وزیر ارتباطات و فناوری دیروز در کانال رسمی خود در پیام‌رسان بله وعده داد که با همکاری دستگاه‌های داخلی و همچنین مراجع بین‌المللی دلیل حذف برخی برنامه‌های ایرانی از سرویس گوگل‌پلی را مورد بررسی و پیگیری قرار خواهد داد.

نکته قابل توجه در این خبر این است که عیسی زارع‌پور در صحبت‌های خود اشاره مستقیمی به گوگل‌پلی نداشته و در لفافه بدان اشاره کرد.

چند روز پیش بود که در خبرها دیدیم گوگل صفحه مربوط به دانلود نرم‌افزارهای اسنپ، تپسی، سروش، بله، روبیکا و آی‌گپ را از سرویس گوگل‌پلی خود حذف کرد؛ تا دیگر امکان دانلود این برنامه‌ها از مهم‌ترین سرویس دانلود برنامه‌های اندرویدی وجود نداشته باشد. گفته می‌شود گوگل برای تیم پشتیبان این برنامه‌ها ایمیلی را ارسال کرده است که نشان می‌دهد وضع تحریم‌های جدید سبب این اتفاقات شده است.

اکنون به نظر می‌رسد که وزارت ارتباطات و فناوری قصد دارد با همکاری دیگر دستگاه‌ها و مسئولین مربوطه دلیل حذف این اپلیکیشن‌ها از سرویس گوگل‌پلی را مورد پیگیری قرار دهد.

در مطلب منتشر شده از سوی وزیر ارتباطات آمده است هنگامی که او در جریان حذف این اپلیکیشن‌ها از یک فروشگاه نرم‌افزاری خارجی قرار گرفته به معاونان خود دستور داده که در تعامل با شرکت‌های دانش بنیان مالک این برنامه‌ها ابعاد فنی و حقوقی این موضوع را برای اجرای اقدامات مقتضی بررسی کنند. در بخش دیگری از این مطلب آمده است که این پیگیری‌ها به منظور احقاق حق نخبگان کشور و مردم ایران صورت خواهد گرفت.

نکته عجیبی که در این مطلب منتشر شده از سوی عیسی زارع‌پور توجه کاربران و منابع خبری را به خود جلب کرده استفاده کردن از عباراتی همچون یک فروشگاه نرم‌افزار خارجی و اشاره نشدن به سرویس گوگل‌پلی است. همچنین در بخش دیگری از این پیام به فروشگاه‌های نرم افزاری داخلی اشاره شده است و وزیر ارتباطات اعلام کرده که در این شرایط تصور کنید به فروشگاه‌های داخلی دسترسی نداشتیم.

در پیام وزیر ارتباطات آمده است: «صاحبان برخی پلتفرم‌های مطرح دنیا که خود را مالک انحصاری حوزه فناوری اطلاعات می‌دانند، در طول سالیان متمادی با اتخاذ سیاست‌های انحصارگرایانه و استاندارهای چندگانه، تلاش کرده‌اند مانع از رشد و توسعه فناوری در ایران شوند و این اولین باری نیست که به بهانه تحریم، مردم ما و حتی کاربران ایرانی سرتاسر دنیا را از نعمت استفاده از محصولاتی که ساخته جوانان متخصص همین مملکت است محروم می‌کنند. اگرچه این موضوع با بهانه‌های مختلف به دفعات انجام شده است، اما تکرار آن در شرایط فعلی که سکوهای ایرانی در زمینه‌های مختلف توسعه خوبی پیدا کرده و مردم هم به استفاده از آنها رغبت نشان داده‌اند، شائبه سیاسی بودن چنین تصمیماتی را قوت می‌بخشد. از سوی دیگر آنها چشم دیدن ایرانی توسعه یافته را هم ندارند و تلاش می‌کنند از هر ابزاری برای وابستگی ایران و ایرانی استفاده کنند».

در ادامه پیام زارع‌پور گفته شده است: «چندی پیش دولت آمریکا اعلام کرد که تحریم‌های حوزه فناوری اطلاعات را برای کشور ایران برداشته تا مردم ایران از خدمات فناورانه آمریکایی بهره ببرند اما در همین حال دسترسی به سرویس‌های محبوب ایرانی را که حاصل تلاش جوانان نخبه ایرانی در شرکت‌های دانش بنیان است را محدود می‌کنند؟!»

زارع پور همچنین اعلام کرده است: «این دست اقدامات سیاسی این پلتفرم آمریکایی که متاسفانه جایگاه انحصاری هم در فضای مجازی دارد زنگ خطری برای همه ملت‌های مستقل و نوآور دنیا محسوب می‌شود. اگر مدیران این شرکت طبق ادعای خود واقعا به دنبال خلق ارزش، آسایش و رفاه برای همه مردم جهان هستند، چرا خدمات دیجیتال و خصوصی متعلق به شرکت‌های دانش بنیان ایرانی که ابزار زندگی روزانه مردم هستند را محدود می‌کنند؟»

پیش از این نیز گوگل‌پلی چندین بار اپلیکیشن‌های ایرانی را تحریم کرده بود و آنها را از سرویس گوگل‌پلی پاک کرده بود. این موضوع اما سال‌هاست که رخ نداده و حالا دوباره در اقدامی مجدد، ۵ اپلیکیشن ایرانی از گوگل‌پلی حذف شده‌اند. این احتمال نیز وجود دارد که تعداد اپ‌های حذف شده بیشتر از ۵ عدد باشد. در بین اپلیکیشن‌های حذف شده نام سه پیام رسان بومی و دو اپلیکیشن مختص سامانه‌های حمل و نقل هوشمند به چشم می‌خورد.

ناگفته نماند خود پلتفرم گوگل‌پلی نزدیک به دو ماه است که فیلتر شده است.