر به او فشار آمد که خودکشی کرد. این افراد بعد از طی این دوره سخت باز باید 7 تا 8 سال خدمت کنند.

 بیمه‌ها در ایران ناقص عمل می‌کنند

فره‌وش با اشاره به اینکه اگر پزشک از کارش ناراضی باشد و زندگی اش تامین نباشد سلامتی جامعه از این وضعیت آسیب می‌بیند، افزود: پزشکان نمی‌خواهند به مردم هم فشار بیاید. متاسفانه بیمه‌ها در ایران ناقص عمل می‌کنند و دوگانه هستند. البته بیمه‌ها در بسیاری از کشورها به صورتی عمل می‌کنند که بخشی از بودجه را پوشش بدهند نه همه آن را. چون بودجه بالایی نیاز است ولی در این شرایط کسانی که توانمندی دارند از درمان آزاد استفاده می‌کنند و کسانی که امکان مالی ندارند باید نوبت‌های طولانی مراکز دولتی را تحمل کنند.

وی افزود: ویزیت فوق تخصص 180 تومان علام شده است. حتی اگر ویزیت را 200 هزار تومان هم حساب کنیم درامد پزشک فوق تخصص از 20 روز کار در یک ماه می‌شود 40 میلیون تومان که تنها 10 تا 20 میلیون تومان از آن مبلغ هزینه اجاره مطب اش است. 7 تا 8 تومان باید به منشی اش پول بدهد و سایر مخارج مثل شارژ و قبوض و...  و به این ترتیب باز بودن مطب و کار کردن پزشک صرف نمی‌کند. اینکه من مطب ام را ببندم و در خانه بنشینم برای من بهتر است چون حداقل می‌روم و ورزش می‌کنم و در استراحت هستم.

هشدار در خصوص تنزل وضعیت پزشکی ایران

این پزشک در مورد اینکه تبعات این وضعیت در آینده چه خواهد بود؟ گفت: ضرر آن را مردم می‌بینند. اگر پزشکی راضی باشد، وقت می‌گذارد و معاینه می‌کند و دقت دارد. امروز می‌بینیم هر بیماری سه چهار آندوسکوپی و 60 نسخه دارد ولی هنوز حال اش خوب نشده است. این وضعیت بار مالی دارد.

نارضایتی پزشک این شرایط را به جامعه تحمیل می‌کند. نمی‌شود به پزشکان گفت شما آدم‌هایی قانع و ایثارگر باشید، فرد که نمی‌تواند منتظر ثواب اخروی باشد چون در این دنیا هم به امکاناتی برای زندگی نیاز دارد. این وضعیت منجر خواهد شد در آینده آدم‌های زرنگ و باهوش به سمت این رشته نیایند و افرادی ضعیف و متوسط پزشکی را انتخاب کنند و وضعیت پزشکی ایران تنزل کند. تا اینجا باهوش‌ترین و زحمتکش‌ترین و با علاقه‌ترین افراد به سمت پزشکی می‌رفتند ولی از این به بعد می‌توان پیش بینی کرد که آن طیف وارد بیزینس شود و افرادی ضعیف‌تر پزشکی را انتخاب کنند.

موسسات زیبایی رونق گرفته‌اند

وی تصریح کرد: امروز هم بخش بزرگی از پزشکان عمومی به سمت کارهای زیبایی رفته‌اند و طب داخلی یعنی طب مادر ضعیف شده است و موسسات زیبایی رونق گرفته‌اند.

 به گفته او عمان هم پزشکان و پرستاران ایرانی را می‌برد و این وضعیت به ضرر مملکت است. می‌توان در کشور با بگیر و ببند موانعی ایجاد کرد ولی این چاره کار نیست.