مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با بیان این‌که ساماندهی کارتن‌خواب‌ها به معنای بازگرداندن آنان به آغوش خانواده با سازمان‌های متولی است، تاکید کرد: شهرداری فقط وظیفه دارد زیرساخت‌ها را تامین کند و ساماندهی آنان هیچ ارتباطی به شهرداری تهران ندارد.

نجم الدین محمدی افزود: افراد بی‌سرپناه از طریق سامانه ۱۳۷ با اطلاع مردمی یا از طریق گشت، شناسایی و به گرمخانه منتقل می‌شوند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با بیان این‌که چندین ستاد و اداره کل در سال ۸۸ ادغام و به سازمان رفاه تبدیل شدند، گفت: قرار بود این سازمان به صورت پیوسته به افراد خدمات ارائه کند و به ساماندهی آنان بپردازد. این سازمان از سه معاونت خدمات حمایتی و اجتماعی، توانمندسازی و کارآفرینی و رفاه و مشارکت‌ها تشکیل می‌شود. براساس قانون وظایف شهرداری مشخص است. ساماندهی ناهنجاری‌های سطح شهر یکی از وظایف شهرداری‌ها است و دادن فضا و زیرساخت‌های لازم متناسب با سرانه آسیب‌های شهر وظیفه دیگر شهرداری است.

محمدی با بیان این‌که در گذشته در تهران ساخت و سازهای زیادی شده اما به بحث اعتیاد و کارتن‌خوابی به‌طور جدی پرداخته نشده است تا زیرساخت‌های لازم ایجاد شوند، تصریح کرد: ما در برنامه سوم توسعه شهری تلاش کرده‌ایم زیرساخت‌های لازم در شهرداری ایجاد شود تا در اختیار سازمان‌های ذیربط قرار گیرد. قرار نیست شهرداری متولی ساماندهی شود اما فراهم‌سازی زیرساخت‌ها وظیفه شهرداری است.

وی ادامه داد: در بحث کارتن‌خواب‌ها و افراد بی سرپناه ما وظیفه داریم در سطح شهر حضور داشته باشیم و با وسایل نقلیه مناسب این افراد را به فضاهای مناسب منتقل کنیم. این افراد به خصوص در فصل سرما در معرض آسیب قرار دارند و ما وظیفه داریم آنان را به منطقه‌ای امن برسانیم.