رئیس سازمان محیط‌زیست کشور در بازدید از تالاب و پناهگاه حیات‌وحش میانکاله از خشک شدن ۱۵ هزار هکتار از اراضی این تالاب خبر داد و گفت: پروژه سد فینسک منتفی است و اگر بنا باشد سدی هم احداث شود حتما جای آن تغییر پیدا خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، علی سلاجقه با اشاره به اینکه تالاب میانکاله متاثر از شرایط اقلیمی در کشور و دنیاست تاکید کرد: تداوم روند عقب‌نشینی دریای خزر و پایین رفتن سطح آب باعث شده که خشکی‌زایی در میانکاله پدید آید و اراضی این مناطق که اراضی ملی به شمار می‌روند مورد تعرض قرار گیرند.

رئیس سازمان محیط‌زیست کشور تالاب میانکاله را گنجینه توصیف کرد و با بیان اینکه تالاب نیازمند نگاه استانی و ملی است خاطرنشان کرد: بحث خشکسالی، کاهش میانگین بارش‌ها و کم شدن جریان‌های سطحی حوزه‌های آبخیز مشرف به تالاب سبب کاهش آب‌های ورودی به تالاب شده است که همین موضوع باعث شد تا چیزی حدود ۱۵ هزار هکتار از تالاب میانکاله تبدیل به اراضی خشک شود.سلاجقه از طرح جامع تالاب میانکاله سخن گفت و تصریح کرد: در این طرح سازمان محیط‌زیست به عنوان نهاد ناظر پیگیر است تا همه دستگاه‌ها نظیر سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل منابع طبیعی، اداره صمت و صنایع، مجموعه وزارت نیرو و آب منطقه‌ای و آب فاضلاب استان مازندران نسبت به وضعیت تالاب در مباحثی چون لایروبی کانال‌ها، رهاسازی پساب‌ها، کیفیت آب، تعرض به اراضی ملی و مباحث محیط‌زیستی به وظایف تکلیف شده به درستی عمل کنند.

وی در مورد حقابه تالاب نیز گفت: بحث حقابه از سه منظر کم‌آبی، میان آبی و پر‌آبی برای تالاب درنظر گرفته شده است که مجموعه وزارت نیرو و سازمان آب منطقه‌ای استان مکلف است که این حقابه رو به تالاب برساند؛ امیدواریم با نگاه و تصمیمات تراز ملی و بسیج همه امکانات استان ماندران و تکلیفی که تمام دستگاه‌ها دارند تالاب به روزهای خوش خود بازگردد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور درباره مسئله آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اظهار کرد: در این زمینه جلسه‌ای با رئیس سازمان دامپزشکی کشور برگزار شد و نگاه ویژه‌ای راجع به پرندگان مهاجر بومی و غیر بومی که از سیبری به تالاب می‌آیند داریم و سعی می‌کنیم رصد و پایش پرندگان از مقصد تا مبدا هم توسط دامپزشکی و هم محیط‌زیست انجام گیرد تا در مسیر و محل عبور و حضور پرندگان مشکلی اتفاقی نیفتد.

علل مرگ فک‌های خزری

سلاجقه، علل مرگ فُک‌های خزری را به خفگی در اثر مانورهای نظامی در دریای مازندران نسبت داد و تصریح کرد: فک تنها پستاندار منطقه و خاص این دریاچه است و با توجه به کشف لاشه‌ها و بررسی موارد تحقیقات نشان می‌دهد هیچ مشکلی نبوده و فرضیه محتمل مربوط به مانورهای نظامی است.

وی درباره آلودگی هوا در شرق استان که منتسب به مازوت سوزی در نیروگاه نکاست اظهار کرد: ضمن اینکه از نیروگاه بازدید خواهیم کرد اما وزارت نفت موظف است که بحث آلایندگی را از نظر فیلتراسیون و سوخت احتمالی را طبق قانون هوای پاک برطرف نماید. به علاوه ایستگاه‌های پایش آلایندگی بزودی با پراکنش مختلف در سطح استان نصب و هوای مازندران بخصوص در شرق استان رصد خواهد شد.

مرگ پرندگان در میانکاله

سلاجقه درباره موضوع بوتولیسم و مرگ پرندگان در سال‌های گذشته اظهار کرد: بیماریِ که ۲ سال قبل شیوع پیدا کرد، بیشتر مربوط به خشک شدن تالاب است چراکه شرایط خشکسالی باعث بروز تنش‌هایی می‌شود که باعث شده تا بیماری‌های نهفته در منطقه از طریق اجساد مرده و مدفون پرندگان ظهور یابند، بوتولیسم پرندگان طی این ۲ سال رخ نداده امیدواریم تلاش‌های سازمان باعث از بین رفتن خشکسالی و برگشتن تالاب به وضعیت سابق شود.

حریق در میانکاله

وی از مشکل در مباحث آتش سوزی و اطفای حریق میانکاله سخن گفت و اظهار امیدواری کرد: با افتتاح مانیتورینگ در سازمان محیط‌زیست مازندران که می‌تواند الگویی مناسب برای کشور باشد امیدواریم با استفاده از فناوری‌های نوین بتوانیم بسیاری از نقاط تالاب و مناطق حفاظت شده و حتی پناهگاه‌های حیات‌وحش را پایش و رصد کنیم.