بر اساس مشاهده‌های میدانی، سد لتیان نقریبا خشک شده و هدایت فهمی، کارشناس آب و معاون سابق دفتر برنامه‌ریزی آبفای وزارت نیرو هشدار می‌دهد اگر اوضاع بارش‌ها در تهران بهبود نیابد، این استان در تابستان دچار کمبود آب شرب می‌‌شود.

به گزارش برترین‌ها به نقل از تجارت نیوز؛ تابستان ۱۴۰۰، خشک‌ترین تابستان ۵۰ سال اخیر بود اما بسیاری از کارشناسان امیدوار بودند که با فرا رسیدن سال آبی جدید، وضعیت بارش‌ها بهتر شود و تابستان ۱۴۰۱، با مشکل کم‌آبی مواجه نشویم اما چنین نشد و میانگین بارش‌ها از حد نرمال، کمتر بود.

هدایت فهمی، کارشناس آب و معاون سابق دفتر برنامه‌ریزی آبفای وزارت نیرو هشدار می‌دهد که احتمالا تهران با کمبود آب شرب دست و پنجه نرم کند.

او می‌گوید: استان تهران برخلاف بسیاری از استان‌ها که بارش‌های نرمال داشتند، حدود ۳۰ درصد کاهش بارش داشته است.

بر اساس مشاهده میدانی  آب سد لتیان تقریبا خشک شده است و بقیه سدها هم وضعیت بهتری ندارند.فهمی ادامه می‌دهد: اگر بارش‌ها در ماه‌های آینده یا بهار سال بعد به اندازه کافی نباشد، تهران دچار مشکل تامین آب شرب می‌شود.

کارشناس آب و معاون سابق دفتر برنامه‌ریزی آبفای وزارت نیرو توضیح می‌دهد: بیشتر مخازن تهران، بیش از ۵۰ درصد نسبت به دوره مشابه در سال پیش کاهش یافته‌اند.

همه این‌ها در حالی است که وزارت نیرو به جای ارائه راهکار، همچنان تصمیم‌های نابخردانه نظیر انتقال آب از مازندران به تهران و سمنان می‌گیرد و در حالی که کمتر از دو ماه تا شروع سال آبی جدید مانده، هنوز برنامه‌ای مدونی در این خصوص تنظیم نشده است.

بجز این، چند روز پیش خبر آمد که طالبان، حق‌آبه ایران را به شوره‌زار ریخته‌اند و ایران هنوز موضع‌گیری مناسبی در مورد این اتفاق نکرده است.

فهمی اظهار می‌کند: شهروندان باید در حد استانداردهای جهانی که کمتر از ۲۰۰ لیتر در شبانه‌روز است آب استفاده کنند. استاندارهای مصرف آب در جهان، حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیتر آب است اما مصرف آب در تهران از این مقدار بیشتر است.