رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قیر و کارزین در استان فارس از خشکیدن رودخانه قره‌آغاج در این استان خبر داد و علت آن را «مدیریت ناکارآمد منابع آب و کشاورزی ناپایدار» اعلام کرد.

به گزارش ایسنا مهرزاد جهانپور گفت: رودخانه قره‌آغاج به دلیل عواملی همچون برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، افزایش چاه‌های غیرمجاز، افزایش پمپ‌های آب در مسیر رودخانه و رعایت نشدن الگوی کشت در حوضه آبخیز آن توسط کشاورزان و زارعین به خشکی گرایید.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست قیر و کارزین در مورد فیلمی که از پایین دست سدسلمان شهرستان قیروکارزین و رودخانه قره‌آغاج در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، گفت: مجموعه عواملی از جمله خشکسالی‌های اخیر و مدیریت ناکارآمد منابع آب و کشاورزی‌های ناپایدار در شهرستان قیر و کارزین مثل سایر نقاط استان و ایران، موجب از بین رفتن منابع آب و خشکی سرزمین و رودخانه‌ها شده است.

جهانپور افزود: رودخانه قره‌آغاج به دلیل عواملی همچون برداشت بی‌رویه از آب‌های زیر‌زمینی، افزایش چاه‌های غیر‌مجاز‌، افزایش پمپ‌های آب در مسیر رودخانه (بیش از ۱۶۰ دستگاه پمپ آب فقط در حوزه شهرستان قیر و کارزین) و رعایت نشدن الگوی کشت در حوضه آبخیز آن توسط کشاورزان و زارعین و سایر عوامل به خشکی گراییده است.

رئیس شهرستان قیروکارزین اضافه کرد: حق‌آبه پیش بینی شده برای رودخانه توسط وزارت نیرو در طراحی و اجرای سد سلمان فارسی ۴۰ میلیون متر مکعب بوده که با پیگیری‌های این اداره و همکاری مدیریت منابع آب شهرستان تا ۱۵ شهریور در حدود ۳۵ میلیون متر مکعب آن در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد به همراه حقابه کشاورزان رهاسازی شده که بخشی از آبهای رها شده در زمین نفوذ کرده، مقداری تبخیر شده و باقیمانده آن هم توسط پمپ‌های کشاورزان و زارعین پایین دست سد سلمان که غالبا هم غیرمجاز است از رودخانه قره‌آغاج برداشت و مانع رسیدن آب به پایین دست شده است.

جهانپور تاکید کرد: با شرایط موجود، اگر حقابه‌ها به چندین برابر هم افزایش پیدا کند، باز آب به تمام طول مسیر رودخانه قره‌آغاج نخواهد رسید.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: این سلسله اتفاقات، مشکلات عدیده محیط زیستی را ایجاد کرده و در صورت ادامه این روند شاهد عواقب ناخوشایندی در رابطه با منابع آب خواهیم بود.  

وی تاکید کرد: با شرایط موجود برداشت آب از بستر رودخانه، اگر حقابه محیط زیست و همچنین حقابه کشاورزان پایین دست سد سلمان به چندین برابر هم افزایش پیدا کند، باز آب به تمام طول مسیر رودخانه قره‌آغاج نخواهد رسید.

 جهانپور از کشاورزان درخواست کرد که با رعایت الگوی کشت و صرفه‌جویی در مصرف آب و استفاده از روش‌های نوین آبیاری در شهرستان به سازگاری با تغییر اقلیم و تاب آوری اکوسیستم‌ها کمک کنند.

او همچنین از مسئولان شهرستان خواست به منظور انجام وظایف قانونی خود از برداشتهای غیرمجاز آب در حوضه آبخیز رودخانه و مسیر آن جلوگیری کنند تا از تخریب غیرقابل جبران محیط زیست جلوگیری و در مدیریت پایدار منابع آب مشارکت لازم را داشته باشند.

رودخانه قره آغاج یا سکّان یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های استان فارس با طول ۷۰۰ کیلومتر است و از آب آن جهت مصارف شرب و کشاورزی استفاده می‌شود. در دهه هفتاد شمسی سد سلمان فارسی در حد فاصل شهرستان‌های جهرم ، بخش سیمکان (دوزه) و قیر و کارزین بر روی این رود بنا شده است که گفته می‌شود نقش مهمی در کاهش میزان آب این رودخانه داشته است.