جریان گردش خون!

نماینده دموکرات آمریکا گفت: ما از سال گذشته، تحقیقات فرا حزبی را در مورد استفاده از ایمیل‌های شخصی مقامات کاخ سفید برای مصارف کاری رسمی، در دستور کار قرار دادیم؛ اما کاخ سفید هیچ وقت اطلاعات درخواستی را به ما ارائه نکرد وقتی مقامات کاخ سفید از ایوانکا پرسیدند که چرا او از ایمیل شخصی استفاده می‌کرده، پاسخ داده که او با برخی جزئیات قانون آشنا نبوده است؛ اما در بیانیه‌ای که سخنگوی وی منتشر کرد، آمده است برخلاف کلینتون، ایوانکا هیچ‌وقت ایمیل شخصی نداشته است

سیدمحمد میرزامحمدزاده

مجله نیویورکر در مطلبی در مورد رسوایی‌های اخیر ایوانکا ترامپ در استفاده از ایمیل‌ شخصی برای انجام کارهای دولتی، به بی‌مبالاتی افراد خانواده ترامپ اشاره کرد. این مجله با بیان اینکه دموکرات‌ها احتمالا در نهایت مچ دختر ترامپ را بگیرند، این موضوع را به بحث می‌گذارد که گیر افتادن ایوانکا ترامپ در این ماجرا اهیمت کمی دارد و موضوع اصلی این است که خانواده ترامپ از هیچ قانون و اخلاقی تبعیت نمی‌کنند. نیویورکر نوشت:‌در روزی که رئیس‌جمهور آمریکا دستش را از قتل وحشیانه خبرنگار و شهروند آمریکایی، جمال خاشقجی، می‌شوید، شاید صحبت کردن از عادت‌های ایمیلی دختر ترامپ خسته کننده به نظر برسد؛ اما با این مطلب همراه شوید. هرچند که مقایسه اقدام شرم‌آور ترامپ در رد اتهامات دربار سعودی در ماجرای قتل، با تصمیم ایوانکا ترامپ برای استفاده از ایمیل شخصی برای فعالیت‌های رسمی دولتی کار اخلاقی نیست؛ اما هر دو آنها یک اخلاق مشترک را در خانواده ترامپ نشان ‌می‌دهند: خودسرانگی و گستاخی.

از شب انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 2016، ترامپ پیروزی غیرمحتمل خود در انتخابات الکترال را به منزله مجوزی برداشت کرده است که به وی حق می‌دهد؛ هرکاری که تمایل دارد، انجام دهد. از امتناع در واگذاری دارایی‌های کسب و کار گرفته و عدم شفاف‌سازی آن‌ها تا گذاشتن دختر و دامادش در سمت‌های مهم کاخ سفید. در کشوری که روسای‌جمهور بلندپروازش، مسئله ریاست‌جمهوری را خدمت عمومی تلقی می‌کردند، ترامپ وقتی فهمید بیشتر قوانین اخلاقی دولتی علیه رئیس‌جمهوری مطرح نیست، با کله به سمت آن رفت. ترامپ و پسرش، که همچنان امپراتوری وی را می‌چرخاند، دائما از قدرت ریاست‌جمهوری، برای ارتقا دارایی‌های ترامپ از جمله هتل بین‌المللی ترامپ در واشنگتن، اقامتگاه مار ای لاگو در پالم بچ و چند کلوپ گلف ترامپ، استفاده کردند.

ترامپ اینگونه رفتار می‌کند چون یک آدم بد است، اما علاوه بر این ترامپ در دوره کاری خود یک درس مهم را در شخصیتش نهادینه کرد:‌ از هرچی بیشتر لذت ببرید، همانگونه می‌شوید.

