رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تأکید زیاد بر مصرف فقط واکسن‌های داخلی را نگران‌کننده می‌داند و می‌گوید اگر تصمیم گرفته شود که فقط بر اساس تولیدات داخل واکسیناسیون صورت بگیرد، با مشکلاتی روبرو خواهیم شد. نباید دوباره این محاسبات اشتباه صورت بگیرد.

اوایل آذرماه، وزیر بهداشت گفت که با توجه به برآورد نیاز کشور، اولویت واکسن‌های تولید داخل است و دیگر واردات واکسن کرونا صورت نمی‌گیرد. این اظهارنظر او انتقادات و بحث‌های زیادی را برانگیخت و به همین خاطر هم بود که بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو وارد موضوع شد و ممنوعیت واردات واکسن به کشور را رد کرد. او گفت که قرار نیست واردات واکسن‌های خارجی متوقف شود، چراکه ایران میلیاردها دلار به کوواکس سازمان بهداشت جهانی برای دریافت واکسن کرونا، پول داده است.

برای دز سوم به واکسن‌های  با کفایت‌تر نیاز است

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یکی از منتقدان اظهارات وزیر بهداشت است گفته است که هنوز واکسن‌هایی که در ایران تولید می‌شود هیچ‌گونه مصرفی در سطح وسیع در بزرگسالان نداشته است که بخواهیم به آن‌ها اطمینان کنیم و کارآزمایی بالینی را در کودکان انجام دهیم. حتی نمی‌دانیم این واکسن‌ها روی سویه امیکرون کرونا چه تأثیری دارند.

به گفته ناجی الآن وضعیت امیکرون به‌گونه‌ای است که ما احتیاج داریم دزهای بوستر زده شود و حتی واکسن‌هایی باکفایت بالاتر مورداستفاده قرار بگیرد. ظهور واریانت‌های جدید به ما این را می‌گوید که باید به دوز بوستر و واکسن‌هایی با کفایت بالاتر اصرار کنیم.

واکسن‌های ایرانی اثری روی سویه اومیکرون دارند؟

ناجی در مورد اینکه واکسن‌های ایرانی روی سویه امیکرون تأثیر دارند یا خیر بیان کرد: وظیفه ما است که آزمایش‌هایی را انجام دهیم. از همان موقع هم که واکسن وارد می‌کردیم و واکسن داخلی هم موجود بود، همیشه این صحبت را داشتیم که باید این پایش و اثربخشی واکسن‌هایمان را جدا از کارآزمایی بالینی دنبال کنیم. باید ببینیم آیا واکسن‌های داخلی و خارجی اثربخشی‌ای که فکر می‌کنیم رادارند؟ چه عوارضی و مزیت‌هایی می‌توانند داشته باشند؟ چون کارآزمایی بالینی واکسن‌های خارجی مصرف خیلی بالا در دنیا داشته و درهرصورت جمعیت‌ها متفاوت هستند و ما حتماً باید به پایش آن واکسن‌ها در جمعیت خودمان هم بپردازیم.

تأثیر واکسن ایرانی روی کودکان نامشخص است

در حال حاضر فایزر برای کودکان مجوز اضطراری از FDA گرفته است. اگر ما الآن به سینوفارم اعتماد داریم، علتش این است که سینوفارم واکسنی است که به مقدار زیادی در دنیا مصرف‌شده است و اطلاعات کافی در مورد بزرگ‌سالان درباره آن موجود است. برای همین است که کشورها کارآزمایی بالینی‌شان را روی کودکان انجام دادند و الآن چین مجوز آن را به‌صورت ملی برای خودش دارد. اما ما اگر بخواهیم فقط واکسن‌ها را به واکسن‌های داخلی‌مان معطوف کنیم چه اطلاعاتی در این موردداریم؟ تنها اطلاعی که داریم مربوط به واکسن کوبایی است که مشترک با ایران است. هنوز واکسن‌های دیگر که در ایران تولید می‌شود هیچ‌گونه مصرفی در سطح وسیع در بزرگ‌سالان نداشته است که بخواهیم به آن‌ها اطمینان کنیم و کارآزمایی بالینی را در کودکان انجام دهیم. باید به این مسائل خیلی توجه کرد. این موضوعات مقداری من را نگران می‌کنند. ما نباید صرفاً فقط بگوییم واکسن داخلی مصرف کنیم، ما باید واکسن‌های خارجی خوب هم وارد و در کنارش واکسن‌های داخلی خودمان را هم مصرف کنیم.