تهران در دو سال گذشته در حالی به عنوان پرمصرف‌ترین شهر کشور در حوزه آب شناخته شد که امسال از روزهای خوش‌ترسال، خبری نیست.

کمبود بارش‌ها و مصرف مدیریت نشده شهروندان به نحوی بوده که دیروز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرد: به دلیل سالی کم بارش و مصرف خارج از الگوی ۵۰ درصد تهرانی‌ها، وضعیت استان نارنجی است و تا به این لحظه وارد قسمت قرمز نشده‌ایم و اگر میزان مصرف افزایش یابد، در اولین اقدام آب مشترکان پرمصرف را قطع خواهیم کرد.

محمدرضا بختیاری همچنین به ایرنا گفت: ۵۰ درصد مردم تهران کمتر از حد نرمال که ۱۴ مترمکعب است، آب مصرف می‌کنند. وی همچنین گفت: ۳۰ درصد تهرانی‌ها کمی بیش از الگوی مصرف آب استفاده می‌کنند و ۲۰ درصد نیز مشترکان پرمصرف هستند.

بختیاری افزود: نسبت به کل جمعیت ۵ درصد از تهرانی‌ها، چندین برابر الگوی مصرف، آب شرب استفاده می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ادامه داد: تنها براساس مصوبه شورای تامین اقدام به قطع آب مشترکان پرمصرف خواهیم کرد اما درحال حاضر به آن نقطه نرسیدیم.

وی با اشاره به اینکه تنها ۲ درصد تهرانی‌ها مشمول طرح آب امید هستند، گفت: بر اساس این طرح قرار بود افرادی که یک سوم حد متوسط یا کمتر مصرف آب دارند، مشمول این طرح شوند، در تهران ۲ درصد مشترکان مشمول این طرح شده اند که رقم بالایی نیست.

بختیاری اضافه کرد: به استناد مصوبه هیات وزیران، الگوی مصرف معادل حداکثر ۱۵۰ لیتر آب روزانه به ازای هر نفر است. همچنین بر اساس استانداردهای بین‌المللی، نیاز پایه بهداشتی و شُرب هر فرد معادل ۵۰ لیتر آب در شبانه‌روز است.

وی به رنگ بندی شرایط آبی در این استان اشاره کرد و گفت: سه آیتم سبز، نارنجی و قرمز را برای تهران تعریف کردیم که سال گذشته به دلیل وضعیت مناسب بارش‌ها در قسمت سبز قرار داشتیم و وضعیت ذخایر سدها خوب بود.

 کاهش ۴۷ درصدی ورودی آب سدها

از سوی دیگر آخرین گزارش‌ وضعیت سدهای بزرگ کشور تا ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ نشان می‌دهد، ورودی آب از ابتدای سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ تاکنون برابر با ۲۶ میلیارد و ۴۲۰ میلیون مترمکعب بوده که حاکی از کاهش ۴۷ درصدی ورودی سدهای کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

براساس گزارش تازه‌ای که پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو منتشر کرده در سال آبی‌ ۱۴۰۰-۱۳۹۹ از مجموع ظرفیت ۵۰.۵ میلیارد مترمکعبی مخازن سدها، نزدیک به ۲۷ میلیارد و ۵۸۰ میلیون مترمکعب معادل ۵۵ درصد مخازن پر شده است.

به تبع روند کاهشی بارش‌ها، حجم ورودی آب از ابتدای سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ تاکنون برابر با ۲۶ میلیارد و ۴۲۰ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل از آن (۵۰ میلیارد و ۷۰ میلیون مترمکعب)، بیانگر کاهش ۴۷درصدی است.

آخرین وضعیت سدهای کشور نشان می‌دهد که میزان ذخایر آب در مخزن سدها به ۲۷ میلیارد و ۵۸۰ میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با سال آبی ۹۹-۱۳۹۸ (۳۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب) دارای ۲۸ درصد

کاهش است.

به تبع میزان ورودی به سدهای کشور، خروجی آب از سدها با کاهش مواجه بوده و در این مدت ۲۵ میلیارد و ۹۶۰ میلیون مترمکعب آب از سدهای کشور خارج شده، به‌گونه‌ای که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی قبل کاهش ۳۵ درصدی داشته است.

این کاهش حجم مخازن سدهای کشور درحالی است که میزان مصرف آب به‌ویژه در کلان‌شهرها به شدت افزایش یافته و تداوم آن می تواند بحران کم‌آبی را برای بسیاری از شهرها و مناطق روستایی به همراه داشته باشد.

 حل مشکل آب تنها با ابزار قیمت

داریوش مختاری،کارشناس ارشد مدیریت منابع آبی، در این باره به ایسنا گفت: در حال حاضر میزان مصرف آب در تهران یک فاجعه است و باید راه درمانی برای آن درنظر گرفته شود که تنها راه حل در شرایط فعلی استفاده از ابزار قیمت و یا فرهنگسازی است.

وی با اشاره به اهمیت موضوع میزان مصرف آب در پایتخت اظهار کرد: اگر از هم اکنون برای این مساله چاره اندیشی نشود با بحران خالی شدن سکنه از کلان شهرها مواجه خواهیم شد لذا باید به مساله آب به عنوان یک چالش جدی نگاه شود.

این کارشناس ارشد مدیریت منابع آب با بیان اینکه اگر روش‌های کاهش مصرف آب از ۱۰ سال پیش به طور جدی‌تری پیگیری می‌شد اکنون وضعیت این چنین نبود و اگر امروز نیز به دنبال راهکار برای کاهش مصرف باشیم شرایط بهتر خواهد بود، اظهار کرد: آب بخش مهمی از زندگی است و باید برای مدیریت آن برنامه‌بهای منسجمی وجود داشته باشد.

مختاری با بیان اینکه اقتصاد آب در ایران دچار مشکل است و باید راه چاره‌ای برای این مهم در نظر گرفته شود، گفت: گرچه تاکنون ایران علی رغم بهره‌برداری بی‌رویه از آب‌خوان‌ها توانسته‌ از بی‌ آبی در امان بماند، اما با پایان‌یافتن ذخایر راهبردی آبخوان‌ها، بی‌درنگ کلانشهرهای کشور بی‌آب خواهند شد بنابر این باید فکر اساسی صورت بگیرد.