روحانی گنـدم و جانبازان

همین فصل گذشته بود که طرح سوال از رئیس‌جمهوری با ۸۰ امضا اعلام وصول شد و روحانی برای پاسخ به پنج سوال نمایندگان به مجلس رفت. مجلس از پاسخ‌های او به چهار سوال خود قانع نشد، اما اتفاق خاصی هم نیفتاد و روحانی به پاستور بازگشت؛ گویی که نه خانی آمده بود و نه خانی رفته بود. حالا دوباره نمایندگانی از مجلس خبر داده‌اند که طرح سوال از رئیس‌جمهور مجددا در مجلس استارت خورده و در حال جمع‌آوری امضاست.

محبوبه ولی، روزنامه نگار

طرح سوال از رئیس‌جمهوری که تابستان اعلام وصول شد، پنج محور شامل عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم اقدام شایسته دولت درباره کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی شدید چند ساله و افزایش نرخ شتابان ارز خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی داشت. این بار اما سوال از رئیس‌جمهوری دو موضوع کاملا متفاوت از آن پنج محور دارد؛ گندم و جانبازان. 

شاید گفته شود که موضوع گندم مربوط به وزیر کشاورزی است و چرا رئیس‌جمهور باید درباره آن مورد سوال قرار بگیرد؛ مجلس نیز ابتدا به سراغ وزیر کشاورزی رفت. هفته گذشته بود که طرح استیضاح محمود حجتی با 24 امضا تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد و اتفاقا اولین محور آن نیز «عدم اجرای قانون تعیین نرخ محصولات اساسی کشاورزی و تعیین نرخ پایین خرید تضمینی گندم» بود. علاوه بر ارسال این طرح استیضاح به هیأت رئیسه، 160 نماینده مجلس نیز در بیانیه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور، خواستار تجدیدنظر در قیمت‌گذاری و محاسبه قیمت واقعی گندم شدند. اما سه روز بعد یعنی ابتدای هفته جاری، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که رئیس‌جمهوری با خرید تضمینی گندم به قیمت هر کیلوگرم 1600 تومان موافقت کرده است.

تصمیم افسانه‌ساز

حالا نمایندگان مجلس طرح سوال از روحانی در مورد قیمت خرید تضمینی گندم را نیز به استیضاح وزیر کشاورزی‌اش اضافه و در ابتدای کار هم بیش از 50 امضا برای آن جمع کرده‌اند. حسین تقوی حسینی، نماینده ورامین و سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس روز گذشته به مهر گفته است که نرخ پایین خرید تضمینی گندم موجب قاچاق گندم و ورود دلالان به بازار خرید و فروش گندم شده که این امر نگرانی نمایندگان را در پی داشته است.

نمایندگان و فعالان بازار گندم معتقدند که قیمت اعلامی دولت، متناسب با افزایش قیمت نهاده‌ها نیست و نه‌تنها اجحاف در حق کشاورزان است، بلکه خودکفایی در زمینه گندم را نیز به مخاطره می‌اندازد.

ابوالقاسم سوزنچی، رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی استان همدان به ایسنا گفته است: «اگر دولت در نرخ‌های اعلام شده تجدیدنظر نکند، داستان خودکفایی گندم به افسانه بدل خواهد شد.»

او توضیح داده بود: «به علت اینکه قیمت خرید گندم اعلام نشده بود، بسیاری از کشاورزان جو کاشتند که اکنون در بازار جو کیلویی 1600 معامله می‌شود و هر ساله مقدار برداشت جو از گندم بیشتر است؛ بذر جو برای کشت یافت نمی‌شود درحالی‌که گندم آماده کشت هنوز در بازار موجود است.»

مدت‌ها طول کشید تا ایران در تولید گندم به خودکفایی نزدیک شود، اما اگر کاشت گندم برای کشاورز به صرفه نباشد، تمام آنچه که تا به حال برای خودکفایی در تولید گندم رشته شده، پنبه خواهد شد، واردات گندم افزایش خواهد یافت و بدین ترتیب کالایی استراتژیک که قوت لایموت مردم است، وابسته به واردات خواهد شد.

تجربه‌هایی چون کارخانه نیشکر هفت تپه که به دنبال افزایش واردات شکر و خصوصی‌سازی این روزها به بحرانی برای دولت و بخش خصوصی تبدیل شده است، زنگ هشداری است در مورد افزایش واردات کالاهای اساسی مانند گندم که حتی به مراتب از شکر مهمتر هستند. رقمی که مجلس و کشاورزان از دولت برای خرید تضمینی گندم انتظار دارند، حداقل دو هزار تومان است. علی ابراهیمی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تاکید می‌کند: «قیمت این محصول در کشورهای همسایه بیش از دو هزار تومان است» و اتفاقا به دلیل همین اختلاف قیمت، گندم از کشور قاچاق می‌شود. 

