راه‌اندازی اتاق اسباب‌بازی در مدارس از اول بهمن

معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از راه‌اندازی اتاق اسباب بازی در مدارس۱۰ استان به صورت آزمایشی از اول بهمن ماه خبر داد. رضوان حکیم‌زاده گفت: از ابتدای بهمن ماه این برنامه را در برخی از مدارس کشور به صورت پایلوت آغاز می‌کنیم.  وی افزود: سناریوهایی را طراحی کردیم که به صورت هدفمند کدام موضوع درسی و مهارت‌ها از طریق بازی آموزش داده شود. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان این‌که هدف از راه‌اندازی اتاق اسباب‌بازی، صرفا بازی و سرگرمی نیست، یادآور شد: هدف این است که از اسباب‌بازی به‌عنوان یک بستر مناسب برای آموزش و تربیت در دوران کودکی استفاده شود. حکیم‌زاده در پاسخ به این پرسش که آیا از ساعات درسی دانش‌آموزان برای حضور در اتاق اسباب‌بازی حذف خواهد شد؟ گفت: ما قصد داریم همان مفاهیم درسی از طریق بازی آموزش داده می‌شود به‌عنوان مثال مفهومی در درس علوم از طریق بازی به بچه‌ها منتقل می‌شود که لزوماً به معنای حذف ساعت یک درس نیست بلکه آموزش به شیوه‌ای مبتنی بر بازی است. وی درباره خرید تجهیزات  و اسباب‌بازی برای مدارس پایلوت گفت: سعی می‌کنیم به لحاظ امکانات مدارسی را که در طرح آزمایشی قرار می‌گیرند و تجهیزات و اسباب‌بازی نیاز دارند، تامین کنیم.

    


دیده‌بان آزار؛ مجالی برای گزارش زخم‎های خیابانی

آزار خیابانی تجربه‌ای ناخوشایند است که بسیاری را فرای جنسیت به یکدیگر پیوند می‌دهد؛ تجربه‌ای تلخ، ولی فراگیر که کمتر شهروندی از آن در امان مانده است. در تابستان سال 1397، تارنمای  https://harasswatch.com  راه‌اندازی شد تا واسطه‌ای باشد برای طرح مسئله به صورت گسترده و گفت‌وگوی عمومی در زمینه آزار و اذیت زنان و دیگر گروه‌های به حاشیه‌رانده شده در شهر. گردانندگان این تارنما از مردم می‌خواهند که سکوت را بشکنند و روایت خود را در دیده‌بان آزار ثبت کنند. در مرامنامه دیده‌بان آزار آمده است: «در فقدان آموزش‌های ضروری در مدارس، در حالی ‌که رسانه‌ ملی دغدغه‌های مردمی را نادیده می‌گیرد و واقعیات جامعه‌ ایرانی را انعکاس نمی‌دهد، در فضایی که تفکیکِ جنسیتی و راندن زنان به حوزه‌ خصوصی به‌عنوان تنها راه‌حل تامین امنیت معرفی می‌شود برای مبارزه با باورها و کلیشه‌هایی آسیب‌زا که این‎گونه ما را در مقابل یکدیگر و در موقعیت نابرابر قرار می‌دهد، راهی به‌جز شکستن سکوت و گفت‌وگو نداریم.»

    


رئیس سازمان بهزیستی اعلام کرد؛

اجرای طرح لبخند مهربانی با اولویت استان‌های کم برخوردار

رئیس سازمان بهزیستی از اجرای طرح «لبخند مهربانی زمستانه» برای تهیه لباس گرم کودکان مناطق کم برخوردار خبر داد. انوشیروان محسنی بندپی در مراسم پویش لبخند مهربانی زمستانه گفت: در این طرح هدف ما تهیه لباس گرم برای کودکان مناطق کم برخوردار است که از مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد نیز استفاده می‌کنیم. وی با اشاره به این‌که از خیرین تقاضا می‌کنیم که در این اقدام خیر مانند همیشه همراه بهزیستی باشند، گفت: شرایطی را فراهم می‌کنیم تا اقدامات نیکوکارانه خیرین راحت‌تر انجام شود. بندپی هم‌چنین با تاکید بر اولویت مناطق محروم گفت:  در این طرح زمستانه، لباس گرم و وسایل گرمایشی برای کودکان و نیازمندان مناطق محروم در نظر گرفته می‌شود. وی گفت: پویش لبخند مهربانی از ۱۹ آذرماه تا ۱۹ دی ماه اجرا می‌شود. وی با اشاره به این‌که سازمان بهزیستی از طریق روش‌های مختلف نسبت به جمع‌آوری مشارکت‌های مردم اقدام کرده است، گفت: با راه‌اندازی نرم‌افزار سکه و نرم‌افزار آپ، شماره حساب ۹۰۱۹۰ سازمان بهزیستی، دستگاه‌های خودپرداز تمامی بانک‌های کشور، نیکوکاران می‌توانند برای کمک اقدام کنند.