به لطف نیویورک تایمز، ما حالا می‌دانیم که بخت املاک این خانواده، در واقع میراث سال‌ها فرار مالیاتی سیستماتیک است. به عنوان یک توسعه یافته خود ساخته، او سوابق گسترده و فاجعه‌باری دارد، از ورشکستگی گرفته، تا بازسازی شرکت‌ها و کمک‌های بانکی و حتی مشاغل دوم سودآوری از جمله شخصیت برجسته تلویزیونی و مدیریت برند ترامپ. وقتی وارد سیاست شد، او راهش را به دفتر اوال در کاخ سفید، با بهره‌گیری از کوه رسانه‌های در اختیار، حملات بی‌رحمانه به مخالفان و بهره‌گیری از آرای خانگی در میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکونسین باز کرد.

نه امتناع او از شفاف‌سازی مالیات‌های پرداخت نشده و نه حتی فیلم رسوایی موسوم به اکسس هالیوود، هیچ‌کدام جلوی پیشرفت وی را نگرفت. بنابراین جای کوچک‌ترین تعجبی نیست که او به استانداردها توجهی ندارد، چه این استاندرادها مربوط به اداره امپراطوری کسب و کارش باشد، چه هدایت سیاست ریاست‌جمهوری وی. در مغز ترامپ فقط خون است که بر اساس قانون می‌چرخد.

ایوانکا ترامپ، برخلاف پدرش حداقل به صورت زبانی به متمم قانون اساسی پایبند است. (یک‌بار تابستان سال گذشته به برنامه مایک آلن گفت: فکر نمی‌کنم که رسانه‌ها دشمن مردم باشند.) اما با عنوان دختر اول آمریکا، آنطور که او را می‌شناسیم، ظاهرا او هم بی‌توجهی خانوادگی به قوانین و مقررات را به ارث برده است؛ همانطور که دروغگویی و عدم ابراز حقیقت.

در ماه اکتبر سال گذشته (مهر- آبان 96) نیویورکر، پروپابلیکا و دبلیوان‌وای‌سی گزارشی را منتشر کردند که نشان می‌داد، ایوانکا و برادرش دونالد جی‌آر، در سال 2012 با زیرکی از چشم بازرسان نیویورک در اتهاماتی مخفی مانند؛ آنها با تقلب، خریداران اقامتگاه در سوهو هتل ترامپ را به این باور رساندند که این اقامتگاه‌ها به راحتی خرید و فروش می‌شوند. در ایمیلی که از سوی محققین به دست آمده بود، ترامپ‌ها توضیح داده بودند که چطور اطلاعات غلط را به خریداران داده بودند. به گفته شخصی که این ایمیل‌ها را خوانده بود، آن‌ها در ایمیل دیگری از اینکه شاید خبرنگاری به این اطلاعات دسترسی یافته باشد، اظهار نگرانی کرده بودند.

فکر می‌کنید چنین رسوایی فقط یک‌بار اتفاق افتاده است؟ در سال 2009، بر اساس یک گزارش دیگر که از سوی پروپابلیکا و دبلیوان‌وای‌سی منتشر شد، مشخص بود که ایوانکا در یک مصاحبه گفته است، املاک برند ترامپ در تورنتو به صورت مجازی به کل فروش رفت؛‌ اما در فرم ورشکستگی که از سوی سازندگان این املاک در سال 2016 برای دریافت وام پر شده بود، ذکر شد که تنها 24.8 درصد خانه‌ها فروخته شدند. در گزارش این دو رسانه همچنین آمده بود که در پاناما، خانواده ترامپ‌ها برند و تخصص خود را برای توسعه یک ملک 70 طبقه با هزینه‌ای سنگین گذاشت که در سال 2011 تکمیل شد. در زمان تأمین مالی این پروژه، ایوانکا به یک خبرنگار گفته بود که بیش از 90 درصد از خانه‌های پروژه پاناما به فروش رفتند و ابراز داشت که خانه‌ها پنج برابر قیمت ساختمان‌های در این رنج به فروش رسیده‌اند. در حالی که هیچ‌کدام از این ادعاها صحت نداشت.

