ترامپ پای میز محاکمه

نظام آمریکا باید مقابل سنت‌های قدیمی بایستد و فرایند استیضاح رئیس‌جمهور را دنبال کند، اعضای جدید کنگره که بیشتر آنها با وعده ایستادگی در مقابل رئیس‌جمهور پیروز شدند، باید نظام را به چالش بکشند و خواستار اقدام علیه مواضع کنونی باشند این انتخابات پس از ۱۹۶۶، بیشترین مشارکت‌کننده را در بین انتخابات‌‌های میان‌دوره‌ای به خود اختصاص داد و مردم هفت کرسی فرمانداری و ۳۶۷ کرسی مجلس قانون‌گذاران آمریکا را به دموکرات‌ها اختصاص دادند و اکثریت را در هفت ایالت بیشتر به دموکرات‌ها داده شد

سیدمحمد میرزامحمدزاده

تام استیر، بازیکن سابق فوتبال و میلیاردر آمریکایی که چند وقت پیش اقدام به تشکیل کمپینی برای استیضاح ترامپ کرده بود، در یادداشتی برای مجله آمریکایی نیویورکر، با اشاره به برتری دموکرات‌ها در انتخابات اخیر کنگره آمریکا و موفقیت آنها در مجلس نمایندگان، دوران پس از انتخابات را فرصتی دانسته که رئیس‌جمهور ایالات متحده پای میز استیضاح رود. او اقدامات کنگره کنونی آمریکا را منفعلانه خوانده و نمایندگان منتخب را که از سال جدید به روی کار می‌آیند، ملزم کرده که محکم در مقابل اقدامات ترامپ ایستادگی کنند و خواستار اجرای متن قانون شوند. 

در یادداشت او می‌خوانیم: روز سه‌شنبه گذشته (پانزدهم آبان ماه) آمریکایی‌ها خواستار حساب پس دادن دولت شدند؛ آنها با انتخابات نمایندگان خود نشان دادند که طرفدار افرادی هستند که برای منافع مردم آمریکا عمل کند و تنها به حرف‌های زیبا اکتفا نکند.

در مجموع دموکرات‌ها در سرتاسر آمریکا هفت درصد از جمهوری‌خواهان بیشتر آرا کسب کردند که حدود سه میلیون نفر از کل رأی‌دهندگان می‌شود. این انتخابات پس از سال 1966، بیشترین مشارکت‌کننده را در بین انتخابات‌های میان‌دوره‌ای آمریکا به خود اختصاص داد و مردم هفت کرسی فرمانداری و 367 کرسی مجلس قانون‌گذاران آمریکا را به دموکرات‌ها اختصاص دادند که به این ترتیب اکثریت را در هفت ایالت بیشتر به دموکرات‌ها داده شد. از همه مهم‌تر آنکه با انتخاب اکثریت دموکرات برای مجلس نمایندگان، آمریکایی‌ها به اقدام عمل دونالد ترامپ و نمایندگان جمهوری‌خواهی که از آنها قدرت می‌گرفت، پایان دادند.

اما این موج آبی رنگ (رنگ دموکرات‌ها) باید که بزرگ‌تر می‌بود. ناتوانی دموکرات‌ها برای از چنگ درآوردن قدرت از دست حزب جمهوری‌خواهی که برای جذب رأی به دروغ و نزاع و سرکوب رأی دست می‌برد، نشانه آن است که مردم آمریکا نمی‌دانند حزب دموکرات به دنبال چیست. ما دموکرات‌ها برای پاسخ به این سوال باید به گونه‌ای عمل کنیم که عدالت همگانی را مطابق با قانون تضمین کنیم. 

همچنان که رئیس‌جمهور با بی‌قانونی‌هایش در آمریکا جولان می‌دهد، اکثریت نمایندگان دموکرات مجلس باید  به محض روی کار آمدن در ماه ژانویه (دی ـ بهمن) باید اقدامات را علیه او برای جلوگیری از این‌چنین فعالیت‌هایی آغاز کنند.

دو سال تمام ترامپ دائمأ داد تعهد به کار را سر داد. او ریاست‌جمهوری را به یک بنگاه برای تجارت خانواده تبدیل کرده است و چیزی برای آنها کم نگذاشته است و به سادگی از متن صریح قانون تخطی می‌کند. 

او با اظهارت تنفر برانگیز و خشن خود فضا را به گونه‌ای ترسیم کرده که سیاستمداران مخالف، خبرنگاران و حتی شهروندان عادی مخالف او مجرم می‌نمایند.

