اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه مرگ‌های ناشی از اومیکرون هنوز شروع نشده و به قله این بیماری نرسیده‌ایم؛ گفت: در حال حاضر روزانه ۲۵ درصد افزایش موارد ابتلا داریم، در حالت تصاعدی و به فاصله ۳ تا ۴ روز، موارد ابتلا ۲ برابر می‌شود؛ به‌طوری‌که آمار ۲۸ هزار مبتلا، در ۴ روز آینده به ۵۶ هزار مبتلا و هفته آینده به بالای ۱۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

به گزارش مهر، مسعود یونسیان اظهار کرد: در شاخه بالارونده موج اومیکرون قرار داریم و بروز مجدد مرگ‌های بالای ۱۰۰ بیمار در روز دور از انتظار نیست.

بازگشت دو هفته‌ای محدودیت‌ها به کشور

دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با اشاره به شیوع گسترده اُمیکرون در کشور، گفت: توصیه و مصوبه مورد اجماع اعضای کمیته علمی کرونا در جلسه روز گذشته این بود که محدودیت‌های اجتماعی تا دو هفته در سراسر کشور اجرا شود و پس از آن دوباره بر اساس شرایط کشور، تصمیم‌گیری می‌شود.

درمان دلتا و امیکرون  تفاوت چندانی ندارد

به گزارش ایسنا، حمیدرضا جماعتی اظهار کرد: بر اساس آخرین پروتکل درمانی کشور برای کرونا، درمان اُمیکرون تفاوت چندانی با دلتا ندارد اما اُمیکرون سرایت‌پذیری بیشتری دارد و برخلاف دلتا، سیستم تنفسی فوقانی را بیشتر درگیر می‌کند. بنابراین اگر بیماری دارای علائم ریوی و درگیری سیستم تنفسی تحتانی داشته باشد و اکسیژن خون این فرد کاهش پیدا کند و بستری شود، ازنظر درمانی، تفاوتی با درمان دلتا ندارد و از درمان‌ها و داروهای معمول در پروتکل کشوری استفاده می‌شود.

او یادآور شد: اگر بیماری درگیری ریوی نداشته اما عوامل خطر داشته باشد که فرد را مستعد بستری شدن در بیمارستان و بخش‌های مراقبت‌های ویژه کند و یا باعث افزایش میزان مرگ‌ومیر او شود، درمان سه روزه رمدسیویر در کلینیک‌های سرپایی مورد تائید معاونت درمان وزارت بهداشت توصیه می‌شود که در پروتکل ۱۱ درمان کووید۱۹ نیز از سوی این معاونت به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است. پزشکان و کادر درمانی می‌توانند با مراجعه به پروتکل ۱۱ معاونت درمان، تمامی زوایای درمانی را بدانند و بر اساس آن، تصمیم‌گیری کنند.

استفاده از ماسک در بیرون خانه را جدی بگیریم

جماعتی گفت: با توجه به شیوع گسترده اُمیکرون که باعث تبدیل رنگ تعدادی از شهرهای کشور به قرمز و نارنجی شده، توصیه و مصوبه مورد اجماع اعضای کمیته علمی کرونا این بود که محدودیت‌های اجتماعی تا دو هفته در سراسر کشور اجرا شود که این محدودیت‌ها می‌تواند در مجامعی مانند مدارس، دانشگاه‌ها، کنسرت‌ها، مجموعه‌های ورزشی و ... که تعداد زیادی افراد در آن حضور دارند، اجرایی شود و پس از آن دوباره بر اساس شرایط کشور، تصمیم‌گیری می‌شود.

او خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از ابتلا به اُمیکرون، توصیه ما این است که همه افرادی که از منزل خارج می‌شوند، حتماً از ماسک استفاده کنند و ماسک به‌طور درست و کامل دهان و بینی را بپوشاند. توصیه می‌شود که تمامی مجامع و محل‌هایی که افراد زیادی رفت و آمد دارند، استفاده از ماسک باید الزامی باشد و اگر فردی فاقد ماسک است، به‌صورت رایگان در اختیار او قرار گیرد؛ چراکه استفاده از ماسک در کاهش سرایت زایی بیماری، تأثیر بسیار زیادی دارد.

تزریق واکسن به 5 تا 11 ساله‌ها رسید

به گفته دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، تزریق واکسن در گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال که در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب رسیده، در دو نوبت و به اندازه حجم تزریقی به بزرگ‌سالان خواهد بود و بر اساس مجوزهای سازمان غذا و دارو و مطالعات انجام شده، دُز تزریقی در این گروه سنی، به اندازه بالغین است.