نایب رئیس انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران نسبت به محرومیت اقشار آسیب‌پذیر از اقلام رایگان پیشگیری از بارداری انتقاد کرد و نسبت به افزایش سقط‌های غیرقانونی در پی وقوع حاملگی‌های ناخواسته هشدار داد.

مریم کاشانیان، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در ارتباط با ابلاغ نامه حذف ارائه رایگان و یارانه‌ای اقلام پیشگیری از بارداری در خانه‌های بهداشت به ایلنا گفت: مراکز بهداشت پیش از این تمام اقلام پیشگیری از بارداری را در اختیار افراد متقاضی به صورت رایگان قرار می‌دادند و این مساله باعث می‌شد که حاملگی‌های ناخواسته و برنامه‌ریزی نشده کمتر اتفاق بیافتد. طبیعتا کسانی از این مراکز استفاده می‌کنند که قشر فقیر و کم درآمدتر جامعه هستند، وگرنه افرادی که به اندازه کافی می‌توانند هزینه کنند، به مراکز خصوصی مراجعه می‌کنند و مشکلی هم ندارند. این مراکز عمدتا مورد استفاده اقشار آسیب‌پذیر جامعه قرار می‌گرفت و متاسفانه این گروه از دریافت این خدمات محروم شده‌اند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: باوجود اینکه این ممنوعیت تازه ابلاغ شده است اما مدت‌هاست که در حال اجرا شدن است. دراین مدت کوتاه نیز شاهد حاملگی‌های ناخواسته و حاملگی‌های برنامه‌ریزی نشده هستیم. در عین حال آموزش کافی نیز داده نمی‌شود که چگونه از بارداری پیشگیری کنند.

او افزود: ممکن است فردی بیماری خاصی داشته باشد و تحت درمان باشد و نباید فعلا حامله شود و برای مثال می‌تواند دو سال دیگر بچه‌دار شود. ما حاملگی در این موارد را از جمله حاملگی‌های برنامه‌ریزی نشده می‌دانیم. در این موارد افراد زمانی که ناخواسته و بدون برنامه حامله می‌شوند طبیعتا دنبال فردی می‌گردند که فرزندشان را به نحوی سقط کنند و متاسفانه به مراکزی که غیرقانونی است مراجعه می‌کنند و دچار خطرات جدی می‌شوند. سقط‌های غیر قانونی جان مادر را به خطر می‌اندازد و حتی بارداری‌های آینده او را با مخاطره مواجه می‌کند.

کاشانیان گفت: بالطبع چنین تصمیماتی یعنی حذف ارائه رایگان و یارانه‌ای اقلام پیشگیری از بارداری در خانه‌های بهداشت می‌تواند ضایعه‌بار و خطر آفرین باشد و متاسفانه آثار آن را درحال حاضر هم می‌بینیم و در آینده نیز شاهد آن خواهیم بود. از طرفی حذف ارائه رایگان و یارانه‌ای اقلام پیشگیری از بارداری در خانه‌های بهداشت باعث می‌شود اقشار آسیب‌پذیر و کم درآمد به مراکز خصوصی جهت دریافت این خدمات مراجعه کنند که برایشان هزینه دارد و بسیاری از این افراد نمی توانند این هزینه‌ها را پرداخت کنند. این دستورالعمل به نظر من  با عجله تدوین شده و کارشناسی دقیقی روی آن انجام نشده است.

کاشانیان گفت: آن موقع که دلایل کاهش رشد جمعیت و کاهش ازدواج و فرزندآوری بررسی شد متاسفانه  ارائه رایگان و یارانه‌ای اقلام پیشگیری از بارداری در خانه‌های بهداشت بدون هیچ شاهد علمی به عنوان یکی از این عوامل در نظر گرفته شد. باید فکر کرد آیا روش‌های پیشگیری از بارداری موجب شده است جمعیت کم شود؟ هیچ شواهد علمی برای آن نیست.

او در ادامه گفت: علت اینکه مردم ازدواج نمی‌کنند و بچه‌دار نمی‌شوند عمدتا مسائل اجتماعی و اقتصادی است و روزبه‌روز نیز این مساله شدیدتر می‌شود و باید کمک‌ها و تشویق‌ها برای فرزندآوری روی این مسائل متمرکز شود نه منع ارائه روش‌های پیشگیری از بارداری.کاشانیان در ارتباط با وضعیت شناسایی بیماری‌های مقاربتی در کشور افزود: ایدز در مقایسه با بیماری‌های مقاربتی دیگر سروسامان بسیار بهتری داشت و همه افراد شناسایی شده و به شدت کنترل می‌شدند و دارو به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می‌گرفت و می‌گیرد. اما بیماری‌های مقاربتی بسیار فراتر از اچ‌آی‌وی هستند و طیف بسیار وسیعی دارند. از آنجایی که بیماری‌های مقاربتی بسیار زیاد هستند، شناسایی آنها در سراسر کشور به راحتی مقدور نیست زیرا از عفونت‌های ساده تا بیماری‌های بسیار جدی‌تر را شامل می‌شود.

نایب رئیس انجمن زنان و زایمان ایران گفت: امکان آن نیست که همه بیماران مقاربتی مورد شناسایی قرار بگیرند.اکثر این بیماری‌ها منافاتی با حاملگی ندارند و این افراد می‌توانند حامله شوند اما برای پیشگیری از انتقال بیماری لازم است به روش‌های پیشگیری نظیر کاندوم دسترسی داشته باشند. این مساله بیشتر مربوط به افراد فقیرتر و کم برخوردار جامعه است وگرنه فردی که می‌تواند هزینه کند اساسا مشکلی نخواهد داشت.