۲۰ سال عقب‌‌افتادگی در اجرای طرح تفکیک پسماند از مبدا 

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ۲۰ سال عقب‌افتادگی تاریخی در اجرای طرح تفکیک پسماند از مبدا، گفت: سروسامان دادن به این وضعیت کار سختی است؛ ما به عنوان گام اول، اجرای این برنامه را از حدود یک ماه پیش در سه منطقه تهران به صورت پایلوت آغاز کرده‌ایم.

سیدآرش حسینی میلانی درباره آخرین وضعیت طرح جامع مدیریت پسماند شهر گفت: طرح جامع یک برنامه درازمدت است که یک افق زمانی ۱۵ تا ۲۰ ساله را دربرمی‌گیرد. طبیعتا براساس این طرح، راهبردها و رویکردهای کلان درخصوص پسماند تهران مشخص می‌شود.

وی با اشاره به این‌که این طرح هنوز اجرایی نشده است، گفت: پس از انجام مطالعات جامع در زمینه‌های فنی، اقتصادی و اجتماعی الگوی تغییر در شیوه جمع‌آوری زباله متناسب با شرایط مناطق و ازجمله جانمایی و ابعاد مخازن زباله مشخص خواهد شد.

حسینی میلانی با بیان این‌که برخی مناطق شهرداری تهران در حال حاضر به صورت موردی و جزئی طرح تفکیک از مبدا را اجرا کرده‌اند، تصریح کرد: هم‌اکنون مناطق ۲۱، ۲۲ و ۱۳ طرح تجمیع زباله‌های خشک و تر را به صورت پایلوت شروع کرده‌اند.  وی پیشرفت در حوزه تفکیک پسماند را تدریجی دانست و خاطرنشان کرد: حدود ۱۰ سال است که مردم به مخازن سر کوچه که زباله در آن‌ها به صورت متمرکز ریخته می‌شود، عادت کرده‌اند و برای از بین بردن این عادت نیاز به زمان و فرهنگ‌سازی است.

    


وزیر کشور تأکید کرد:

لزوم انجام تحقیقات ویژه درباره ازدواج سفید

وزیر کشور در جلسه شورای اجتماعی درباره قانون تسهیل ازدواج که از سوی فراکسیون خانواده در این نشست مطرح شد، تصریح کرد: قانون تسهیل ازدواج ظرفیت خوبی است و این قانون تصویب شده، اما در عمل اتفاق مهمی نیفتاده است. گزارش جامعی از اجرای این قانون باید توسط دستگاه های ذیربط ارائه شود.

عبدالرضا رحمانی فضلی درباره مقوله ازدواج سفید نیز گفت: در موضوع ازدواج سفید دستگاه‌های ذیربط گزارش‌هایی کار کرده‌ و مواردی را نیز بررسی کرده‌اند، اما روی این موضوع باید تحقیقات ویژه‌ای انجام شود.

رحمانی فضلی با اشاره به هم افزایی دستگاه‌های ذیربط در مورد آسیب‌های اجتماعی نیز گفت: هم‌افزایی دستگاه‌ها در حال انجام است و تقسیم کار در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز باید بین دستگاه‌ها به‎خوبی انجام شود و انتظار می‌رود که دستگاه‌های مسئول در حوزه‌های خود، هم‎افزایی و نقش خود را به‎خوبی ایفا کنند. 

وزیر کشور همچنین در مورد بازنگری در قوانین اجتماعی گفت: بازنگری در همه قوانین اجتماعی در سازمان امور اجتماعی انجام شده است، اما نباید انباشت قوانین باشد بلکه، قوانین باید بررسی شود و هرجا ضعف وجود داشت اصلاح شود و چنان‌چه نیاز به قانون جدید بود نیز موضوع بررسی شود.

    


کاهش ۲دهم درصدی طلاق به ازای هر هزار زن مطلقه 

رییس سازمان امور اجتماعی کشور در حاشیه جلسه شورای اجتماعی در خصوص آمار طلاق گفت: طلاق به ازای هر ۱۰۰۰زن مطلقه ظرف سه، چهار سال اخیر ثابت بوده و حتی در برخی مواقع کاهش داشته است، میزان طلاق ۲دهم کاهش داشته است به طوری که آمار از ۸/۴ به ۸/۲رسیده و به ازای هر زن مطلقه، طلاق کاهش داشته است.

تقی رستم وندی افزود: کارشناسان باید در اظهارنظرهای خود دقت لازم را داشته باشند و آمار را از مراجع رسمی، یعنی سازمان ثبت احوال بگیرند.

وی ادامه داد: در اعلام شاخص آماری، بهتر است شاخص‌هایی مورد توجه قرار گیرد که نشانگر مناسب‌تری محسوب می‌شوند. شاخص‌های جمعیت عمومی و زنان مطلقه می‌تواند شاخص‌های بهتری برای بیان آمار طلاق باشد.