وی همچنین روشی را پیش گرفته که از اجرای عدالت جلوگیری می‌کند. روز چهارشنبه (شانزدهم آبان ماه) او همین کار را با اخراج جف سیژنز، دادستان کل آمریکا و جانشین کردن متیو وایتیکر انجام داد. وایتیکر کسی بود که به صراحت خواستار محدود کردن تحقیقات شورای ویژه، برای استیضاح ترامپ شده بود. که این اقدام از سوی فردی که خود سمت دادستان عمومی را داشت، به نوعی بحران قانونی به شمار می‌رود که حاکمیت قانون را زیر سوال می‌برد.

همچنان که تعدی‌های آقای ترامپ افزایش می‌یابد - تا کنون 9 مورد رسما شناخته شده و در حال افزایش است - بیش از شش میلیون و 200 هزار نفر در سرتاسر آمریکا با امضای تقاضانامه‌ای در کمپین من برای استیضاح خواستار مقابله نمایندگان با بی‌قانونی‌های وی  و استیضاح او شده‌اند. هم‌اکنون چند ماهی است که حمایت عمومی برای استیضاح رئیس‌جمهور تقریبا برابر با زمانی شده است که چنین تقاضایی منجر به برکناری ریچارد نیکسون شد.

با این حال رهبری دموکرات‌های فعلی تأکید دارد، استیضاح ترامپ چیزی نیست که همه بخواهند، در عوض آنها عنوان می‌کنند که از سواستفاده‌های ترامپ از قدرت به عنوان برگ برنده در مذاکرات آتی استفاده شود.

رهبری دموکرات‌ها مدت مدیدی است که دوستان منتخب خود را متقاعد کرده‌اند که متمرکز بودن، عدم تقابل و اتحاد راه پیروزی در انتخابات و پیشرفت است. در واقع این ساده‌ترین راه برای ایجاد بالانس قدرت در واشنگتن است. اما در مقابل با تلاش برای کنار آمدن با یک حزب جمهوری‌خواه فاسد در نیمه‌راه، به جای محکم ایستادن برای حقیقت، آنها موفق به آشکار کردن صریح آرمان‌های حزب نشدند و نتوانستند از آن حفاظت کنند. همین موضوع را در استیضاح رئیس‌جمهور می‌بینیم: رهبری دموکرات‌ها اصرار بر رسیدن گزارش رابرت مولر، رئیس شورای ویژه دارد و با این‌کار در تصمیم‌گیری تأخیر می‌اندازد. اما حالا گزارش این تحقیقات در خطر قرار گرفته است. چرا که وایتیکر ممکن است شورای ویژه را از رسیدن به نتیجه مشخص بر حذر دارد یا آنکه جلوی انتشار عمومی گزارش را بگیرد.

کنگره کنونی آمریکا که هنوز در دست جمهوری‌خواهان است می‌توانست تا کنون برای مولر سپری ایجاد کند تا او بتواند ترامپ را مورد سوال قرار دهد؛ هنوز هم می‌تواند. اما اگر این کنگره اقدامی انجام نداد، مجلس دموکرات‌ها باید احضاریه را آماده کند تا به محض روی کار آمدن تضمین کند که افکار عمومی حقیقت بی‌پرده را از مسیر شورای ویژه در یابد و اعضای شورا باید در این مورد به صورت عمومی شهادت دهند.

زمانی که کنگره جدید تشکیل شود، نظام آمریکا باید مقابل سنت‌های قدیمی بایستد و فرایند استیضاح رئیس‌جمهور را دنبال کند، اعضای جدید کنگره که بیشتر آنها با وعده ایستادگی در مقابل رئیس‌جمهور پیروز شدند، باید نظام را به چالش بکشند و خواستار اقدام علیه مواضع  کنونی باشند. تعداد غافلگیر کننده‌ای از مردم در آمریکا این افراد را انتخاب کردند تا رئیس‌جمهور آمریکا برای اقداماتش پاسخگو باشد. بدون این مردم، اکثریتی وجود نداشت؛ این بدان معنا است که بدون حمایت مردم، چیزی به عنوان برتری در انتخابات معنا نداشت.

در شرایطی که تنها یک سوم از همه مردم آمریکا به دولت خود امیدوارند که راه درست را بپیماید، برنده شدن به عنوان اکثریت بسیار بیشتر از صرفا سنگ‌انداختن در مسیر اهداف جمهوری‌‌خواهان یا امتیاز گرفتن از آن‌ها معنا می‌دهد. دموکرات‌ها باید برای امنیت مردم آمریکا و کل سیستم دموکراتیک این کشور ایستادگی کنند.

نباید این پیروزی صرفا به معنای بحث با جمهوری‌خواهان بر سر خواسته‌های آنها باشد، باید نمایندگان دموکرات خواستار حقیقت باشند و از بنیان جامعه آزاد حمایت کنند. هرچیز کمتر از این خواسته به معنای بی‌راهه از قانون است.