کودتای شبانه علیه قانون

تنها ۲۳ روز به پایان مهلت مدیران بازنشسته برای کناره‌گیری از مسئولیتشان باقی مانده و آنهایی که می‌خواهند شهردار تهران را از گزند این قانون حفظ کنند در این وقت اضافه باقی مانده نیز بی‌وقفه به دنبال گلزنی به قانون هستند تا دروازه آن را باز کنند و افشانی را نجات دهند. پس از ناکامی طرح دو فوریتی مستثنی کردن برخی مدیران من جمله شهردار تهران از این قانون، تعدادی از نمایندگان دوشنبه شب در دفتر آقای شهردار جمع شده و متوسل به لابی‌های تلفنی شده‌اند. قاضی زاده هاشمی: استفساریه برای شهردار تهران بیش از ۱۴۰ امضا نیاز دارد و اصولاً چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد. اگر دو فوریت این طرح انجام نشود، استفسار در هر حالتی منافاتی با اجرا ندارد و ۲۶ آبان باید این امر اجرا شود منتجب نیا: با رفتن افشانی از شهرداری تهران بازی آقایان تا حد زیادی به هم خواند خورد چون شهردار جدید که بیاید متوجه می‌شود سابقه کاری، رشته تحصیلی و تخصص‌ تعداد زیادی از این افراد ارتباطی با شهرداری ندارد و چه بسا عذر تعدادی از آنان را بخواهد

محبوبه ولی، روزنامه نگار

احسان قاضی زاده هاشمی، نماینده فریمان و سرخس روز گذشته خبر داده که «شهردار تهران دوشنبه شب تعدادی از نمایندگان را در دفتر کارش جمع کرده و آن نمایندگان هم از آنجا با سایر نمایندگان تماس می‌گرفتند و سعی می‌کردند آنها را قانع کنند تا به طرح استفساریه رأی دهند.» 

این نمایندگان جمعی از لیست امید مجلس هستند که ده روز پیش هم با اعضای شورای شهر تهران جلسه مشترک داشتند. در این جلسه که با موضوع پیگیری و حل مشکل شهردار تهران برگزار شده بود، مقرر می‌شود که نمایندگان حاضر طرحی دو فوریتی را برای مستثنی کردن شهرداران کلانشهرها و برخی مدیران دیگر از قانون منع به کارگیری بازنشستگان آماده کنند و به مجلس ارائه دهند.

چند روز بعد از آن جلسه علی مطهری گفت که «چون شهرداران توسط شوراهای اسلامی شهرها انتخاب می‌شوند و با توجه به این که شوراها منتخب مردم هستند در واقع شهرداران با یک واسطه منتخب مردم هستند و مقامات انتصابی نیستند بنابراین قانون منع به کارگیری بازنشستگان شامل آنها نمی‌شود.»   با چنین استدلال‌هایی «طرح دوفوریتی استثنا کردن برخی نهادها از قانون منع به کارگیری بازنشستگان» آماده و ارائه شد. 

جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده فراکسیون مستقلین ولایی مجلس در مورد آن گفت که «این طرح دو فوریتی برای بقای شهردار تهران تهیه شده ولی برای اینکه روغن‌داغ طرح اضافه شود، می‌خواستند چند مجموعه اطلاعاتی و امنیتی را نیز از شمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان استثنا کنند.»

طرح مذکور با همه روغن‌داغش نیامده منتفی شد. سید فرید موسوی، رییس فراکسیون جوانان مجلس ابتدای هفته خبر داد که طراحان قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان و اعضای فراکسیون جوانان مجلس پس از مطرح شدن این طرح دو فوریتی نسبت به مجاب کردن پیشنهاد دهندگان به منظور انصراف از پیگیری این طرح دو فوریتی اقدام کردند و پیشنهاد‌دهندگان نیز با انجام مذاکرات از ادامه پیگیری‌ها برای مطرح شدن این طرح، منصرف شدند. او ادامه داد: مجلس با توجه به خواست افکار عمومی، خود را ملزم به اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان می‌داند و در واقع این طرح دو فوریتی پیش از مطرح شدن، منتفی شد.

امیدی‌هایی که 

ناامید نمی‌شوند

رسانه‌ها نوشتند «تنها امید اعضای شورای شهر تهران برای ماندن افشانی در شهرداری منتفی شد» اما طبق خبری که قاضی زاده هاشمی از گرد هم آمدن شبانه نمایندگان در دفتر شهردار و تماس تلفنی با نمایندگان دیگر داده است، ظاهرا طرح دوفوریتی منتفی شده تنها امید آنها نبوده و شورای شهری‌ها و شماری از اعضای لیست امید مجلس همچنان راه‌های تازه‌ای را برای دور زدن قانون امتحان می‌کنند.

آنها در تماس تلفنی خود از همکارانشان می‌خواستند که به استفساریه دو فوریتی در مورد شهردار تهران رأی بدهند. تلاش آنها برای مستثنی کردن شهردار تهران از قانون منع به کارگیری بازنشستگان در شرایطی است که به باور بسیاری از کارشناسان استثنائات این قانون قبل از تصویب یکی از اشکالات اساسی آن بود. دست آخر هم با همان اشکالات تصویب شد و حالا شورای شهر تهران و شماری از نمایندگان مجلس قصد دارند بعد از تصویب نیز به استثنائات این قانون بیفزایند.  قاضی زاده هاشمی در مورد اینکه چقدر می‌توان به استفساریه برای شهردار تهران امیدوار بود، می‌گوید: استفساریه اگر بخواهد دو فوریتی مطرح شود، باید دو سوم رأی را داشته باشد که چنین چیزی اصولاً در این مجلس اتفاق نخواهد افتاد.

