یک تیم پژوهشی به رهبری محققانی از دانشگاه پلی‌تکنیک لوزان در سوئیس گزارش داده‌اند که روش‌ تخصصی آنها که به تحریک الکتریکی اپی دورال (EES) موسوم است می‌تواند به افرادی که از ناحیه پا فلج هستند کمک نماید تا حرکات ارادی پاهایشان را، حتی در نبود تحریک بازیابی کنند.

به گزارش علم و فناوری و به نقل از ساینس‌الرت، این تکنیک می‌تواند برای درمان‌هایی جدید مختص به هزاران نفر از افرادی که توانایی استفاده از پاهایشان را از دست داده‌اند، نقطه عطف محسوب شود. براساس این متد درمانی از یک تحریک الکتریکی با دقت بسیار بالا برای کمک به افرادی که از نظر نخاعی آسیب دیده‌اند استفاده می‌کند. این رویکرد تخصصی تاکنون برای بیمارانی به‌کار گرفته شده است که سال‌ها پیش دچار آسیب شده‌‌ بودند. گرگور کورتین (Grégoire Courtine) دانشمند علوم اعصاب و محقق ارشد این پروژه توضیح داده است که این یافته‌ها بر یک درک عمیق از مکانیزم‌های اساسی که در طول سال‌ها تحقیق بر روی مدل‌های جانوری به دست آمده است، استوار می‌باشد.

تحریک الکتریکی EES روشی جایگزین تحریک طبیعی مغز

 اساس یافته‌های این پژوهش دانشمندان و محققان  قادر هستند شیوه‌ای را که مغز به طور طبیعی به وسیله آن نخاع را فعال می‌کند  تحریک نمایند. در تکنیک تحریک الکتریکی اپی‌دورل یا EES الکترودهایی در ستون نخاعی کاشته می‌شود. با وجود اینکه سال‌هاست بر روی این تکنیک کار شده، اما در مدل‌های جانورانی که به فلج پا دچار بودند، بیشتر از انسان‌ها موفقیت حاصل شده است. با این همه پاسخ به این سوال که چرا این تکنیک به گونه‌ خاصی مربوط می‌شود، نامعلوم است. محققان در همین راستا یک تکنیک استاندارد (تکنیک تونیک یا مداوم) را پیشنهاد کرده‌اند که مقدار قابل ملاحظه‌ای از ورودی‌های پروپریوسپتیو را در انسان مهار می‌کند. در نتیجه افراد با دشواری بیشتری می‌توانند موقعیت دست و پای خود را احساس کنند، حتی زمانی که ESS ماهیچه‌ها را فعال کرده است.

 در نقطه مقابل، این سیستم جدید با به کارگیری یک توالی موقتی از الگوهای تحریک با انتخاب فضایی، چیزی که دانشمندان به آن «تحریک اسپاشیو تمپورال» می‌گویند، نه تنها ارتباطات عصبی را تحریک می‌کنند بلکه رشد عصبی جدید را نیز به فعلیت می‌رساند. بر اساس نتایج داده‌های این پژوهش محققان بر این باورند که این متد از مزیت خاصی برخوردار است که بیماران با بهره‌مندی از آن میتوانند حرکات مورد نیاز خود را با الگوی تحریک مشخص درست در لحظاتی که می‌خواهند می‌توانند به کار گیرند.