اصولگرایان به بهشت نمی‌روند!

راه باریکی برای ورود اصولگرایان به شورای شهر باز شده بود. ممکن بود شورای شهر، محسن هاشمی که به باور بسیاری معقول‌ترین گزینه برای تصدی پست شهرداری پایتخت است را برای این مسئولیت انتخاب کند و با توجه به رفتن او و خالی شدن یک صندلی در شورای شهر، مهدی چمران به عنوان یک اصولگرا وارد شورای شهر شود اما شورای شهر در جلسه رأی به ۱۳ کاندیدای شهرداری تهران به محسن هاشمی تنها هشت رأی داد و درنهایت پنج گزینه را انتخاب کرد که یک نفر از میان آنها این هفته شصتمین شهردار تهران خواهد شد. پنجمین گزینه نیز مورد حمایت حزب اتحاد ملت است و بدین ترتیب از پنج گزینه انتخاب شده برای تصدی شهرداری تهران سه تن مورد حمایت این حزب و دو تن دیگر نزدیک به حزب اعتماد ملی هستند آخوندی شرایط متفاوتی دارد که شانسش برای راهیابی به بهشت را کم می‌کند و آن شرایط اختلافات جدی او با دولت و سازمان نظام مهندسی است. از آن جایی که ارتباط شهردار با نهادها برای شورای شهر بسیار مهم است، ممکن است به دلیل همین اختلافات او را کنار بگذارند

محبوبه ولی، روزنامه نگار

قرار است پنج گزینه‌ای که در مرحله نیمه نهایی انتخاب شهردار تهران رأی آورده‌اند، فردا با حضور در شورای شهر برنامه‌های خود را ارائه کنند. شورای شهر نیز دو تن را از میان آنها انتخاب کند و سه شنبه هفته جاری در تصمیم‌گیری نهایی به یکی از آن دو تن برای اداره تهران رأی بدهد. 

گزینه محبوب

ظاهرا محبوب‌ترین گزینه از میان پنج نفری که به مرحله نیمه نهایی رسیده‌اند، رسول کشت‌پور است چراکه با 14 رأی، بیشترین رأی شورا را به خود اختصاص داده است. او علاوه بر اینکه گزینه محبوب شورای شهر است، شهردار منطقه دو و گزینه‌ای از دل شهرداری نیز هست.

او سابقه 15 ساله در مدیریت شهری دارد. شهردار شهرهای مختلفی مثل ارومیه بوده و چهار سال شهرداری منطقه دو را نیز در کارنامه‌اش دارد. 

گزینه نزدیک به حزب اعتماد ملی است و از حمایت این حزب برخوردار است اما در عین حال برخی احتمال شهردار شدن او را ضعیف می‌دانند. گفته می شود که او بازنشسته است و به همین دلیل حتی اگر شورای شهر نیز به او رأی بدهد، با توجه به قانون منع به کارگیری بازنشستگان نمی‌تواند شهردار بشود اما محمد جواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در این مورد به رسانه‌ها گفته است: «هر فردی می‌تواند بعد از بازنشستگی حکم بازگشت به کار بگیرد و هنگامی که گرفت دیگر بازنشسته نیست؛ کشت‌پور نیز بازنشست بوده اما حکم بازنشستگی‌اش را باطل کرده و به کار بازگشته، بنابراین بازنشسته محسوب نمی‌شود.» 

حال باید منتظر ماند و دید که او در مرحله بعدی یعنی فردا نیز بیشترین رأی را از شورای شهر می‌گیرد یا نه.

گزینه مغضوب

شورای شهر تهران پس از 14 رأیی که به کشت‌پور 57 ساله داد، 11 رأی موافق نیز به عباس آخوندی 62 ساله داد. از این جهت شاید او را بتوان دومین گزینه محبوب شورای اصلاح‌طلب شهر تهران نامید اما در عین حال او در بین این پنج تن مغضوب‌ترین گزینه برای اصولگرایان و منتقدان دولت است.

عباس آخوندی ماه گذشته در حالی که مجلس در حال ترتیب استیضاحش بود، استعفا کرد و هنوز مُهر استعفاش خشک نشده برای شهرداری تهران انتخاب شده است، آن هم در شرایطی که بسیاری به دنبال محاکمه او هستند. 

برخی نمایندگان مجلس معتقدند که او به دلیل عملکردش در وزارت راه باید محاکمه شود و کمتر از دو هفته پیش نیز جمعی از خریداران مسکن مهر از دادستان کل کشور درخواست کرده‌اند که با توجه به عملکرد عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی و ضررهای بی‌شماری که از عملکرد وی متوجه مردم شده، وی را محاکمه کند. 

با این حال بسیاری به تحصیلات او در حوزه شهرسازی و اقتصاد سیاسی و سوابق مدیریتی‌اش برای معرفی او به عنوان شهردار تهران استناد می‌کنند. 

آخوندی علاوه بر اینکه شهرتش آخوندی است خودش نیز آخوندزاده‌ای است که در نجف متولد شده است. 25 ساله بود که به مناصب بالای دولتی دست پیدا کرد. معاون سیاسی وزیر وقت کشور، علی اکبر ناطق نوری که اتفاقا باجناق او نیز هست شد. از بهمن 66 تا مرداد 72 نیز رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بود. یک سال هم قائم مقام لاریجانی در زمان ریاست او بر صدا و سیما 

بود. 

