مریم محمودی

شباهنگامی در هفته گذشته افرادی ناشناس شعارهایی علیه انگلیس بر در و دیوار سفارت این کشور در تهران نوشتند.

«لانه تجزیه‌طلبان، هرکی بیاد به مهمونی باید بره تو گونی، لانه جاسوسی تعطیل باید گردد، دشمن ابدی، جاسوس انگلیسی اخراج باید گردد، روباه پیر، BBC داعش انگلیسی، سفارت انگلیس حامی تروریست، مرگ بر انگلیس، پرورشگاه تروریست و مزدور انگلیسی»، ازجمله شعارهایی بود که با  اسپری‌های رنگی بر دیوارهای سفارت انگلیس در خیابان فردوسی تهران نقش بست.

 

واکنش‌ کنایه‌آمیز سفیر به خودجوش‌های حواس‌پرت!

طبیعی است که سفیر انگلیس به این شعارنویسی‌ها روی دیوار محل کارش واکنش نشان داد.

سایمون شرکلیف، در توئیتی کنایه‌آمیز نوشت: «چه جالب! ظاهرا بعضی‌ها آنقدر خودجوش بودند که فراموش کردند هماهنگ کنند از کدام پرچم استفاده شود... شاید حواسشان به اتفاقات جاهای دیگر تهران پرت شده بود...»

اشاره او به نقش‌بستن پرچم اسرائیل به جای انگلیس در ورودی این سفارتخانه بود.

این اقدام نه چندان عجیب و خودجوش! غیر از سفیر انگلیس، برخی دیگر را نیز به واکنش واداشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره شعارنویسی بر دیوار سفارت انگلیس در تهران و بالعکس اقدام مشابه در قبال سفارت ایران در لندن، گفت: سفارتخانه‌ها مصونیت دارند و نباید نسبت به آنها تعرضی صورت بگیرد.

ناصر کنعانی، افزود: نقض مصونیت سفارتخانه‌‌ها و امکان دیپلماتیک و دیپلمات‌ها را نمی‌پذیریم و به این موضوع پایبند هستیم.

برخی کاربران فضای مجازی نیز با اشاره به اینکه این کارها چهره ایران را نزد افکار عمومی جهان بیش از پیش خراب می‌کند؛ به این اقدام اعتراض کردند.

برخی دیگر هم نوشتند: «این رفتارها محصول نفهمیدن قواعد روابط بین‌الملل است و تنها تصویری که از ایران به جهان مخابره می‌کند، تصویری به دور از فرهنگ و تمدن است و تنها نتیجه‌ای هم که دارد انزوای بیشتر ایران در عرصه بین‌الملل است.»

کاربر دیگری نوشت: «فهم سیاست خارجی این جماعت همین حد است. چین از تجزیه‌اش حمایت می‌کند، روی دیوار سفارت انگلیس شعار می‌نویسد.»

 

سفیر، کارکنان سفارت و برخی رهگذران آستین بالا زدند

اما سفیر در مقابل این اقدام تنها به واکنش نشان دادن بسنده نکرد و پنجشنبه گذشته به همراه کارکنان سفارت آستین‌ها را بالا زد و با کمک سطل‌های رنگ اقدام به پاکسازی دیوار سفارت این کشور از شعارهای ضد انگلیسی اصولگرایان کرد.

شرکلیف در توئیتی با همرسانی چند عکس از پاکسازی دیوار سفارت، از سفارتخانه‌های آلمان، کره جنوبی، فرانسه، ایتالیا، برزیل و ... که در این عملیات به او کمک کرده بودند و همچنین از برخی عابران تشکر و قدردانی کرد.

 

«پاک نکن!»

در این اثنا «کیهان»که ظاهرا شعارنویسان را در حلقه دوستان می‌بیند و خود را پیشرو مبارزه با پیراستعمار انگلیس می‌داند! وارد عمل شد و به شعار پاک‌کردن سفیر انگلیس از دیوار سفارت واکنش کنایه‌آمیزی نشان داد.

