«در حال حاضر ما شاهد یک کنش گسترده هستیم و یک نوع همگرایی و اتحاد بین طیف‌های سیاسی، فعالان مدنی، اجتماعی و فرهنگی را شاهد هستیم که نشان‌دهنده اراده عمومی ملت ایران است و دیدگاه‌های مردم را در این کنش گسترده اجتماعی بیان می‌کنند، به هر حال مجلس باید در  عرصه قانون‌گذاری و نظارت نمادی از اراده عمومی باشد.»

اینها بخشی از گفت‌وگوی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با خبرنگار ایلنا درخصوص مرگ مهسا امینی، دخترک میهمان پایتخت است. واکنش‌‌‌ها به این واقعه تأسف‌بار در ایران و جهان بی‌سابقه و گسترده‌ است و چنان برای نظام هزینه‌زا شده که رئیس و نمایندگان مجلس نیز به موضوع این مرگ با همه ابعاد مبهم آن،‌ ورود کرده‌اند.

محمدباقر قالیباف، در جلسه علنی دیروز در این مورد گفت: مجلس مرگ خانم مهسا امینی را برای روشن شدن موضوع و اصلاحات مورد نیاز ساختارها و فرآیندها، رسیدگی می‌کند و مردم نیز اجازه هرنوع سوءاستفاده را به دشمنان و همراهان آنان نخواهد داد.

رئیس مجلس افزود: درگذشت خانم مهسا امینی داغی بر دل‌های ما گذاشت و از ساعات اول اطلاع نمایندگان از وقوع حادثه، ارکان نظارتی مجلس با حساسیت تمام، فرایند رسیدگی این حادثه را در دستور کار خود قرار دادند.

وی تصریح کرد:‌ کمیسیون امور داخلی مجلس موظف است با حداکثر دقت و موشکافی کامل تمامی زوایای پرونده درگذشت مهسا امینی را در سریع‌ترین زمان ممکن به اطلاع نمایندگان و مردم شریف ایران برساند.

قالیباف اضافه کرد: همچنین کمیسیون مذکور وظیفه دارد علاوه بر بررسی مصداقی درگذشت مرحومه مهسا امینی، برای جلوگیری از تکرار این قبیل موارد، فرایندها و شیوه اجرا در گشت‌های امنیت اخلاقی فرماندهی کل انتظامی را مورد بررسی قرار دهد تا برای رفع شدن اشکالات موجود در چگونگی اجرای آن، اقدام شود.

به گفته رئیس‌ مجلس، دستگاه‌های متعدد فرهنگی و اجتماعی در مقوله حجاب وظایف ایجابی خود را به درستی انجام نمی‌دهند، در چنین شرایطی مواجهه با هنجارشکنی‌ها، نیاز به برنامه‌ریزی دقیقتر با ضوابطی روشن و استفاده از نیروهای آموزش دیده، توسط فرماندهی کل انتظامی دارد تا با مسئولیت‌پذیری کامل، از اعمال سلیقه‌های شخصی و خطاهای فردی و سیستمی جلوگیری کند و این اقدامات مورد پذیرش عموم مردم عزیز و نجیب ایران قرار گیرد.

 بدون اصلاح روش‌ها، بعید نیست این اتفاقات تکرار شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در این باره گفت: اگر مسئله گشت ارشاد را آسیب‌شناسی نکنیم و صرفا در همین موضوعی که اتفاق افتاده است خلاصه کنیم و پرونده بسته شود و هیچ اصلاحاتی در روش‌ها در ساختارها و سیاست ها رخ ندهد بعید نیست این حادثه تکرار شود.

رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره این‌که طرحی را در خصوص گشت ارشاد به مجلس شورای اسلامی ارائه داده است، گفت: طرحی داده نشده است؛ بلکه پیشنهادی را مطرح کردم مبنی بر اصلاح بخشی از قوانین جزایی ما که به نیروی انتظامی اجازه می‌دهد با جرائم مشهود به عنوان ضابط قضایی عام برخورد کند و حجاب ذیل این جرائم مشروط تعریف شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قرار است با تعدادی از نمایندگان پیشنهادی را طرحی و آماده کنیم برای اصلاح بخشی از قوانین تعزیری و مجازات اسلامی که برخورد در موضوع حجاب را تحت عنوان یک جرم مشهود در اختیار نیروی انتظامی قرار داده تا برخورد کند که به نظر من اگر این را بتوانیم اصلاح کنیم و تحت عنوان طرح اصلاحیه برای مجازات بیاوریم بخشی از این اقداماتی که نیرو انتظامی انجام می‌دهد محدود می‌شود و نمی‌تواند بدون حکم قضایی افراد را بازداشت کند.

