نتایج یک پژوهش علمی - اجتماعی در حوزه رسانه و جمعیت که به تازگی منتشر شده است نشان می‌دهد، یکی از ضرورت‌های اصلی پرداختن به موضوعات جمعیتی و به ویژه سیاست‌های حوزه جمعیت، در وهله اول آشنایی اهالی رسانه در حوزه رسانه‌های مکتوب، خبرگزاری‌ها و صدا و سیما با این مفاهیم و مقولات مهم جمعیتی است.

نتایج این پژوهش علمی که با عنوان «تحلیل سیاست‌های جمعیتی در بخش اجتماعی رسانه‌ها» به همت محمود مشفق، متخصص حوزه جمعیت‌شناسی و علی البرزی، فعال در حوزه رسانه انجام شده است، نشان می‌دهد، شیوه بازتاب و پرداختن صفحات اجتماعی رسانه‌ها، تا به امروز آن‌طور که باید از نگاه جمعیت‌شناسی و در راستای اهداف اصلی این سیاست‌ها که همان  واکاوی این موضوع برای جامعه و انتقال این مهم یعنی نیاز کشور به «جمعیت مطلوب و متناسب» به آحاد جامعه، نبوده است.

از سوی دیگر، حتی در این موضوع هم سیاست‌های رسانه‌ای دخالت کرده و هر رسانه آن‌طور که خواسته و سیاست‌های سازمان‌ها نهادها و گروه‌های حامی‌اش اجبار کرده‌اند به اخبار، رویداد‌ها و موضوعات مرتبط با سیاست‌های جمعیتی پرداخته است.

 در این پژوهش پیشنهاد شده است که سازمان‌های رسانه‌ای برای آشنایی خبرنگاران و اهالی رسانه با مقولات مهم علم جمعیت‌شناسی و سیاست‌های جمعیتی برگزاری کارگاه‌های آموزشی را در دستور کار خود قرار دهند تا علاوه بر آشنایی تخصصی با این‌گونه موضوعات، در آینده ‌ای نزدیک خبرنگاران تخصصی در حوزه جمعیت‌شناسی داشته باشیم  تا علاوه بر خبر محوری، موضوعات مهم‌تری مانند مقاله، یادداشت و گزارش بیشتر در رسانه‌ها برای انتقال اهمیت موضوعات جمعیتی به جامعه منتشر شود.