اگر شما زمینه سیاسی این ماجرا را در نظر نگیرید، اینکه واشنگتن پست افشا کرده که ایوانکا سال گذشته، صدها ایمیل به دستیاران کاخ سفید، مقامات کابیه و دستیاران خود با استفاده از اکانت شخصی ارسال کرده است و بیشتر این ایمیل‌ها تخطی از قوانین دولتی است، شاید چیز عجیبی به چشم نیاید؛ گرچه، البته که نمی‌توان این زمینه سیاسی را در نظر نگرفت. دو سال تمام است که پدر ایوانکا اینطرف و آنطرف می‌رود و ادعا می‌کند استفاده هیلاری کلینتون از ایمیل شخصی در زمانی که وزیر امور خارجه بوده است، از پرونده واترگیت بدتر است؛ حتی حالا که جلوی جمعیت در کمپین‌های انتخاباتی قرار می‌گیرد، برای جمعیت که شعار می‌دهد «کلینتون را زندانی کنید» دست تکان می‌دهد.

گزارش واشنگتن پست اظهار دارد که وقتی مقامات کاخ سفید از ایوانکا پرسیدند که چرا او از ایمیل شخصی استفاده می‌کرده، پاسخ داده که او با برخی از جزئیات قانون آشنا نبوده است. اما در بیانیه‌ای که سخنگوی وی منتشر کرد، آمده است که برخلاف کلینتون، ایوانکا هیچ‌وقت ایمیل شخصی نداشته یا اینکه هیچ وقت پیام‌هایی که از یک ایمیل شخصی فرستاده را پاک نکرده است. این بیانیه همچنین می‌افزاید که ایمیل‌ها در اکانت رسمی همسو با قوانین و مقررات حفظ اسناد، ثبت شده‌اند. شخص ترامپ در حالی که روز سه‌شنبه (29 آبان ماه) با خبرنگاران صحبت می‌کرد، به این جملات صحه گذاشت و گفت: هیچ ایمیلی همچون چیزی که کلینتون داشته، وجود ندارد. آن‌ موضوع چیز کاملا متفاوتی بود و حالا در مورد اخبار دروغین صحبت می‌کنیم.

در واقع هنوز مشخص نیست که ایوانکا برای چه نوع کارهایی ایمیل فرستاده است. اما افراد نزدیک به ایوانکا به واشنگتن پست گفته‌اند که ایمیل او و شوهرش، به دلایل مشکلات امنیتی از جمله مشکلات ویروسی از سوی سازمان ترامپ حذف شده‌ است، اما این ایمیل‌ها در سرور مایکروسافت موجود هستند. احتمالا این ماجرا از سوی الیشا کامینگز، نماینده دموکرات و همکارانش در آغاز دور جدید مجلس از یازدهم دی‌ماه، در کمیته نظارت بر کاخ سفید بررسی شود. کامینگز روز سه‌شنبه (29 آبان ماه) گفت: ما از سال گذشته، تحقیقات فرا حزبی را در مورد استفاده از ایمیل‌های شخصی مقامات کاخ سفید برای مصارف کاری رسمی، در دستور کار قرار دادیم؛ اما کاخ سفید هیچ وقت اطلاعات درخواستی را به ما ارائه نکرد. ما به آن اسناد نیاز داریم که مطمئن شویم ایوانکا ترامپ، جرد کوشنر و دیگر مقامات از قوانین دولتی اسناد تبعیت می‌کنند و فعالیت‌های مقامات کاخ سفید به طور کامل ثبت شده وجود دارند.

اینکه دموکرات‌ها از این موضوع بگذرند کاملا دور از ذهن است؛ این ماجرا همچون جایزه‌ای برای آن‌ها در مقابل ترامپ است، اما نکته اصلی این ماجرا نیست؛ نکته اصلی دورویی، خیره‌سری و گستاخی خانواده‌ای است که ریاست‌جمهوری را شعبه‌ای از کسب و کار برند ترامپ می‌دانند. آنتونی اسکاراموچی، که دوره کوتاهی برای ترامپ در کاخ سفید کار می‌کرد به سی‌ان‌ان گفت:‌ من مطمئنم که آن‌ها ریاکاری می‌کنند. شما نمی‌توانید در چنین مقامی، چنین کاری را انجام دهید، مگر آنکه ضد گلوله باشید و اهمیتی ندهید که مردم چه فکری می‌کنند.