این نماینده مجلس ادامه داد: بیش از ۱۹۶ رأی موافق به قانون منع به کارگیری بازنشستگان داده شده و قطعا این اتفاق نخواهد افتاد. 

امکان ندارد

 استفساریه رأی بیاورد

او اشاره می‌کند که روز گذشته هم تعدادی از نمایندگان تلاش کرده‌اند برای استفساریه امضا جمع کنند و موفق نشده‌اند. قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه این طرح بیش از ۱۴۰ امضا نیاز دارد، تاکید می‌کند: اگر دو فوریت این طرح انجام نشود، استفسار در هر حالتی منافاتی با اجرا ندارد و ۲۶ آبان باید این امر

 اجرا شود.

بنابراین به نظر می‌رسد این تیر نیز به سنگ خورد اما این همه تلاش و تقلا برای چیست؟ آنهایی که دست به این تلاش‌ها می‌زنند، می‌گویند در طول یک سال اخیر قالبیاف رفته و نجفی آمده، نجفی رفته و افشانی آمده و حالا اگر افشانی برود و دیگری بیاید می‌شود چهار شهردار در عرض یک سال و این همه تغییر مدیریت آسیبی جدی برای اداره پایتخت است.

محسن هاشمی پیش از این اشاره کرده بود به اینکه شهرداری تهران به اندازه سه چهار وزارتخانه است و مسئولیتش کم از وزارت ندارد. محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان هم گفته بود: «نماینده شهرداری در مجلس در زمان بررسی قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان ضعیف عمل کرد، وی می‌توانست اعلام کند شهردار تهران قانون خاص دارد و هم‌تراز با وزیران است.»

اکثریت نمایندگان مجلس اما تاکید می‌کنند که درست یا غلط این قانون دیگر تصویب شده و در برابر قانون هم باید تسلیم بود. 

منتجب نیا: با رفتن افشانی بازی آقایان به هم خواهد خورد

عده ای دیگر اصلا اعتنایی به این اظهارات ندارند و با «بهانه» خواندن آنها تاکید می‌کنند که پشت پرده این ماجراها فقط و فقط حزبی و جناحی است؛ رسول منتجب نیا، قائم مقام سابق حزب اعتماد ملی یکی از آنهایی است که این نظر را دارد.

او که مدتهاست بر سر قائم مقامی حزب اعتماد ملی با الیاس حضرتی در جدال است، تیرماه در نامه‌ای به الیاس حضرتی او را «دلال پست‌ها در شهرداری» خوانده بود و دیروز هم مهر گفتگویی از او منتشر کرد که در آن می‌گوید: برخی آقایان که‌ در شورای شهر و شهرداری تهران پُست و در حزب اعتماد ملی هم حضور داشتند، نهایت سعی خود را می‌کردند که از پست خود در شورای شهر و شهرداری تهران بر روی معادلات حزب اعتماد ملی هم تاثیر بگذارند؛ برای این‌ کار تلاش‌ می‌کردند که با وعده پست و مقام، نیروهای موثر حزب را جذب‌ سیاست‌های خود در حزب کنند.

منتجب نیا مدعی شده که به برخی افراد چندین پست وعده داده شده و به آنها گفته شده که «خودت از میان این چهار تا یکی را انتخاب کن» 

قائم مقام سابق حزب اعتماد ملی پس از افشاگری‌هایش درباره پشت پرده انتصابات در شهرداری تهران ادامه می‌دهد: حالا با رفتن افشانی از شهرداری تهران بازی آقایان تا حد زیادی به هم خواهد خورد چون شهردار جدید که بیاید متوجه می‌شود سابقه کاری، رشته تحصیلی و تخصص‌ تعداد زیادی از این افراد ارتباطی با شهرداری ندارد و چه بسا عذر تعدادی از آنان را بخواهد.

فارغ از اینکه ادعای منتجب‌نیا و همفکران او درست باشد یا استدلال‌های اعضای شورای شهر و نمایندگان تهران در مجلس، آنچه که تردیدی در آن نیست، موقعیت شهرداری تهران است.  

تاریخ ثابت کرده که شهرداری تهران نقش به سزایی در بازی قدرت دارد. فساد مالی غلامحسین کرباسچی در شهرداری تهران در نیمه‌های دهه هفتاد نشان داد که شهرداری پایتخت جایی است که پتانسیل بالایی برای اختلاس و کسب قدرت مالی دارد، احمدی نژاد که رئیس جمهور شد، مشخص شد که علاوه بر آن، موقعیت ممتازی نیز برای پرتاب شدن به پاستور هست، شورای شهر هم که یکدست اصلاح‌طلب شد معلوم شد بهشت جای خوبی برای باندبازی و حزبی‌گری هم هست و حالا که قانون منع به کارگیری بازنشستگان تصویب و ابلاغ شده، مستثنی کردن شهردار تهران، «قانون‌گریزی» را نیز به لیست قابلیت‌های شهرداری پایتخت اضافه خواهد کرد.