گذاشتن بار بر دوش جانبازان

به‌رغم تمام این هشدارها اما روحانی، ابتدای هفته با قیمت 1600 تومانی موافقت کرد و حالا نمایندگان انتظار دارند با کلید خوردن طرح سوال از او، در این قیمت تجدیدنظر کند وگرنه تلاش می‌کنند تا او را به مجلس بکشانند. اما این تنها موضوع طرح سوال از او که دیروز در مجلس وارد مرحله جمع‌آوری امضا شد، نیست. 

احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز و دیگر عضو فراکسیون نمایندگان ولایی نیز از جمع‌آوری امضا برای سوال دیگری از رئیس‌جمهور درخصوص تأمین هزینه‌های درمان جانبازان خبر داده است.

 ابتدای هفته جاری، اعلام شد که رئیس‌جمهوری با خرید تضمینی گندم به قیمت هر کیلوگرم 1600 تومان موافقت کرده است. حالا نمایندگان مجلس طرح سوال از روحانی در مورد قیمت خرید تضمینی گندم را نیز به استیضاح وزیر کشاورزی‌اش اضافه کرده‌اند

اخیرا دولت مصوبه‌ای را به پیشنهاد بنیاد شهید داشته که با امضای معاون اول رئیس‌جمهور به دستگاه‌ها ابلاغ شد. بر اساس این مصوبه هزینه درمان ایثارگران و جانبازان از بنیاد شهید منفک و به دستگاه‌ها محول شده است.

علیرضایی با اشاره به اینکه این مصوبه در نیمه سال ابلاغ شده است، می‌گوید: «دستگاه‌هایی که جانبازان در آنها مشغول به کار هستند، چنین هزینه‌هایی را پیش‌بینی نکرده‌اند، لذا اعتباری برای اختصاص دادن به این موضوع در اختیار ندارند؛ این امر موجب ایجاد مشکلات زیادی برای جانبازان شده است.»

از سوی دیگر نمایندگان به جانبازان بازنشسته نیز اشاره و عنوان می‌کنند که با سلب مسئولیت درمان جانبازان از بنیاد شهید، اکنون 200 هزار ایثارگر بازنشسته هیچ متولی‌ای ندارند و در مورد بازنشستگان شاغل نیز، بجز دو وزارتخانه که ظرفیت مالی خوبی دارند، مابقی قادر به پرداخت هزینه‌های درمان جانبازان نیستند. 

 روحانی با دو تصمیم درباره گندم و جانبازان، چالش‌های تازه‌ای با مجلس پیدا کرده است. حال باید دید که برای حل این چالش‌ها، راه چاره پیدا خواهد کرد یا پایش برای دومین بار در سال جاری به مجلس باز خواهد شد

امیر خجسته، نماینده همدان و فامنین در مجلس هم با اشاره به بلاتکلیفی جانبازان ضایعه نخاعی، قطع نخاع و اعصاب و روان، به ایلنا گفته است که مشخص نیست وزارتخانه‌ها بودجه خود را در این خصوص چگونه باید تامین کنند.

جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی نیز اخیرا طی بیانیه‌ای از این تصمیم دولت و سرگردانی جانبازان و ایثارگران در هفته‌های اخیر گلایه و عنوان کردند که دیدگاه‌های خود را در این رابطه طی نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور ابراز خواهند کرد.

عدد کل جانبازان در کشور نزدیک به 580 هزار نفر است که نزدیک به 238 هزار نفر یعنی معادل 41 درصد آنها، بیش از 25 درصد جانبازی دارند که بسیاری از آنها برای درمان نیازمند حمایت هستند. حالا نمایندگانی که طرح سوال از رئیس‌جمهوری را امضا کرده‌اند، از او می‌خواهند که هرچه سریعتر تکلیف این موضوع را روشن کند. به‌این‌ترتیب روحانی با دو تصمیم درباره قیمت خرید تضمینی گندم و برداشتن بار هزینه‌های درمان جانبازان از دوش بنیاد شهید، چالش‌های تازه‌ای با مجلس پیدا کرده است. حال باید دید که برای حل این چالش‌ها راه چاره پیدا خواهد کرد یا پایش برای دومین بار در سال جاری به منظور پاسخ به سوالات نمایندگان به مجلس باز خواهد شد.