جمعی از کارگران کارخانه‌ها و کارگاه‌های کشور در سالروز تصویب قانون کار در برابر خانه کارگر حضور یافتند تا صدای مطالبات خود را به گوش دولتمردان و مسئولان برسانند. این مراسم صبح دیروز (سه‌شنبه) در خیابان ابوریحان و برابر ساختمان خانه کارگر برگزار شد.

بنا بر گزارش ایسنا، هشدار نسبت به افت شدید قدرت خرید کارگران و تاکید بر توجه به وضع معیشت خانوارهای کارگری، لزوم مهار تورم و مقابله با گرانی‌ها، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، حفظ امنیت شغلی کارگران، صیانت از منابع تامین اجتماعی و ایجاد اشتغال پایدار از مهمترین مطالبات کارگران حاضر در این مراسم بود. در این مراسم، کارگران با انتقاد از عدم اجرای صحیح قانون کار، راکد ماندن بخش‌هایی از قانون در طول سال‌های اخیر و همچنین تحقق مطالبات معوق کارگران بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌هایی نظیر هپکو و نیشکر هفت‌تپه را خواستار شدند.

علیرضا محجوب، نماینده تهران در مجلس، سخنران این مراسم بود. وی با بیان اینکه قانون کار در این سال‌ها مورد دست‌اندازی قرار گرفته و مشکلات زیادی داشته است، گفت: حداقل حقوق امروز یعنی هیچ و باز گروهی می‌خواهند آن را حدف کنند و حذف این حق، آغاز استثمار و بهره‌کشی است.

دبیرکل خانه کارگر با تاکید بر اینکه قانون کار برای کارگران است، ادامه داد: امروز کارگران در جاهای مختلف ماه‌هاست که حقوق نگرفته‌اند مانند شرکت هپکو و به همین دلیل هم اعتراض کردند. البته  کسانی تند حرف زدند و اگر این اتفاقات در دستگاه قضایی یا دولت می‌افتاد، کارکنان آنها چه رفتاری می‌کردند!؟ امروز اگر کارگران اعتراض می‌کنند، حرف صنفی می‌زنند.

وی ادامه داد: ما از ابتدا با این شیوه خصوصی‌سازی مخالف بودیم و هنوز هم هستیم زیرا هر چه بلا بر سر تولید و کارگران می‌آید از این شیوه خصوصی‌سازی است.

محجوب با اشاره به مشکلات کارگران نیشکر هفت‌تپه گفت: اعتراض صنفی نباید مورد برخورد قرار بگیرد و حق اعتراض صنفی در قانون اساسی آمده است. عضو فراکسیون کارگری مجلس گفت: وقتی حق را کاملا و فقط به خصوصی‌سازی می‌دهند حق کارگر تبدیل به باد هوا می‌شود. متاسفانه امروز همه چیز از رسانه تا سایر امکانات در دست سرمایه‌داران افتاده است. وی افزود: امروز ما برای بحث معیشت دور هم جمع شده‌ایم. ما تا سال گذشته حداقل دستمزد را طبق ماده ۴۱ محاسبه کردیم. در حال حاضر معیشت و خط فقر مطلق سه میلیون تومان است.

وی افزود: براساس این مساله بنا شد تصمیماتی بگیریم. آنچه ما مطالبه می‌کنیم روشن است. وقتی به عنوان دولت و مجلس پذیرفتیم که خط فقر مطلق روی ۳ میلیون است نمی‌توانیم از رقم کمتر درباره حداقل مزد حرف بزنیم. رسیدن به سطح حداقل معیشت و دور شدن از خط فقر مطلق مهم است. نظر ماست که مزد باید بالای ۳ میلیون تومان باشد. براساس این گزارش، گروه دیگری از کارگران نیز دیروز در برابر ساختمان سازمان برنامه و بودجه در میدان بهارستان حضور یافتند و با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضمون افزایش دستمزدها، حمایت از قانون کار، بهبود سطح معیشت، امنیت شغلی کارگران و همسان‌سازی حقوق، مطالبات و خواسته‌های خود را مطرح کردند.