مریم علامه‌زاده

واشنگتن پست روز بیستم آبان ماه گزارش کرد که ناسا در نظر دارد یک برنامه گسترده بازبینی ایمنی شرکت‌های فضایی اسپیس ایکس و بوئینگ را اجرا کند. این دو شرکت انتقال فضانوردان به پایگاه فضایی بین‌المللی و بازگرداندن آن‌ها را بر‌عهده دارند.

به نقل از سه مقام آگاه که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، کریستین داونپورت از واشنگتن پست گزارش کرده است که این بازبینی که انتظار می‌رود، سال آینده آغاز شده و ماه‌ها به طول انجامند، در واقع در نتیجه رفتار عجیب ایلان ماسک در برنامه جو روگان، کمیدن آمریکایی در ماه سپتامبر (شهریور ماه) رخ داده است.

ماسک در برنامه‌ای با نام تجربه جو روگان که به صورت زنده در حال پخش بود، ضمن مزه مزه کردن لیوان مشروب خود اقدام به استعمال ماده مخدر ماریجوآنا کرد. 

افراد آگاه به خبرنگار این رسانه گفته‌اند که استعمال ماریجوآنا در ایالت کالیفرنیا، جایی که این برنامه در آن ضبط شده بود، قانونی است؛ با این حال، این اقدام ماسک، مقامات ارشد ناسا را بر آن داشته است تا نگاه دقیق‌تری به فرهنگ شرکت‌های طرف قرارداد خود داشته باشند.

جیم بریدن استین، مدیر ناسا به خبرنگار واشنگتن پست گفت: اگر من چنین رفتار ناشایستی ببینم، دغدغه اصلی من این است که چه فرهنگی در شرکت منجر به چنین رفتار ناشایستی شده است و اینکه آیا ناسا در آن فرهنگ دخیل است یا خیر. به عنوان یک آژانس ما نه تنها باید هدایت خود، بلکه باید هدایت پیمانکاران‌مان را هم برعهده داشته باشیم. باید به جامعه آمریکا نشان دهیم که وقتی یک فضانورد را روی موشک می‌گذاریم، جایش امن است.

هر دو شرکت اسپیس ایکس و بوئینگ جابجای اولین گروه فضانوردان را با پروژه‌های کرو دراگون و CST-100 برای سال آینده در برنامه دارند. بریدن استین این دو پروژه را بسیار با اهمیت خواند که متأثر از این ماجرا شده‌اند.

رئیس ناسا عنوان کرد که او به تیم اسپیس ایکس اطمینان دارد، اما در همین حال به خبرنگار واشنگتن پست گفت: فرهنگ و رهبری هر شرکت از رأس هرم شروع می‌شود. هرچیزی که فرهنگ و امنیت را زیر سوال ببرد، باید به سرعت اصلاح شود. 

ایلان ماسک، مهندس متولد آفریقای جنوبی، بنیان‌گذار شرکت‌های بزرگی همچون تسلا موتورز، پی‌پال و اسپیس‌ایکس است؛ او هم اکنون مدیریت عامل شرکت اسپیس ایکس و مدیر فنی این شرکت را بر‌ عهده دارد.

ماسک که خود یک کارآفرین و  مخترع بزرگ است، روی پروژه‌هایی بزرگی سرمایه‌گذاری می‌کند که می‌تواند در آینده دنیا تأثیر‌گذار باشد.  او همچنین سی و هشتمین فرد قدرتمند جهان و  پانزدهمین فرد ثروتمند دنیا لقب گرفته است.