این جریده در ستون طنز «گفت و شنود» با عنوان «پاک نکن!» نوشت:

«گفت: سفارت انگلیس در فضای مجازی تعدادی عکس منتشر کرده که در آن سفیر انگلیس را همراه تعدادی از کارکنان سفارت انگلیس و چند سفارت اروپایی دیگر نشان می‌دهد که مشغول پاک کردن شعارهای روی دیوار سفارت هستند.

گفتم: دستشان درد نکند! باید از زحمتی که کشیده‌اند تشکر کرد!

گفت: چه زحمتی؟! چه تشکری؟!

گفتم: اولاً به‌خاطر اینکه دیوارهای سفارت را برای نوشتن شعارهای جدیدتر پاک و تمیز کرده‌اند! و دوم؛ برای اینکه نشان دادند بریتانیای کبیر! آن‌قدر صغیر شده است که کار سفیرش به حمل سطل آب و شست و شوی دیوار سفارت رسیده است!

گفت: این همان انگلیس است که غرب آسیا را در تسخیر خود داشت، برای ایران وکیل و وزیر تعیین می‌کرد، سربازان ما را به ظفار می‌فرستاد، ثروت ملی ایران را غارت می‌کرد، نفت را به یغما می‌برد و...! با این وجود، هنوز هم درباره قدرت خودش قُمپز در می‌کنه!

گفتم: انگار شکسپیر، ادیب و نمایشنامه‌نویس معروف انگلیسی این جمله را خطاب به دولت کنونی انگلیس گفته که «‌یا به‌اندازه آرزوهایت تلاش کن و یا به‌اندازه توانت آرزو کن‌». یعنی تو که نمی‌تونی هیچ غلطی بکنی، غلط می‌کنی که غلط اضافی می‌کنی!»

 

بگید سفیر دوباره سطل رنگ‌ها رو بیاره دم در!

ظاهرا قصه شعارنویسی و خالی‌ کردن عقده تحرکات و تحریم‌‌های اخیر انگلیس بر دیوارهای سفارت آن سر دراز پیدا کرده و به مذاق شعارنویسان خوش آمده است و قصد ادامه «بازی تو پاک کن من دوباره می‌نویسم» را دارند؛ چراکه خبرگزاری‌ها شنبه‌شب از شعارنویسی مجدد روی دیوار سفارت انگلیس خبر دادند و مصطفی وثوق‌کیا، فعال رسانه‌ای اصولگرا با انتشار تصویری از شعارنویسی دوباره روی دیوار سفارت انگلیس در توئیتر نوشت: «برید به سفیر انگلستان بگید دوباره سطل رنگ‌ها رو بیاره دم در!»

پیش از آن هم پس از رنگ کردن دیوار سفارت توسط سفیر انگلیس، برخی از کاربران اصولگرا نوشته بودند که سفیر انگلیس باید دوباره دست به نقاشی شود.

حسین دهباشی، فعال رسانه‌ای با انتقاد از اصرار اصولگرایان برای تکرار شعارنویسی روی دیوار سفارت‌ انگلیس نوشت: «با رنگ نوشتن روی دیوار سفارت‌های غربی که هر کودکی می‌تواند، جرات دارید روی دیوار سفارت‌های چین یا روسیه ولو با مداد نقطه‌ای بگذارید.»

 

ننگ با رنگ پاک نمی‌شود!

البته که اقدامات خودجوش و ضداستعماری ادامه یافت و صبح دیروز بنرهایی با عنوان «ننگ با رنگ پاک نمی‌شود»، در اطراف سفارت نصب شد! خبرگزاری اصولگرای مهر در این مورد نوشت: «بیلبوردهایی با مضمون «ننگ با رنگ پاک نمی‌شود» در اطراف سفارت انگلستان نصب شده که اقدامات جنایت‌کارانه این کشور را در دو دهه اخیر روایت می‌کند. طی روزهای اخیر برخی از شهروندان در واکنش به اقدامات مداخله‌جویانه انگلستان در جریان اغتشاشات اخیر، اقدام به دیوارنویسی بر سفارت انگلستان و محکوم کردن اقدامات این کشور به‌منظور ناامن‌سازی ایران کرده بودند. سفیر انگلستان به‌همراه سفرای چند کشور غربی نسبت به پاک کردن این دیوارنویسی‌ها اقدام کرد؛ اما برخی شهروندان به‌طور خودجوش بار دیگر نسبت به محکوم کردن اقدامات مداخله‌جویانه انگلستان با دیوارنویسی بر سفارت اقدام کردند.»