در دور دوم دولت هاشمی رفسنجانی هم وزیر مسکن و شهرسازی شد. اما این بار او شرایط متفاوتی دارد که شانسش برای راهیابی به بهشت را کم می‌کند و آن شرایط اختلافات جدی او با دولت و سازمان نظام مهندسی است. از آن جایی که ارتباط شهردار با نهادها برای شورای شهر بسیار مهم است، ممکن است به دلیل همین اختلافات او را کنار بگذارند.

گزینه همیشگی

پیروز حناچی نیز به اندازه عباس آخوندی از شورای شهر رأی موافق گرفته است؛ یعنی 11 رأی. گرچه او به اندازه عباس آخوندی شناخته شده نیست اما در عین حال سیاستمداری اصلاح‌طلبی است که همواره به عنوان یکی از گزینه‌های شهرداری تهران مطرح بوده است. ورودی 1363 رشته معماری پردیس هنر‌های زیبا دانشگاه تهران و فارغ التحصیل ۱۳۷۱ از دانشکده معماری دانش آموخته و فارغ التحصیل ممتاز نخستین دوره دکتری معماری دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۸ است. 

تعداد مقالات و کتاب‌های ترجمه او در زمینه‌های بافت‌های باارزش شهری و تئوری مرمت را از نکات قابل توجه در کارنامه او مطرح میکنند. در حوزه اجرا او معاون فنی 54 ساله شهرداری تهران است. 

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و معاون معماری و شهرسازی وزیر راه در دولت یازدهم نیز بوده است. او نیز گزینه مورد حمایت حزب اتحاد ملت است. 

گزینه اقتصادی

پس از این سه تن، دو نفر دیگر با ده رأی، گزینه‌های شهرداری تهران را به پنج رساندند. 

یکی از آنها سیدکامل تقوی‌نژاد است که برخلاف چهره‌های پیشین بیش از آنکه چهره‌ای شهری باشد، چهره‌ای اقتصادی است. او معاون 54 ساله وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور است. 

در دولت خاتمی معاون وزیر تعاون بوده، عضویت هیأت مدیره بانک سپه را در کارنامه دارد، رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان بوده و سمت‌های مدیریتی نیز در وزارت جهاد سازندگی،، سازمان ثبت احوال کشور و وزارت کشور داشته است.  به موجب این سمت‌ها حاشیه‌هایی هم داشته است؛ مثلا در اولین نشست خبری‌اش به عنوان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، سرکشی دولت به حساب‌های بانکی مردم را رد کرد و گفت «فقط حساب‌های بانکی افرادی را کنترل می‌شود که توسط دستگاه‌های ذی‌ربط «مشکوک» اعلام شده باشد.» 

وقتی ربیعی با استیضاح مجلس از وزارت کار رفت، نام او برای تصدی این وزارتخانه نیز به عنوان گزینه‌ای جدی مطرح شد اما حالا که وزارت تعاون وزیر دارد، برخی اعضای شورای شهر صندلی شهرداری را برای او انتخاب کرده‌اند. او گزینه مورد حمایت حزب اعتماد ملی است و باید دید که سرنوشت او آنچنان که از وزارت تعاون جدا شد، از بهشت نیز جدا می‌شود یا اینکه شورای شهر او را به بهشت می‌رساند.

سه بر دو به نفع اتحاد ملت

تا اینجای کار آخوندی و حناچی گزینه‌های مورد حمایت حزب اتحاد ملت بودند. پنجمین گزینه نیز مورد حمایت حزب اتحاد ملت است و بدین ترتیب از پنج گزینه انتخاب شده برای تصدی شهرداری تهران سه تن مورد حمایت این حزب و دو تن دیگر نزدیک به حزب اعتماد ملی هستند. 

شماره پنج که شورای شهر به او نیز ده رأی داده است، غلامرضا انصاری قائم مقام دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی است. عضو چهارمین دوره شورای شهر تهران بوده و سابقه نمایندگی مردم مشهد و کلات در دوره چهارم مجلس شورای اسلامی، ریاست سازمان بهزیستی کشور در سال های ۱۳۷۶ الی ۱۳۸۰را نیز در کارنامه خود دارد. راه‌اندازی طرح ارمغان بهزیست، تأسیس المپیک ویژه معلولین ذهنی و... از جمله برخی اقدامات او در دوره ریاست سازمان بهزیستی بود. در دولت نیز دستی بر آتش داشته و از ژوئن ۲۰۰۵ تا ۲ اکتبر ۲۰۰۸ سفیر ایران در ترکمستان بوده است.  

او از کاندیداهای تصدی پست شهرداری مشهد از سوی شورای شهر پنجم هم بود که در نهایت رقابت را به تقی‌زاده خامسی باخت. در مورد او نیز باید منتظر ماند و دید که دستش از شهرداری تهران نیز مانند شهرداری تهران کوتاه می‌ماند یا این بار بخت و شورای شهر با او یار خواهند شد.