فقط در یک‌ سال روی داد

مرگ ۴۵۷۳ نفر در تهران به دلیل آلودگی هوا!

شهردار تهران با اشاره به این‌که در سال ۹۴، ۴۵۷۳ نفر بر اثر ذرات معلق بالای ۲.۵ میکرون در تهران از دنیا رفته‌اند، گفت: هم‌چنین سالانه ۱۴۹۴ نفر به دلیل بیماری‌های تنفسی و آلودگی به بیمارستان مراجعه می‌کنند.

پیروز حناچی اضافه کرد: در ۲۳۹ روز در تهران ذرات معلق بیش از حد استاندارد داشته‌ایم. هم‌چنین ۱۰۲ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۹ روز اضطراری داشته‌ایم. ۱۹.۳ تهرانی‌ها چاق هستند و این آ‌مار ۱.۷ برابر در بانوان بیشتر است در افراد ۵۵ سال به بالا هم بیش از ۳۵ درصد است. ۵۰ درصد تهرانی‌ها ۵۰ درصد کمتر از حد استاندارد سبزی مصرف می‌کنند و از هر پنج تهرانی یک نفر به اندازه کافی واحد میوه دریافت می‌کنند.

شهردار تهران ادامه داد: ۹.۳ درصد تهرانی‌ها دیابت دارند و ۵۰ درصد آنان اساسا از اینکه دیابت نوع ۲ دارند، اطلاع ندارند پایین ترین سطح کنترل زیست سالمندان را در تهران داریم که شاید عدم پوشش همگانی بیمه یکی از دلایل آن باشد. ۵۰ درصد جمعیت کلسترول بالا و ۳۰ درصد تری‌گلیسیرید بالا دارند. وی افزود: از هر پنج تهرانی یک نفر فشار خون دارد که این آمار یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود شیوع پرفشاری ۱۹ درصد است و ۳۶.۱ درصد این افراد از فشار بالای خود اطلاع دارند از هر هشت تهرانی یک نفر فشار خون دارد و از آن مطلع نیست. در سال ۹۶ مرگ بیش از ۱۴۰۰ نفر به خاطر سکته قلبی ناشی از فشار خون گزارش شده است.

    


اقدام پلیس راهور برای ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری

کارکنان پلیس راهنمایی‌ورانندگی تهران بزرگ در راستای ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری اقلام مرتبط را در بین تعدادی از شهروندان دوچرخه‌سوار توزیع کردند. عوامل این پلیس با توزیع کلاه و دستکش مخصوص دوچرخه‌سواری در بین تعدادی از دوچرخه‌سواران، ضمن تشویق این افراد، نسبت به توجیه آن‌ها در رابطه با تأثیر دوچرخه‌سواری بر کاهش معضلات ترافیکی اقدام کردند.

    


شهروند هوشمند لازمه تحقق  شهر هوشمند است

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: صرف ایجاد سامانه‌های هوشمند موجب هوشمندسازی و در نهایت شفاف‌سازی نمی‌شود، همان‌گونه که با ایجاد دفاتر الکترونیک این اتفاق نیفتاد.

محمد سالاری در کنگره بین‌المللی تهران هوشمند با اشاره به این‎که هوشمندسازی یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های مدیریت شهری است گفت: جامعه شهری و جمعیت شهر نشین در دنیا با روند بسیار سریع و قابل توجهی در حال افزایش است. پیش‌بینی می‌شود این جمعیت شهرنشین در سال ۲۰۴۰ به ۶۵ درصد برسد. شهرها به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه به‌طور فزآینده در معرض بحران‌های ناگوار هستند،‌ از این رو توسعه شهرهای هوشمند در کشورهای پیشرفته با هدف پاسخ به چالش‌های جدید ناشی از روند فزاینده شهرنشینی و با هدف ارتقای کیفیت زندگی در حوزه‌های مدیریت شهری، امنیت و خدمات اورژانس، کاهش و ایمنی ترافیک، حمل و نقل عمومی و تسهیل رفت و آمد در سفرهای روزانه و در حوزه محیط زیست، بهبود کیفیت هوا و حفاظت از منابع آب و کاهش هدر رفت آب و کاهش تولید پسماند خشک، کاهش هزینه‌های زندگی و کارآمدسازی بازارهای کار محلی پیگیری شده است بنابراین ابعاد گسترده منافع این کاربردها در کیفیت زندگی شهروندان در این شهرها  نیاز به تغییرات اساسی هر چه سریع‌تر دربینش مدیران و شهروندان کشور و حرکت به سمت تهران هوشمند را گوشزد می کند.