وی در پاسخ به اینکه افکار عمومی مطالباتی را همچون برچیده شدن گشت ارشاد مطرح می‌کند، آیا نمایندگان می‌توانند این مطالبه را پیگیری کنند، عنوان کرد: معتقدم مجلس نمادی از اراده عمومی مردم است، در حال حاضر ما شاهد یک کنش گسترده هستیم و یک نوع همگرایی و اتحاد بین طیف‌های سیاسی، فعالان مدنی، اجتماعی و فرهنگی را شاهد هستیم که نشان‌دهنده اراده عمومی ملت ایران است و دیدگاه‌های مردم را در این کنش گسترده اجتماعی بیان می‌کنند، به هر حال مجلس باید در  عرصه قانون‌گذاری و نظارت نمادی از اراده عمومی باشد.

وی ادامه داد: معتقدم در این فضا و در حال حاضر نمی‌توان قضاوت کرد که چه سرنوشتی برای گشت ارشاد باید رقم بخورد. به اعتقاد من باید کار کارشناسی در اصلاح قوانین، بازداشت افراد و دخالت نیروهای انتظامی در مقولات فرهنگی و اعتقادی مانند حجاب به یک جمع‌بندی برسد و مجلس در قالب طرح قانون‌گذاری و نظارت این آسیبی که ایجاد شده است را کاهش دهد.

رحیمی جهان آبادی بیان کرد: طبیعی است که ما نتوانیم نسبت به دغدغه و خواست اراده عمومی مردم بی‌اعتنا باشیم. مجلس جلوه‌گاه اراده عمومی چه در عرصه قانون‌گذاری و چه در عرصه نظارت است و طبیعی است که ما در عرصه قانون‌گذاری ورود پیدا کنیم که رضایت و دغدغه‌های مردم و خواست مردم را مورد توجه قرار دهیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید نحوه تعامل با مردم، دخالت نیروی انتظامی و مقوله فرهنگی و اعتقادی حجاب و نحوه برخورد با افرادی که به زعم نیروی انتظامی متخلف هستند، مورد بررسی قرار گیرد، تصریح کرد: قطعا مجلس باید ورود پیدا کند و نباید  از کنار یک آسیب اجتماعی بزرگ و دغدغه ملت به آسانی رد شود

تا وقتی این فرآیند اصلاح نشود، به بیراهه می‌رویم

همچنین یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در خصوص ابعاد حادثه فوت مهسا امینی و عملکردی که گشت ارشاد در طول سالیان گذشته داشته است، گفت: این فرآیند باید اصلاح شود و تا وقتی که این اصلاح نشود ما به بیراهه می‌رویم. خودمان عامل نارضایتی برای مردم شده‌ا‌یم.

جلال رشیدی کوچی، افزود: با این رفتارها داریم مردم را از دین‌زده می‌کنیم. بعد می‌گوییم این‌ها همه منافق و ضدانقلاب هستند.

وی ادامه داد: برخی از دوستان ما اصلا حاضر نیستند راجع به اشتباه خود صحبت کنند و اصرار دارند که کار درست را انجام داده‌اند. دوستان باید بپذیرند گشت ارشاد اشتباه بوده، چون نتیجه‌ای جز خسران و ضرر برای کشور نداشته است. این احتیاج به آمار و ارقام و نظرسنجی ندارد. اگر گشت ارشاد به تنهایی قرار بود در مسئله حجاب موفق بشود ما نسبت به ۱۰ سال گذشته حداقل باید وضعیت‌مان در حوزه حجاب ثابت بود.

وی در ادامه اظهار کرد: مقاومت در برابر پذیرش حقایق خیلی سخت‌تر از خود حقیقت است. این مقاومت متاسفانه وجود دارد. چرا از اول تا آخر گشت ارشاد ضرر است؟ چراکه تنها است. در حالی که ۳۳۰ تکلیف از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در بحث حجاب صادر شده و ۳۳ دستگاه مکلف شده‌اند آن را اجرا کنند، ۳۲ دستگاه خود را کنار کشیده‌اند. در حالی که کار اصلی به عهده آن دستگاه‌ها است.