حال و روز معلولان در یک روز جهانی

مستمری  معلولان کمتر از قیمت ۳ کیلو گوشت

۱۲ آذر مصادف با سوم دسامبر و «روز جهانی معلولان» است. این روز به منظور ارتقای آگاهی از معضلات و مشکلات معلولان، کوشش برای احقاق حقوق مدنی و منزلت اجتماعی آن‌ها و تاکید بر حذف تبعیض علیه آنها برای معلولان نام‌گذاری شده است. در حال حاضر حدود ۱.۵ میلیون نفر ( ۲ درصد از افراد جامعه‌) دچار معلولیت شدید و نیازمند دریافت خدمات هستند که این افراد در سامانه سازمان بهزیستی پرونده دارند و تحت پوشش این سازمان هستند؛ البته این آمار جانبازان کشور را در بر نمی‌گیرد. از تعداد مذکور  ۶۵ درصد از معلولان را جمعیت مردان و ۳۵ درصد از آنها را زنان تشکیل می‌دهند. به گفته معاون توانبخشی سازمان بهزیستی، در حال حاضر به هر خانوار ماهانه ۱۶۰ تا ۵۰۰ هزار تومان مستمری پرداخت می‌شود که به ازای یک فرد، ۵۳ هزار تومان آن ‌را سازمان بهزیستی پرداخت می‌کند و ۱۰۸ هزار تومان نیز به یارانه خانوار دارای افراد معلول اضافه می‌شود.

    


دوچرخه علیه دوچرخه

با وجود این‌که این روزها مسئولین، رسانه‌ها و نهادهای متولی شهروندان را به استفاده از دوچرخه ترغیب می‌کنند و حتی برخی مسئولین طرح‌های تشویقی برای استفاده بیشتر از این وسیله در نظر می‌گیرند اما یک کارشناس شهری معتقد است استفاده از دوچرخه علاوه بر تامین زیرساخت‌های لازم نیازمند رفع موانع ذهنی در شهروندان است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران می‌گوید: استفاده از دوچرخه به‌عنوان یکی از وسایل حمل و نقلی بدیهی است اما همواره در استفاده از آن موانعی وجود دارد. دکترشهاب‌الدین کرمانشاهی، موانع موجود برای استفاده از دوچرخه را به چهار گروه تقسیم‌بندی می‌کند که شامل موانع فردی (ویژگی‌های اقتصادی و اجتماعی و نگرش‌ها)، موانع طبیعی و اقلیمی، موانع مربوط به زیرساخت‌ها و در آخر نیز موانعی در خصوص ویژگی‌های سفراست که چه سفری انجام می‌شود، هدف آن چیست، چه‌قدر زمان می‌برد و آیا استفاده از دوچرخه مقدور است؟ تمام این موارد نیز می‌توانند هم تشویق‌کننده و هم به نوعی بازدارنده باشند.  

    


12 مرگ ناشی از هاری  در سال گذشته

رییس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت اعلام کرد: در ایران در سال گذشته بیش از ۱۸۰ هزار مورد حیوان‌گزیدگی داشتیم که خوشبختانه با اقدامات به موقع همکاران‌مان در واحدهایی تحت عنوان واحد پیشگیری و درمان هاری در شبکه‌های بهداشت و درمان سراسر کشور، از انتقال بیماری و مرگ و میر ناشی از آن پیشگیری شد. بنابراین اگر افراد حیوان‌گزیده به موقع به این واحدها مراجعه کنند، تحت درمان قرار می‌گیرند و با شست‌ و شوی زخم و انجام واکسیناسیون و تزریق سرم ضد هاری از ابتلای آنها به بیماری هاری پیشگیری به عمل می‌آید.  دکتر بهزاد امیری، ادامه داد: علیرغم اقدامات مذکور در سال گذشته ۱۲ مورد مرگ ناشی از هاری در کشور داشتیم و از ابتدای امسال نیز پنج مورد مرگ انسانی ناشی از هاری داشتیم. باید به این نکته مهم توجه کرد که نمی‌توانیم مطمئن باشیم که حیوان خانگی احتمال ابتلا به بیماری هاری ندارد و فقط هاری از طریق گزش حیوانات وحشی و یا سگ‌های بلاصاحب و ولگرد روی می‌دهد؛ چراکه سگ و یا گربه خانگی می‌تواند در موقع خروج از خانه توسط حیوان هار دیگری مورد گزش قرار گیرد و ویروس هاری را به خود منتقل کند و به این ترتیب صاحب سگ نیز اگر توسط او گزیده شود و یا حتی خراشی در بدن وی باشد و محل خراشیدگی را سگ بلیسد، امکان انتقال هاری وجود دارد.