کم‌آبی و خشک شدن دریاچه ارومیه موضوع تازه‌ای نیست، اما هر بار که حال این بیمار، کمی بهبود می‌یابد، کورسوهای امید نسبت به احیای آن هم روشن می‌شود، اما به نظر می‌رسد اینبار بیمار رو به احتضار است و بسیاری، دیگر امیدی به گذرش از این حال ناخوش ندارند. همین نگرانی سبب شده است که در روزهای گذشته هم تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به خشک شدن دریاچه ارومیه واکنش نشان دادند. واکنش‌هایی که حتی به برخوردهای امنیتی هم کشیده شد. در این میان سوال اصلی این است که چرا طرح‌های احیا به جایی نرسید و حال شاهد مرگ این دریاچه نمکی هستیم.

هر چند در سال‌های اخیر دولت روحانی با تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه وعده کرده بود که این دریاچه را احیا و آن را از مرگ نجات می‌دهد اما موفق نشد. این در حالی است که برخی از کارشناسان معتقدند که ستاد احیای دریاچه ارومیه عملکرد مطلوبی نداشته و همین امر به ناکامی این طرح منجر شده است. آنطور که رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس اذعان دارد تا به امروز بیش از پنج هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه هزینه شده است، اما نتیجه‌ای که برای آن ترسیم شده بود حاصل نشد.

کارشناسان معتقدند ۱۸ درصد مشکل خشکی دریاچه ارومیه ناشی از تغییر اقلیم و۸۲ درصد مدیریت غلط منابع آبی است. با این حال به نظر نمی‌رسد هنوز عزم جدی برای کم کردن از سهم 82 درصدی دولت وجود داشته باشد. طی روزهای اخیر موضوع خشکی دریاچه ارومیه در مجلس شورای اسلامی مطرح شد و بازخوردهای بسیاری هم داشته است.

توجه به دریاچه ارومیه ضروری است

رئیس مجلس شورای اسلامی در آخرین جلسه علنی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه، پس از تصویب این تقاضا توسط نمایندگان مجلس در اظهاراتی تأکید کرد: واقعاً موضوع دریاچه ارومیه موضوعی مهم و ملی است و موضوعی استانی نیست و اگر به احیای این دریاچه توجه نشود و درباره آن چاره‌اندیشی صورت نگیرد اثرات زیست محیطی ناشی از آن چندین میلیون نفر را تحت تأثیر مسائل اقتصادی، سلامت و بهداشت قرار می‌دهد.

تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه

الزامی است

چندی روز پیش نیز نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی از تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه خبر داده و گفته بود: این طرح به‌زودی در صحن علنی مجلس به رأی‌گیری گذاشته خواهد شد و در صورت همراهی نمایندگان و تصویب، فرایند آن آغاز می‌شود.

روح اله متفکر آزاد اظهار کرده بود: طراح طرح تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه، این دریاچه را نگین آذربایجان دانست و افزود: تراز آبی این دریاچه به دلیل خشکسالی‌های متوالی به شدت کاهش یافته ولی ستاد احیا هم میلیاردها تومان در راستای احیای دریاچه هزینه کرد که اکنون ثمره خاصی از این هزینه‌ها را شاهد نیستیم؛ لذا معتقدیم باید نحوه عملکرد و هزینه کرد این ستاد مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه خشکیدن دریاچه ارومیه به دغدغه جدی مردم شمالغرب تبدیل شده است، خاطرنشان کرده بود: خشک شدن این دریاچه علاوه بر استان‌ها و شهرهای حاشیه دریاچه، بیشترین تأثیر منفی را در سمت شرق این دریاچه خواهد داشت چراکه بیش از ۱۴ میلیون نفر از تبریز تا نزدیکی تهران از ریزگردهای نمکی آن در امان نخواهند بود.

تکلیف بر اجرای بسته نرم‌افزاری طراحی شده

دیروز همچنین رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه مکلف است بسته نرم‌افزاری برای احیای این دریاچه را اجرایی کند.

علی سلاجقه درگفت و گو با ایسنا درباره انتقادات برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: هنوز در ستاد احیای دریاچه ارومیه همان تیم قبلی هستند و مدیریت ستاد به سازمان محیط زیست واگذار نشده و همان افرادی هستند که از قبل کار را ادامه می‌دهند. ما مکلف هستیم به عنوان دستگاه حاکمیتی کار خودمان را انجام دهیم، نماینده ما طبق روال در جلسات شرکت می‌کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اگر بسته‌نرم افزاری زودتر عملیاتی می‌شد و کارهای سخت‌افزاری و هزینه‌کردها در زمینه ساخت سد، تونل و ... انجام نمی‌شد، شرایط بهتری رقم می‌خورد و نتایج ملموس و هزینه‌ها بسیار کمتر می‌شد.

سلاجقه درباره این بسته این طور توضیح داد: کاملا یک بسته‌نرم افزاری است و بیشتر جنبه مدیریتی مطرح است و مسائلی چون کاهش مصارف آب در بخش‌های مختلف به‌ویژه کشاورزی و استفاده مجدد از آب‌ را در برمی‌گیرد.