پیشینه شعار نقش بسته بر این بیلبوردها که براساس اعلام شهرداری تهران مسئولیت نصب آنها را پذیرفته است؛ به کوران انقلاب اسلامی و پاک کردن شعارهای مردمی از سوی رژیم پهلوی بازمی‌گردد؛ خاطره‌های آن دوران را در اذهان بینندگان پا به سن تر زنده کرد. به هر حال دیوارنویسی و شعارنویسی اعتراضی پدیده جدیدی در جهان و ایران نیست و قدمتی طولانی در تاریخ اعتراض‌ها دارد و گرچه با رونق گرفتن بازار رسانه‌ها و به خصوص فضای مجازی، مدتی است که دیگر یکه‌تازی گذشته را ندارد اما در ایران با شکل‌گیری اعتراضات در ماه‌های اخیر دوباره به عنوان یک کنش اجتماعی مطرح شد. شعارنویسی معترضان کلید خورد و پاک کردن شعارها از دیوارهای شهر در دستور کار شهرداری و بعضا نهادهای ذی‌ربط دیگر قرار گرفت.

 

رشد 6 هزار درصدی تماس مردم با سامانه 137

«درخواست برای پاک کردن دیوار نوشته‌ها از سوی شهروندان در سامانه ۱۳۷ شهرداری ۶ هزار درصد رشد داشته است» این آمار بخشی از گزارش سامانه ۱۳۷ شهرداری تهران در مورد تماس‌های شهروندان است که اوایل آذرماه منتشر شد.

گزارش منتشر شده از پیام‌های خدمات و فوریت‌های شهری سامانه ۱۳۷ پلاس نشان می‌دهد که میزان پیام‌ها برای پاکسازی دیوارنویسی خیابان و کوچه‌های تهران در مهرماه سال جاری با افزایش عجیبی همراه شده است.

شاید اهمیت این آمار در آن باشد که حکایت از رشد تصاعدی و ظهور مجدد پدیده‌ای قدیمی در بحبوحه اعتراض‌ها و ناآرامی‌های اخیر دارد.

حال که شعارنویسی رواج یافته و دامنگیر سفارت و سفیر انگلیس هم شده است، می‌توان به «سایمون شرکلیف»، نیز توصیه کرد برای پاک کردن دیوارنوشته‌های سفارت با سامانه 137 تماس بگیرد یا به لحاظ جایگاه دیپلماتیک، اجازه دارد گوشی را بردارد و مشکل را با شهردار در میان بگذارد؟!

 

 

** ظاهرا قصه شعارنویسی و خالی‌ کردن عقده تحرکات و تحریم‌‌های اخیر انگلیس بر دیوارهای سفارت آن سر دراز پیدا کرده و به مذاق شعارنویسان خوش آمده است؛ چراکه مصطفی وثوق‌کیا، فعال رسانه‌ای اصولگرا با انتشار عکس شعارنویسی مجدد روی دیوار سفارت انگلیس در توئیتر نوشت: «برید به سفیر انگلستان بگید دوباره سطل رنگ‌ها رو بیاره دم در!»

 

 

** حسین دهباشی، فعال رسانه‌ای با انتقاد از اصرار اصولگرایان برای تکرار شعارنویسی روی دیوار سفارت‌ انگلیس نوشت: «با رنگ نوشتن روی دیوار سفارت‌های غربی که هر کودکی می‌تواند، جرات دارید روی دیوار سفارت‌های چین یا روسیه ولو با مداد نقطه‌ای بگذارید.»