سینا سبزیان

بیشتر نظریه پردازان از مخاطرات تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا در موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 می‌گویند؛ اما دلایل کافی وجود دارد که منتظر اتفاقات شگفت‌انگیزی در چند هفته آتی باشیم.

نشانه‌های محکمی دال بر این موضوع وجود دارد که رابرت مولر، بازرس ویژه آماده گذاشتن آخرین تکه بزرگ پازل مداخله روسیه در انتخابات سال 2016 است.

مولر تا همین‌جا هم بخش سخت کار را در طرف روسی در موضوع تحقیقات انجام داده است، او در ماه فوریه 2018 (بهمن ـ اسفند 96) از جزئیات محکومیت گسترده روس‌ها مرتبط با عملیات در کمپین انتخاباتی و همچنین هک ایمیل‌های حزب دموکرات آمریکا در جوئیه (تیر ـ  مرداد 95) خبر داد. حالا به دنبال احتمال همکاری افراد حاضر در کمپین انتخاباتی ترامپ و روس‌ها است.

نتیجه این‌ تحقیقات ممکن است این باشد که نزدیکان ترامپ متهم به همکاری باشند؛‌ موضوعی که همواره از سوی ترامپ رد شده است. اتهامات احتمالی می‌تواند یکی از سه جرم توطئه باشد: تخلف از قانون انتخابات دولتی، تخلف از قوانین رایانه‌ای یا درخواست یا دریافت داده‌های ارزشمند از دولت خارجی. این اتهامات برای شخصی مثل ترامپ جان سخت نیز نمی‌تواند بسیار راحت باشد. اتهامات این احتمال را پیش‌رو می‌گذراند که مولر ممکن است خود دونالد ترامپ را به همکاری در توطئه متهم کند؛ اتهام بدون تعقیب. شاید به این زودی‌ها مولر تصمیمی برای پایان دادن به این پرونده نداشته باشد، اما این احتمال فزاینده می‌رود که تا پایان سال جاری میلادی (اوایل دی‌ماه) کلیه ابعاد این تحقیقات در معرض افکار عمومی قرار گیرد.

ابتدا باید منتظر اتهام جروم کرسی، مفسر رادیویی باشیم؛‌ کسی که هفته پیش ابراز کرد پس از چند ماه همکاری با تیم تحقیقات، مولر به او در مورد اتهاماتی مبنی بر نوعی از دروغگویی وی خبر داده است.

کرسی خودستا و خودشیفته، در واقع یک منبع کوچک اطلاعاتی برای مولر به نظر می‌رسد. اما اگر آن را با کسی همچون ریک گیتس، لابی‌گر پال منافورت، رئیس ستاد انتخاباتی ترامپ؛ که همکاری او با تیم تحقیقات، اتهامات فرار مالیاتی و تقلب را متوجه منافورت کرد، مقایسه کنیم، می‌توان دریافت که کرسی شاید منجر به اتهام راجر استون، شود؛ ‌کسی که در ارتباط مستقیم با ترامپ در جریان کمپین‌ها بود و احتمالا با ویکی‌لیکس و منابع روسی آن نیز ارتباط داشته است.

استون و کرسی در ظاهر از پیش در مورد لو رفتن ایمیل‌ها از اکانت جان پودستا، رئیس ستاد انتخاباتی هیلاری‌ کلینتون، در ویکی‌لیکس که اکتبر2016 منتشر شد، خبر داشتند. هر دو این افراد اظهار کرده‌اند که کرسی منبع توئیت احمقانه استون بوده است؛ استون در توئیتی با افتخار نوشت: به زودی نوبت پودستا هم می‌رسد. البته بعدا او توجیحاتی آورد که می‌گفت من اطلاعی از لو رفتن ایمیل‌های پودستا نداشتم.

یک دلیل دیگر در مورد اینکه باید منتظر اتفاقات بزرگ در مورد پرونده باشیم این است که مولر از یک دادگاه خواسته است محکومیت منافورت را 10 روز به تعویق اندازد؛ در واقع منافورت قرار بود برای جرایم دیگری متهم شود، اما مولر از دادگاه خواسته دست نگه‌دارد تا او گزارش دیگری منتشر کند که می‌تواند کمکی بزرگ‌تر برای دادگاه باشد تا میزان محکومیت شایسته منافورت را تشخیص دهد. این بدان معنا است که به زودی باید شاهد اطلاعات بیشتری در مورد همکاری منافورت با تحقیقات باشیم کسی که نقش کلیدی در پرونده ترامپ داشته است.

در واقع مولر با فشار آوردن به اشخاص پایین دست، تلاش می‌کند به لایه‌های بالایی دست پیدا کند.  با توجه به همه موارد نمی‌توان  گفت که مولر تحقیقاتش را به سرانجام رسانده است و نباید منتظر محکومیت شخص ترامپ باشیم، حتی افرادی هم که در این تحقیقات محکوم شده‌اند، اگر قرار باشد به زندان بروند، ماه‌ها طول می‌کشد. اما احتمالا تا پایان سال باید منتظر اطلاعات جالبی باشیم. اطلاعاتی که برای رئیس‌جمهور و اطرافیانش تصویر خوبی نیست.