برخلاف تصور جهانی مبنی بر خفیف بودن سویه اُمیکرون،  اکنون بستری و مرگ ناشی از اُمیکرون در برخی کشورها، بیش از سویه دلتا گزارش شده است.

این در حالی است که متخصصان در ایران اعلام کردند که تعداد مبتلایان به کرونا در کشور با افزایش پنج برابری نسبت به هفته قبل به صورت تصاعدی به زودی شش رقمی خواهد شد.

بنابر اعلام دیروز روابط عمومی وزارت بهداشت، در شبانه روز گذشته ۱۱هزار و ۷۳۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۲۴ بیمار نیز جان خود را از دست دادند.

همچنین در حال حاضر ۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۴۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۸۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

 علائم سویه امیکرون

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری علت بالا رفتن مرگ و میر بر اثر کرونای امیکرون را برخلاف آنچه تصور و گفته می‌شود، توضیح داد.

به گزارش همشهری آنلاین، پیام طبرسی گفت: درصد مرگ و میر امیکرون نسبت به دلتا خیلی پایین‌تر است.

وی ادامه داد: بیشتر موارد ابتلا به امیکرون خفیف یا بدون علامت است اما تعداد مرگ و میر به دلیل افزایش زیاد آمار مبتلایان افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: امیکرون هم دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند اما بیش از بخش تحتانی، بخش فوقانی را درگیر می‌کند.

وی افزود: امیکرون نای، گلو و قسمت‌های بالایی را بیشتر درگیر می‌کند و بیشتر علائم آن شبیه سرماخوردگی است اما در مواردی ممکن است شدید شود. طبرسی با اشاره به افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، گفت: افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند با یک تب هم حال عمومی‌شان به هم می‌ریزد و باید بستری شوند.

پیش‌بینی شش رقمی شدن ابتلای روزانه

همچنین دیروز دبیر کمیته اپیدمولوژی و پژوهش کرونا گفت: نه تنها موارد ابتلا به شکل تصاعدی افزایش پیدا می‌کند، بلکه آهنگ این تصاعدی بودن نیز رو به افزایش است.

مسعود یونسیان به ایلنا گفت: به نظر می‌رسد هفته‌های آینده سخت خواهد بود. اما معمولا پیش‌بینی‌های درازمدت خطاهای زیادی دارند. ما دو هفته قبل حدودا به طور متوسط ۱۲ درصد افزایش روزانه ابتلا کرونا نسبت به روز گذشته را داشتیم. هفته پیش این عدد به ۱۵ درصد و اواخر هفته به ۲۰ درصد رسید؛ یعنی نه تنها موارد ابتلا به شکل تصاعدی افزایش پیدا می‌کند، بلکه آهنگ این تصاعدی بودن نیز رو به افزایش است. اگرچه انتظارم این بود که اول این هفته تعداد بیماران جدید ما پنج رقمی شود، دیدیم که چهارشنبه این اتفاق افتاد. بنابراین سرعت رشد موارد ابتلا بسیار زیاد است و به سرعت به عددی شش رقمی و بالای ۱۰۰ هزار نفر خواهیم رسید.

او افزود: اما اینکه تا کی ادامه پیدا خواهد کرد و آیا مانند برخی کشورهای آمریکایی و انگلیس که به سرعت به قله رسید و به سرعت هم موارد ابتلای آن‌ها پایین آمد، همین اتفاق برای ما نیز خواهد افتاد یا اینکه مانند موج دلتا چندین هفته طول بکشد که موج از قله پایین بیاید را نمی‌توان پیش بینی کرد، اما به نظر می‌رسد طی هفته آینده یعنی تا انتهای بهمن، تعداد موارد ابتلای ما با همین سرعت افزایش پیدا خواهد کرد. برای ادامه آن باید دید چه رفتارهایی را جامعه در پیش می‌گیرد. آیا تعطیلی‌ها و محدودیت‌ها از سر گرفته می‌شود یا خیر. این تغییر رفتارها سرعت تعداد موارد جدید را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر جامعه با همین روش جلو برود تا آخر بهمن با افزایش راکتی، که منحنی مانند راکت بالا می‌رود، مواجه خواهیم شد. اما اگر تغییراتی در رفتار مردم و مسئولین و محل‌های تجمع صورت بگیرد، ممکن است تا هفته آینده همین روال افزایش موارد ابتلا را بدون هیچ تغییری داشته باشیم.