چرا باید روغن ماهی بخوریم؟ 

محققان بر ‌این باورند که روغن ماهی مکملی چند منظوره برای حفظ سلامت و بهبود فعالیت نواحی مختلف بدن است که در یک زمان می‌تواند بر سلامت ارگان‌های مختل بدن تاثیر بسزایی داشته باشد  و همچنین اختلالات روانی را بهبود بخشد. ازاینرو روغن ماهی منبعی غنی از ویتامین‌های  A و D به شمار می‌رود؛ علاوه بر آن روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب ضروری برای حفظ سلامت قلب است و از سفت شدن عروق نیز جلوگیری می‌کند. 

براساس مطالعات و پژوهش‌های محققان در حوزه سلامت و بهداشت می‌توان گفت روغن ماهی به بهبود اختلالات و مشکلات روانی همچون اختلال دو قطبی و شیزوفرنی کمک کرده و افسردگی را تاحد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. این ماده مکمل در تنظیم عملکرد اندام های مختلف بدن مانند بهبود فعالیت مغز، تقویت حافظه و  تمرکز موثر واقع می‌شود، علاوه بر آن نیز روغن ماهی از بروز التهاب در سلول‌های چربی جلوگیری کرده و مانع از ابتلا به بیماری دیابت نوع دوم می‌شود.   


مصرف ترشی‌ها را از سفره‌های غذایی کم کنید

یک متخصص طب‌سنتی با اشاره به عوارض مصرف ترشی گفت: بهتر است خانواده‌ها تا حد امکان مصرف ترشیجات را در سفره‌های خود کاهش دهند، زیرا مصرف این چاشنی لذیذ و خوشمزه خطر ابتلا به بیماری‌های گوارشی و حتی بیماری‌های خود‌ایمنی را در افراد افزایش می‌دهد. 

محمد باقر مینایی، درباره ضررهای مصرف ترشی افزود: ساخت ترشی از زمان‌های گذشته یکی از راه‌های متداول نگه‌داری از میوه‌ها و سبزیجات به مدت زمان طولانی بوده است و این خوردنی دلچسب نه جزو غذاها محسوب می‌شود و نه داروها، تنها می‌توانیم آن را چاشنی تلقی کنیم که زیاده‌روی در مصرف آن نه تنها مفید نیست بلکه می‌تواند برای بدن آسیب‌رسان هم باشد.

ازاینرو با توجه به سرد شدن هوا و افزایش مصرف ترشی ها لازم است به برخی نکات درباره مصرف این ماده غذایی توجه شود؛ لازم است پیش از تشریح ضررهای آن تاکید شود بهتر است خانواده‌های ایرانی تا حد امکان مصرف این ماده غذایی را در سفره‌های خود کاهش دهند؛ به خصوص در شب‌ها. چرا‌که خوردن سرکه و ترشیجات در شب باعث دفع بیشتر کلسیم از بدن شده و موجب پوکی استخوان و ضعف اعصاب می‌شود. باتوجه به این مصرف ترشیجات منجر به ایجاد اشتهای کاذب می‌شود و با در‌نظر‌گرفتن این موضوع که در طول پاییز و زمستان سطح فعالیت مردم جامعه به طوری چشمگیر کاهش پیدا می‌کند، بالطبع فرایند هضم در دستگاه گوارش دیرتر و سخت‌تر انجام می‌شود، به‌این‌ترتیب بهتر است افراد برای جلوگیری از بروز چاقی، مشکلات گوارشی مصرف ترشی‌ها تا حد امکان پرهیز کنند.  این متخصص طب سنتی همچنین یادآور شد: سرکه یکی از اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده ترشی‌هاست و اغلب مواد اسیدی، از مزاجی سرد برخوردارند؛ بنابراین چون فصول پاییز و زمستان هم در اصل مزاجی سرد دارند، مصرف این ماده در نیمه دوم سال می‌تواند مشکل ساز باشد. در مجموع مصرف موادی با مزاج‌های سرد در این فصول می‌تواند موجب تضعیف قوای بدن و در نتیجه ضعیف شدن سیستم ایمنی شود  وخطر ابتلای این افراد به انواع بیماری‌های ویروسی و خود‌ایمنی مثل سرطان را افزایش ‌دهد.  تضعیف سیستم ایمنی بر کل بدن تاثیر می‌گذارد؛ آسیب‌های ناشی از آن به نقاط ضعف بدن فرد بستگی دارد و منجر به ایجاد اختلال در آن قسمت‌ها می‌شود، برای مثال در کسی ضعف و مشکلات استخوانی را به همراه می‌آورد و در فرد دیگری که در قسمت مفاصل و عضلات ضعف دارد به شکل آسیب‌های اسکلتی عضلانی مثل انقباض و اسپاسم عضلات نمود پیدا می‌کند.